Beste mede wielrenners.
Ik heb met veel interesse jullie verhalen gelezen over de tacx-en. Ik overweeg om ook zoiets dergelijks te gaan kopen. Nu zijn er een aantal dingen mij nog onduidelijk. Ik hoop dat jullie voor opheldering kunnen zorgen.
1) Als ik het effect van mijn fietsen op de computer wil zien, moet ik dan de i-magic hebben?
2) Wanneer loont het zich om het stuur gedeelte erbij te kopen?
3) Hoeveel berglandschappen bestaan er en krijg je erbij? (zijn ze ook van internet te plukken)
4) Waar kan ik het beste kopen?
5) Wie heeft er nog wat in de aanbieding?
groetjes Gerard
VR tacx
Broerlief heeft een Fortius. Je krijgt er software bij met twee / drie (weet niet meer) landschappen, waar je een hele reeks van tochten door kan rijden. De parcoursen zijn heel zwaar te maken, zeker met de 'percentageschuif' (90 procent van werkelijke helling, 110 procent...). Ik heb zelf het stuurgedeelte geprobeerd op de Bikemotion, en ik moet zeggen: Leuk, maar met sturen heeft het niets te maken. Het is erg moeilijk in te stellen. In het allerbeste geval (met behulp van het tacx-forum ideaal instellen) heb je er geen last van. Indien je echter over internet tegen andere wereldburgers wilt rijden, dan heb je het wel nodig. Wat je van internet kan plukken, zijn zelfgemaakte routes door de bestaande VR landschappen.
Voor de afwisseling heb je de DVD's met echte videobeelden. Deze hebben nog veel zwaardere beklimmingen dan de VR landschappen.
Oh ja: Lees je heeeeeeel goed in! De compatibiliteit van de software met bepaalde besturingssystemen is niet goed. Het kan zijn dat je helemaal de computer niet hebt voor de vrij zware software. Is dat het geval, dan wordt zo'n ding een heel duur geval.
Voor de afwisseling heb je de DVD's met echte videobeelden. Deze hebben nog veel zwaardere beklimmingen dan de VR landschappen.
Oh ja: Lees je heeeeeeel goed in! De compatibiliteit van de software met bepaalde besturingssystemen is niet goed. Het kan zijn dat je helemaal de computer niet hebt voor de vrij zware software. Is dat het geval, dan wordt zo'n ding een heel duur geval.
-
- Forum-lid
Minder afgestemd en 'fancy' dan de volledig digitale VR-systemen, zijn de Video Cycling DVD's van Tacx. Deze kun je afspelen als je op je reguliere fietstrainer zit; bij klimmen en afdalen wordt op het scherm een stand aanbevolen die je zelf kunt instellen. Ik heb de Marmotte-DVD besteld om de saaie Tacx-trainingen wat leuker te maken. Wellicht een (goedkoop) alternatief - minder mooi, dat geef ik toe - voor een dure VR-set?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
[quote="ponsteen"]Ik heb zelf het stuurgedeelte geprobeerd op de Bikemotion, en ik moet zeggen: Leuk, maar met sturen heeft het niets te maken. Het is erg moeilijk in te stellen. In het allerbeste geval (met behulp van het tacx-forum ideaal instellen) heb je er geen last van. Indien je echter over internet tegen andere wereldburgers wilt rijden, dan heb je het wel nodig. [/quote]
Er zijn diverse competities op internet waarbij het gebruik van de stuurunit juist NIET is toegestaan. Bijvoorbeeld hier: http://www.virtualcycling.org/
Er zijn diverse competities op internet waarbij het gebruik van de stuurunit juist NIET is toegestaan. Bijvoorbeeld hier: http://www.virtualcycling.org/
1) Met de i-Magic en met de Fortius kun je het effect van je fietsen op de pc zien. De Cosmos heeft een losse computer waarop je ook het effect van je fietsen kunt zien, maar je krijgt daar geen mooie landschappen in kleur.
2) Wanneer je bij de pc genoeg ruimte hebt om deze stellage op te zetten en wanneer je zin hebt om iedere keer het voorwiel uit je fiets te halen om die vervolgens in deze stellage te hijsen.
Kijk ook eens op Whitepeak en Carstenjorst
De handleidingen van de diverse trainers kun je gewoon bij Tacx downloaden. Daar haal je natuurlijk ook al veel informatie uit.
2) Wanneer je bij de pc genoeg ruimte hebt om deze stellage op te zetten en wanneer je zin hebt om iedere keer het voorwiel uit je fiets te halen om die vervolgens in deze stellage te hijsen.
Kijk ook eens op Whitepeak en Carstenjorst
De handleidingen van de diverse trainers kun je gewoon bij Tacx downloaden. Daar haal je natuurlijk ook al veel informatie uit.
