Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Q factor cranks

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 03 okt 2007 12:09

Beste forum leden,
Nu de herfst eraan komt schakelen veel mensen over van racefiets naar de mtb. Nu is het zo dat ik bij overstap steeds moeite heb met de grote Q-factor op de mtb. Bij de racefiets is het zo dat de cranks korter bij elkaar staan, goed voor de krachtoverbrenging en aerodynamica. Bij mtb cranks is deze afstand veel groter zodat ik gevoel heb dat ik veel van mijn trapenergie verloren voel gaan. Hebben jullie ook dat gevoel? Zijn er mtb'ers onder jullie die dit op één of andere manier oplossen. Welke cranks en pedalen hebben kleinste Q-factor?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 okt 2007 12:25

Hier een overzichtje van de Q-factor van een heleboel Shimano cranks.

De nieuw XT met buitenboordlagers is echt afschuwelijk breed!

De oude XTR Octalink (FC-M952) is mooi smal, zeker in combinatie met een 109,5mm as. Als je de 'piccolo' eraf laat past dat sowieso wel, en bij sommige frames lukt het ook met het kleine blad erop.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 03 okt 2007 17:11

Thanks Scepticus!
Weet je soms ook met welke pedalen je de Q-factor kunt verkleinen?
Zijn er nog forumleden met tips?
Op mijn racefiets heb ik een Centaur crankstel met Kéo pedalen. Mijn schoenplaatjes zijn zo afgesteld dat mijn schoen zo dicht mogelijk tegen de cranks komt. Zo kan ik heel efficiënt en op souplesse een hoog ritme draaien. Vooral op de klimmetjes ga ik al zittend heel hard en moeten er veel lossen. Waar ik steeds op let en dit moet je trainen is dat ik tijdens het trappen nooit met de tippen duw, maar ik maak een mooie cirkel met de voet. Ik hou met andere woorden de voet heel horizontaal. Toen ik daar mee begon voelde ik direkt dat er nog veel kuitspieren waren die daar niet voor ontwikkeld waren. Door training ging dit steeds beter. I.p.v. enkel te duwen ga je dus ook meer aan pedalen trekken en krijg je een vloeiender trapbeweging.

Wat is nu het punt? Ik wil dit gevoel overbrengen op mtb, maar doordat we vooraan met een triple zitten is de Q-factor zo hoog dat ik daardoor kracht teveel naar buiten duw. Heb op het net al wat gezocht maar er is zo weinig te vinden.
En hoe zit dat nu met die buitenlagers? Vergroot dit de Q-factor of niet? Men zegt dat deze dezelfde bleef als vroeger, maar is dat zo?

Plaats reactie