Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Broodje gatenkaas...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 04 okt 2007 19:00

Komend weekend heb ik voor de eerste keer een strand/duin clinic. nu heb ik al veel gehoord over het rijden op het strand en dan met name wat het doet met je fiets. nu heb ik een aantal vragen.
De eerste is eigenlijk hier niet op z'n plaats, maar waar moet je nu op letten tijdens het fietsen in de duinen/op het strand.
De meest passende vraag betreft het onderhoud van de fiets. Ik ga geen nieuwe banden aanschaffen voor deze rit dus ik ga rijden met m'n 2.10 Fast Fred's met ongeveer 2bar (ben 62kg). moet ik mijn fiets nog op andere manieren 'klaar' maken.
Ook voor na het fietsen heb ik nog een vraag. hoe moet je de fiets 'verzorgen' na de rit. De fiets zal zonder twijfel afgespoten worden met een tuinslag (geen hogedruk) maar wat is nu essentieel om schoon te maken en hoe. Is het echt nodig om zoals beweerd wordt je hele fiets te 'demonteren'?

alvast bedankt
Jip

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 31 okt 2007 00:00

Ik dacht eraan om hier een nieuw topic aan te wijden maar het kan perfect hier gepost worden. Ook ik denk eraan om aan strandracen te gaan doen, te beginnen met 18 november in De Panne, gevolgd door 2 december te Scheveningen. Maar door veel op diverse fora te grasduinen heb ik een beetje schrik dat mijn redelijk nieuwe Trek 8500 daar niet zo geschikt voor is, hoewel mijn fm beweert van wel. Ik heb XT schijven en een FOX F100 RL vork met lockout, zeer degelijk materiaal tot nu toe, maar naar ik lees beter te mijden voor een strandrace. Nu ben ik ook niet van plan om mijn fiets iedere keer te gaan verbouwen telkens ik een strandrace meedoe. Ik heb zo een beetje het deja vu gevoel van net voor 2000 weet je wel:alle computers zouden crashen als je je niet beveiligde met (dure) programma's. En wat gebeurde er? Niets, allemaal heisa voor niets.
Als ik de fotos bekijk van strandraces zie ik ook hier en daar schijven(ja, ook bij top-10-rijders) en geveerde vorken. Ik weet natuurlijk niet wat daar na de race is mee gebeurd...

Ik had gedacht om mijn fiets vooraf te waxen, op de derailleurs wat siliconen te spuiten en na afloop natuurlijk goed afspuiten.

Wat zijn jullie ervaringen met strandraces, vooral wat betreft de keuze vh materiaal en het onderhoud ervan, vooraf en na afloop? Zijn er hier die ook met schijven en geveerde vorken hebben gereden en wat zijn jullie bevindingen?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1504
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 31 okt 2007 09:47

Goed en vooral snel spoelen is het devies. Dan hoef je inderdaad (op de banden na) niet perse een aangepaste fiets te hebben.
In reaktie op de eerste post van lance. 2 bar is wel wat veel voor op het strand met jouw gewicht.
In de nieuwe Fiets die vrijdag a.s. uitkomt staat overigens een "Hoe?Zo!" met tips voor de strandraces.
Afbeelding | Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 okt 2007 18:09

ik heb een blank niet bewerkt alu frame, stalen vaste vork, alivio groep, paar wielen met deore naven en verder wat spul dat ik nog had liggen.
voor een appel en een ei klaar.
Daar rijd ik de standrace(es) op.

Met die strandraces heb ik uiteindelijk maar 3 versnellingen gebruikt. Dus met die 8 komt ik wel weg.
Paar goed, licht lopende naven. Nieuwe ketting. En rijden maar.
Als er al iets moet worden vervangen, dan kost het niet zoveel. Als zou het een ketting zijn en een trapas... 3 tientje verder en klaar, klaar voor het volgende seizoen...

Zo houd ik mijn MTB mooi voor in het bos. En dit ragding voor het strand e.d.

Zal wel een foto posten als die klaar is.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 31 okt 2007 23:02

Ok, ik kijk al uit wat Fiets er over zal schrijven. Als ik al wat ervaring had met strandraces en er al verslaafd aan was, EN wat meer plaats had thuis voor NOG een extra fiets dan zou ik de aanschaf ve pure strandfiets overwegen... Als ik goed lees dan komt het er vooral op aan het zout te snel af te zijn.

Wat ik me afvraag: waarom is die vaste vork ZO belangrijk? Enkel maar owv gewicht? Met een lockout zit je zuiver functioneel toch ook ok? Want als het enkel om gewicht te doen is dan kan je ook nog eens extra lichte wielen en een dure groep gaan aanschaffen, dan spaar je ook gewicht. OF... is het om het zand en het zout te doen dat via de binnenpoten en de sealings naar binnen kan glippen en daar zijn destructief werk kan doen? En wat als je de vork gewoon lockt?(in mijn geval dus een Fox F100RL) Dan kan er toch niet veel gebeuren, of toch wel?

Ik ben ook benieuwd of er forumgebruikers zijn die ervaring hebben met het rijden met schijven en geveerde vork in beach races en wat hun ervaringen zijn met hun materiaal. Ik overweeg immers zeer sterk om me volgende week in te schrijven voor De Panne van 18 nov. De uitwisseling van ervaringen zou heel interessant kunnen zijn voor vele beachracers me dunkt. Maar ik wil niet de eerste zijn die zijn negatieve ervaringen met kapot materiaal zal moeten posten :)

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 01 nov 2007 10:35

Zoals al eerder hier gezegd is snel en goed afspuiten het allerbelangrijkste. Een fox die je lockt is op zich prima, veel mensen hebben echter een aparte fiets voor het strand en daar is een geveerde vork gewoon nergens goed voor.

Schijven vind ik zelf niet prettig op het strand, ze gaan namelijk snel aanlopen / slijpen.

Je kan prima meedoen met je Trek, die valt echt niet uit elkaar na een rit op het strand zolang je hem maar direct na de rit goed afspuit.

ben het trouwens wel met SpEric eens dat een aparte fiets makkelijk is, is alleen logisch dat je voor je eerste strandrit niet direct een nieuwe fiets koopt.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 nov 2007 10:55

JE kan ook van MP een oud beestje pakken. Met zo'n strand race heb je niet zoveel nodig. Als je wielen maar goed draaien, remmen het een beetje doen en het schakelen goed werkt.

Verder kan je dat ding dan helemaal race klaar maken. Andere ( diepe) pen, lekker aero houding enz.
Voor 200-250 euro moet je wel wat kunnen doen over het algemeen.
Je mag geen race stuur erop zetten, of extensions hè ?

Ik denk dat ik vh weekend tijd heb om het monster eens af te maken..

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 01 nov 2007 13:05

Dat zijn natuurlijk wel de leuke hobbyprojectjes. heb zelf ook een aparte fiets voor het strand, idd een lekker racy ding. Volgens mij mogen racesturen etc. niet, weet dit echter ook niet 100% zeker.

Afgelopen weekend bij hvh - dh wel iemand met een racestuur zien rijden namelijk.

Ik gebruik mijn strandfiets nu in het najaar ook om s'avonds nog wat rondjes te maken. Vind deze fiets wat prettiger rijden in de herfst / winter als het wat vochtig is en er veel bladeren liggen.

heuvelrugmtb
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2006 21:27

heuvelrugmtb 01 nov 2007 21:38

Afgelopen zondag HvH-DH gereden op een "geprepareerde" bike.
Starre vork met schijf, Super Moto banden 1,8 Bar bij 82 kg, racecassette, achter HS33; balhoofd en trapas extra gevet, spaaknippels in de vasaline, frame en derailleurs in de siliconespray.

Na afloop bike direct afgespoeld met heel veel water en borstel. Bike achter in auto van vriend die met terug bracht naar HvH. Daar aangekomen was de ketting en de cassette al aan het roesten --> nu vervangen
Remblokjes was geen probleem. Banden van de velgen gehaald en deze laatste goed schoon en droog gemaakt evenals rest van de bike.

Ben voorzichtig met een "gelockte" vork. Heb heel wat (harde) klappen te verduren gekregen. Met name bij het oversteken van de watergeultjes cq muien.
Zou er denk ik eerder voor kiezen om de vork gewoon actief te laten. Of als je weet wat je wacht en bediening vanaf het stuur hebt, zeker te unlocken bij bovengenoemde plaatsen.
Heuvelrug MTB Pages<br>
http://home.wanadoo.nl/huubc/" onclick="window.open(this.href);return false;

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 01 nov 2007 23:35

Goede info, heb ik wat aan.

Ik ben inderdaad van plan om de fiets ter plaatse al goed onder handen te nemen om zodoende de race tegen de roest te winnen(dan win ik misschien toch ook iets :)): goed afspoelen, ketting en de derailleurs ontvetten en teflon op de ketting. Voor de vork dacht ik er ook aan dat het misschien beter is om hem wel te ontlocken als het nodig is.

Wat betreft de racehouding op een strandfiets: die racehouding heb ik nu al op mn Trek 8500: met een 19,5 inch frame heb ik 62,5 bovenbuis en pen van 11 cm. Meet zelf 1,795m en zit daar zeer gestrekt op. Was in het begin wel wennen maar wil nu niks anders. Op rechte stukken kan ik steeds goed doorvlammen, plat over het stuur.

Zoals gezegd ik kan momenteel geen extra fiets meer kwijt op mn appartement(lijkt hier al op een fietswinkel). Ik moet dringend gaan verhuizen naar een huis met tuin annex werkhuisje :)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 nov 2007 19:37

Zelf train ik af en toe op het strand (zie ook deze mtb-marathontraining...), en mijd dan altijd de natte stroken. Zeewater is immers funest voor je bike. Maar ja, tijdens Egmond-Pier-Egmond heb ik weinig te willen, dan bepaalt de ‘waaier’ immers waar er gereden wordt.

Over het algemeen zie je toch dat de meeste strandbikkels nogal rechtop zitten, en volop wind vangen. Te denken valt daarom aan een strandbike met een langere bovenbuis/stuurpen, waardoor je aerodynamischer kan zitten.
En waarom geen 29inch wielen –- met bijbehorend frame -- als je toch 'n speciale strandfiets bouwt? Volgens de kenners rijdt dat immers sneller over lange rechte stukken.

Ander puntje is de standaard 11-32 cassette waardoor je onnodig veel energie kwijtraakt. Je trapt dan immers regelmatig iets te zwaar of te licht, hetgeen bepaald niet efficiënt is. Wanneer het strand goed berijdbaar is, is hieronder te zien dat je met zo'n gatenkaas-cassette slechts 6 bruikbare verzetten hebt. Met een 11-23 zouden dat er 9 zijn, die ook nog eens keurig op elkaar aansluiten.

Gatenkaas...
Afbeelding

11x23...
Afbeelding

Daarnaast vind ik het opvallend dat er op de stroken waar hardgelopen ‘moet’ worden naast de bike, de meesten dat nogal onhandig doen. Namelijk door het stuur, of het stuur én zadel vast te houden. Waardoor je nogal gebogen voortbeweegt, wat bepaald niet comfortabel is. Handiger is om alleen het zadel lichtjes voort te duwen, hetgeen ook over rul strand moeiteloos kan. De andere arm kan dan de ‘normale’ hardloop-zwaaibeweging maken. Rechtop rennen is dan geen enkel probleem. (Heb zelf al eens 10km zo hardgelopen vanwege 'n kettingprobleem.) Dus niet zo...

Afbeelding

Interessante info is ook te vinden op deze speciale strandpagina... van MTB-Noordwest9.nl, met daarbij zeer fraaie foto's, zoals deze...

Afbeelding

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 04 nov 2007 23:25

Interessante strandpagina... Die foto hierboven staat op de cover van het aprilnummer van Bikefreak magazine.
De foto van die roestende vork doet me de schrik om het hart slaan. Is wel een alu binnenpoot niet? Mijn Fox heeft een magnesium binnenpoot, ik hoop althans dat die corrosiebestendig is.

Plaats reactie