Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bianchi BSA of Italiaans

ultima
Forum-lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 11 feb 2007 17:28

ultima 25 sep 2007 19:47

Hoi,

Ik wil een Ultegra crank kopen van iemand, maar ik weet niet zeker of het past. Ik heb een Bianchi CSC Nirone, is dit Italiaans of BSA?

Hij zei iets over het herkennen met blauwe locktide is Italiaans, en de ander is BSA? Hoe kun je weten wat wat is en of dit gaat passen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 sep 2007 19:50

googlen geeft antwoord. normaalgezien BSA. Bovendien kan je voor de zekerheid meten of je crank 68mm (BSA) of 70mm (ITA) breed is. Ik dacht trouwens dat het niet de crank maar de cups zijn die BSA moeten zijn....
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 25 sep 2007 20:40

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar een Italiaanse Bianchi met BSA draad? Lijkt me niet logisch.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 sep 2007 21:32

Volgens dit is Bianchi BSA:

http://www.bikeradar.com/gear/article/q ... acket-2446

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 25 sep 2007 22:10

Bianchi heeft al sinds jaar en dag voor het juiste systeem gekozen, BSA dus.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 sep 2007 22:34

BSA inderdaad, mijn 1885 is ook BSA.

ultima
Forum-lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 11 feb 2007 17:28

ultima 26 sep 2007 09:52

Hartelijk bedankt allemaal, dan kan het helaas niet doorgaan.

friesc50
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2006 09:08

friesc50 26 sep 2007 10:58

Sharkman schreef:Bianchi heeft al sinds jaar en dag voor het juiste systeem gekozen, BSA dus.


waarom is dit het juiste systeem

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 sep 2007 11:13

Omdat je met Italiaans met de traprichting mee losdraait en dus de cups/trapas los kunt trappen.

Wanneer vakkundig gemonteerd gebeurt dit natuurlijk niet of zelden, maar BSA is dus wat meer "idiot proof".

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 26 sep 2007 13:33

Dit loslopen gebeurd toch nog wel regelmatig en omdat je de cups van een aantal moderne carbon frames niet meer met loctite/meer kracht vast mag zetten is Italiaanse draad niet echt mer een optie voor de toekomst.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 26 sep 2007 14:40

havana schreef:Omdat je met Italiaans met de traprichting mee losdraait en dus de cups/trapas los kunt trappen.

Wanneer vakkundig gemonteerd gebeurt dit natuurlijk niet of zelden, maar BSA is dus wat meer "idiot proof".


Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.

BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.

Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.

Plaats reactie