-
- Forum-lid
Als je voor een I-Magic of een Fortius gaat zou ik overwegen om daar een aparte fiets voor aan te schaffen. Die kun je dan vast in je trainer laten staan waardoor je niet steeds hoeft te wisselen. Voor een paar euro trek je een geschikte fiets vanaf marktplaats. Dat zijn de kosten niet.
Overigens zou ik bij een keuze tussen deze twee voor de Fortius gaan. Deze komt veel dichter in de buurt van de echte ervaring dan de I-Magic omdat de motorrem veel beter is. De I-Magic kan volgens het boekje tot 5% simuleren en de Fortius tot zo'n 20%. Die 20% vind ik niet kloppen maar ik vind het wel een goede simulatie. Zeker als je nog wat speelt met de kalibratie is het best een leuk. Tussen mijn eindtijd van de Alpe d'huez beklimming op de Fortius en in het echt zat maar 1 minuut.
Het stuurgedeelte vind ik niet interessant omdat ik bijna alleen maar real live video's rij. Daar werkt het stuur namelijk niet. In de virtual reality wereld kun je hem wel gebruiken. Die real live video's krijg je er niet bij maar je kunt ze bijvoorbeeld via de website van Tacx bestellen. Kost je zo'n 30 euro per video. Ik vind het zeker helpen om de indoor training leuker te maken. Je kunt je eigen prestaties onderling vergelijken en de tijd gaat zo wat sneller. Ok, buiten rijden is altijd beter maar het is een goed alternatief.
Overigens zou ik bij een keuze tussen deze twee voor de Fortius gaan. Deze komt veel dichter in de buurt van de echte ervaring dan de I-Magic omdat de motorrem veel beter is. De I-Magic kan volgens het boekje tot 5% simuleren en de Fortius tot zo'n 20%. Die 20% vind ik niet kloppen maar ik vind het wel een goede simulatie. Zeker als je nog wat speelt met de kalibratie is het best een leuk. Tussen mijn eindtijd van de Alpe d'huez beklimming op de Fortius en in het echt zat maar 1 minuut.
Het stuurgedeelte vind ik niet interessant omdat ik bijna alleen maar real live video's rij. Daar werkt het stuur namelijk niet. In de virtual reality wereld kun je hem wel gebruiken. Die real live video's krijg je er niet bij maar je kunt ze bijvoorbeeld via de website van Tacx bestellen. Kost je zo'n 30 euro per video. Ik vind het zeker helpen om de indoor training leuker te maken. Je kunt je eigen prestaties onderling vergelijken en de tijd gaat zo wat sneller. Ok, buiten rijden is altijd beter maar het is een goed alternatief.
-
- Forum-lid HC
Ik sta 100% achter de post van Bottecchia maar wil er nog aan toevoegen dat toch even wat verder moet kijken op die Site van Carstenjorst waarvan de link in Jandoedel's post staat. Als je een beetje handig bent met de PC je tegenwoordig gewoon je eigen trainigsritten vastleggen als Real live video.
Naast de Imagic en Fortius is er ook nog de I-magic upgrade kit. met deze goedkopere (software only) kit kun je ook op een hometrainer of op een gewone tacx RLV's rijden. Je moet dan wel de weerstand zelf handmatig regelen, met een oude ergotrainer van Tacx kan dit ook automatisch. Dan heb je het visueel enigzins realistich.
Om het echt qua snelheid, vermogen en visueel realistisch te krijgen moet je gewoon een Fortius hebben. De Fortius multiplayer zou ik niet kopen omdat dit eigenlijk gewoon een fortius met sturrframe bundel is.
Naast de Imagic en Fortius is er ook nog de I-magic upgrade kit. met deze goedkopere (software only) kit kun je ook op een hometrainer of op een gewone tacx RLV's rijden. Je moet dan wel de weerstand zelf handmatig regelen, met een oude ergotrainer van Tacx kan dit ook automatisch. Dan heb je het visueel enigzins realistich.
Om het echt qua snelheid, vermogen en visueel realistisch te krijgen moet je gewoon een Fortius hebben. De Fortius multiplayer zou ik niet kopen omdat dit eigenlijk gewoon een fortius met sturrframe bundel is.
[quote="ericpeters"]De Fortius multiplayer zou ik niet kopen omdat dit eigenlijk gewoon een fortius met sturrframe bundel is.[/quote]
En wil je toch later multiplayer gaan doen dan kun je gewoon een licentie kopen. De multiplayer-software draait ook op een gewone Fortius of Imagic.
En wil je toch later multiplayer gaan doen dan kun je gewoon een licentie kopen. De multiplayer-software draait ook op een gewone Fortius of Imagic.