Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietskwaliteit/gewicht

tubawizard
Forum-lid

tubawizard 13 okt 2007 03:45

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de belangrijkheid van een goede fiets met een goed lichaamsgewicht. Op dit moment bezit ik een ca. 12 kg zware Giant fiets van 1985. Ik ben 41 jaar 1,90 m lang en ben 88 kg zwaar.
In hoeverre kun je iets aan je gemiddelde snelheid doen, door het gewicht van de fiets en je eigen lichaam te verlagen? Als ik nu nog 6 kg kan afvallen en een fiets krijg die slechts 9 kg weegt zou dit uiteraard helpen met mijn duurvermogen en snelheid.
-Totaal gewicht nu: 12 + 88 = 100
-nieuwe fiets, 6 kg afvallen: nieuw totaal gewicht 8 + 82 = 90
afname = 10 kg dus 10% afname
De uiteindelijk vraag is hoeveel snelheidswinst kun je hiermee boeken?
10% afname dus 10% snelheidstoename?
Mijn maximale gemiddelde snelheid gemetem over 35 km is 33,5 km/uur
Dus een toename van 10% zou mij op 36 km/uur moeten brengen.
Onzin of een kern van waarheid?

Mijn doel van dit betoog is of het zich loont om voor 1500 euro een jaar oude superlicht wendbare fiets te kopen om mijn snelheid (kruis en gemiddelde) te verhogen in combinatie met afvallen.

Zijn er goed alternatieven of adviezen voor goede fietsen?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 13 okt 2007 10:20

Ligt er natuurlijk aan HOE je gaat afvallen. Met een hongerdieet kun je afvallen maar dan ga je zeer zeker niet sneller fietsen omdat je je gedurende langere tijd zo slap als een vaatdoek zult voelen. Van de andere kant als je wil afvallen door meer te trainen / iets minder te eten dan zal er resultaat zijn. In welke orde van grote op het vlakke, daar heb ik geen idee van. Je frontale oppervlak zal wat afnemen dus de luchtweerstand ook. Bergop zal het aanzienlijk schelen. Zelfs als je niet sterker wordt maar even sterk blijft, dan zal het aantal watt/kilo toenemen, dus sneller!

Wellicht heb je het Sonja topic al gelezen: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18395
Linkje voor zitvlees.nl om een idee van klimsnelheid te krijgen: http://zitvlees.nl/index.php?id=2040
Mijn trainingen op bikeplanner.com

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 13 okt 2007 11:02

[quote="tubawizard"]
De uiteindelijk vraag is hoeveel snelheidswinst kun je hiermee boeken?
10% afname dus 10% snelheidstoename?[/quote]

Dat geldt alleen als je steil bergop rijdt. OP het vlakke is de luchtweerstand je grootste vijand, dus maakt gewicht (bijna) niks uit.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie