Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Winterbanden 2

rinus
Forum-lid

rinus 06 okt 2007 16:55

Uit de reacties op het onderwerp winterbanden van 28 september krijg ik de indruk dat het een zeer regelmatig terugkerend onderwerp is. De antwoorden zijn wat ontwijkend en ik kom daar niet veel verder mee. Het onderwerp van 12 september geeft meer informatie, maar gaat voornamelijk over lekrijden.

Ik fiets zomer en winter naar mijn werk op de racefiets. Op een van de weinige winterse dagen van vorige winter, ben ik hard op mijn gezicht gegaan. Natuurlijk snap dat voorzichtigheid het belangrijkste is, maar als er mogelijkheden zijn om het wat veiliger voor mezelf te maken, dan hoor ik dat graag. Ik rijd op dit moment op Continental Grand Prix 23-622 banden.

Heeft het zin om iets anders te monteren?

Groeten Rinus
Rinus

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2007 17:12

Nee, de enige manier om meer grip te hebben is banden te monteren met heel zacht rubber. Dan zit je dus vast aan dure bandjes, die niet erg lekbestendig zijn en heel hard slijten. Onderuit gaan omdat het nat is licht niet aan je banden maar aan je eigen stuurmanskunsten en inzicht. Als je een bocht in stuurt bij een bepaalde snelheid en je gaat dat in de bocht corrigeren omdat het te hard is dan ga je onderuit als het een beetje glad is. Op de fiets blijven is vooral een kwestie van afblijven van je remmen in de bocht (voor de bocht remmen) en in 1 lijn sturen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rinus
Forum-lid

rinus 06 okt 2007 17:47

Mijn vraag is niet ingegeven door natte, maar door aangevroren wegen.
Maar je reactie is duidelijk. Bedankt.
Rinus

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 okt 2007 18:31

Amclassic-fan schreef:Nee, de enige manier om meer grip te hebben is banden te monteren met heel zacht rubber. Dan zit je dus vast aan dure bandjes, die niet erg lekbestendig zijn en heel hard slijten. Onderuit gaan omdat het nat is licht niet aan je banden maar aan je eigen stuurmanskunsten en inzicht. Als je een bocht in stuurt bij een bepaalde snelheid en je gaat dat in de bocht corrigeren omdat het te hard is dan ga je onderuit als het een beetje glad is. Op de fiets blijven is vooral een kwestie van afblijven van je remmen in de bocht (voor de bocht remmen) en in 1 lijn sturen.

Hele goede tip!!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

marcello
Forum-lid

marcello 06 okt 2007 18:37

rinus
Forum-lid

rinus 06 okt 2007 18:45

Marcello,
Ik snap niet helemaal wat daar gappig aan is.
Ik heb uitgelegd waarom ik een deze heb toegevoegd.
Rinus

marcello
Forum-lid

marcello 06 okt 2007 19:20

Hoi Rinus,

Ik vind het prima hoor, dat je een nieuw topic opent. Ik ben immer geen Moderator.

Maar straks opent iedereen hier een eigen topic over zijn of haar vraag en dan wordt het net zo'n spinnenweb.

Maar om toch een reactie te geven op jou vraag:
Ik fiets ook het hele jaar door op de woon/werk racer en het begint inderdaad bij jezelf.

Ik ga dan ook mee met het bericht van Amclassic.

Ik rij nu op de bandjes "Vittoria Open Corsa Evo CX", ik ben zeer, zeer te spreken over de grip die je hebt. Ze kosten wel wat, maar ja, dan hebt je ook wat.

Ikzelf vind de winterperiode niet zo gevaarlijk (mits je in een sneeuwbui en ijzelbui komt natuurlijk!!!) Vergis je vooral niet in de herfstperiode, niet is zo verraderlijk als een hoop natte bladeren. Daar is volgens mij geen wegbandje tegen bestand.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 06 okt 2007 21:58

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2007 22:25

Deze vraag had prima in een van de andere topics gekunt over winterbanden.
Ik gooi hem dan ook op slot om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Als je nog aanvullende vragen hebt kun je die uiteraard in de hier boven genoemde topics stellen.
Less is bore

Plaats reactie