Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

advies voor beginner

julius_hardfietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2007 10:13

julius_hardfietser 04 okt 2007 23:23

Hallo

sinds enige tijd aan het fietsen. Door drukke baan en gezin slecht twee a drie uur beschikbaar in het weekend. Door de week probeer ik dan nog een uurtje in een sportschool op een trainer te zitten. Op dit forum allerlei topics gelezen over trainngsvormen maar toch nog niet echt gevonden wat ik zocht;

ik heb een maximale hartslag van 188 en een minmum van 60.
Dan kun je via een aantal sites vinden wat je zones zijn

Zone Minimaal Midden Maximaal
H 60% 105 68% 119 75% 131
D1 75% 131 80% 140 85% 149
D2 85% 149 90% 158 95% 166
D3 95% 166 98% 172 100% 175
W > 100% 175 n.v.t. n.v.t.

Nou wil ik vooral afvallen en gewoon lekker doorfietsen, maar als ik in zone d1 fiets moet ik zover terugschakelen dat ik langzaam ga fietsen. (probeer wel ong 90 - 100 rpm te fietsen).
Dus fiets k bijna automatisch in zone d2 en hou dit dan ook wel twee uur vol.

Is dit verstandig of moet ik echt terug naar d1. Ik lees allemaal dat je in d1 conditie opbouwt?

Ik ben sinds kort weer begonnen met sporten en mijn conditie is dus eigenlijk helemaal niet goed.



Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 okt 2007 23:25

Wat noem je langzaam? Ik ben ook ooit in D1 met lage snelheden begonnen. Tegenwind zomaar 20km/uur, je wordt ingehaald door stadsfietsen..... Maar langzaam groeit de snelheid, groeit je duurvermogen, ga je snelheidsintervallen doen, etc.
Zeker in de beginfase rustig starten, gewoon 2 uur D1 en dat uitbreiden is het beste.
Less is bore

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 okt 2007 23:32

Geduld hebben en zoals Daniel1975 zegt traag rijden als nodig; de rest volgt automatisch. Het is even doorbijten en soms saai maar het resultaat is enorm. Forceren en nu al rap willen rijden heeft geen zin. Ik was na zes jaar onderbreking ook 'vertraagd' tov vroeger. Enorm afgezien maar verstandig opgebouwd door lang en traag te rijden. Belangrijk is wel regelmaat zodat je kan opbouwen.

't amusement
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 05 okt 2007 00:41

Gezien het feit dat je maar 2 a 3 uur beschikbaar hebt, is een training in d1 in feite helemaal niet zinvol.
Puur duur heeft pas zin als je er ook veel tijd aan besteed.

Je gaat geen koersen rijden, wilt niet voor een klassieker trainen. Je doelen zijn afvallen en gewoon lekker trainen.
In dat geval adviseer ik je gewoon in D2 te trainen.
Als je echt wilt afvallen zal je ook je eetpatroon aan moeten passen, want met 3 trainingen van 1 a 2 uur kom je er niet. Dan zal je toch echt wat meer moeten gaan trainen.

Variatie is het antwoord in jouw geval. Veel d1 duur heeft totaal geen zin.
Je vetverbranding is het meest effectief op je aerobe drempel, dat ligt op 80-90% van je omslagpunt (VO2 max.). Dan zit je dus tussen d1 en d2 in.
Wissel dan tussen deze 2 zones af, bijvoorbeeld met wind mee in d1, wind tegen d2.
Daarnaast zou je 1 training in de week wat intensiever kunnen doen. MAar bedenk hierbij wel dat hoe inteniever je gaat, hoe minder effectief de vetverbranding wordt.

Dus, bijvoorbeeld:
Woensdag: d1/d2 1 uur op de hometrainer in de fitness
Zaterdag: d1/d2, 1,5 uur
Zondag: d1/d2, 1,5 uur met maximaal 20 min. d3 en/of W, bijvoorbeeld 10 min. op het
begin en 10 min. op het einde (lekker hard richting huis rijden)

Hopelijk heb je hier wat aan.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 05 okt 2007 14:37

Je kunt ook proberen om het sporten te combineren met je werk. Je zult niet de eerste zijn die 's-morgens naar zijn werk fietst en 's-avonds weer naar huis. Denk niet te snel dat gaat niet. Waar een wil is is vaak een weg. Zelf fiets ik bv elke dag (op een gewone fiets) nuchter naar mijn werk in een normaal tempo (10km). De meeste werkgevers hebben tegenwoordig ook douches ter beschikking waardoor het dus ook mogelijk is om langere afstanden te rijden en dus serieus naar je werk te sporten.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 05 okt 2007 15:46

Bij d1 trainingen zet ik het display van mijn teller op tijd ipv snelheid, anders heb ik de neiging om harder te willen gaan. Ik heb moeten leren de kwaliteit van mijn trainingen niet op gemiddelde snelheid alleen te beoordelen. En idd, je basissnelheid gaat omhoog.

Neem D1 als basis maar niet te fanatiek: is het wind tegen, duw gerust eens door tot in d2. En als je pleizer hebt in iets harder: waarom niet: je doet het voor de fun en voor de gezondheid. Dan is het niet de bedoeling om gefrustreerd te raken door je hf-meter.

julius_hardfietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2007 10:13

julius_hardfietser 06 okt 2007 01:06

bedankt allemaal.

ik vind het lekker om 2 uurtjes stevig door te rijden en heb daar voorlopig, inderdaad komend jaar wel voldoende aan. Coulthard omschrijft eigenlijk wel wat ik al doe en daarnaast heeft gastheerg natuurlijk gelijk met het lekker buiten rijden en genieten van de vrijheid.

@ coulthard: wat bedoel je met: in D2 verbrand je minder effetief vet? is dat absoluut gezien minder vet verbranden in vergelijking met het rijden in d1 (gedurende dezelfde tijd)

En de suggestie om naar mijn werk te fietsen; dat doe ik al op mijn 10 jr oude pointer. In 7 minuten. Ik kan natuurlijk een uurtje gaan omfietsen maar dat laat het ritme thuis door de week niet toe. Als de kinderen groter zijn, misschen komt er dan wat meer tijd voor dat soort uitstapjes.

Groet Julius

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 07 okt 2007 02:24

[quote="julius_hardfietser"]bedankt allemaal.


@ coulthard: wat bedoel je met: in D2 verbrand je minder effetief vet? is dat absoluut gezien minder vet verbranden in vergelijking met het rijden in d1 (gedurende dezelfde tijd)


Groet Julius[/quote]

Je lichaam wil altijd het maximale aan zuurstofverbranding realiseren, omdat dit de meest zuinige manier van verbranding is. Echter wanneer het lichaam vermoeid raakt schakelt het steeds meer over op anearobe verbranding.

Als je dus wat langer gaat trainen is de meest effectieve zone hoog in d1, bijna d2. Hierbij is er de maximale vetverbranding en je lichaam raakt vrijwel niet vermoeid, waardoor de vetverbranding ook nog eens lang aanhoudt.
Als je dus veel gewicht wilt kwijt raken, moet je lang trainen met een relatief rustige intnsiteit.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie