Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oud stuurpen -> ahead

eldece
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jan 2007 17:11

eldece 24 sep 2007 19:16

Is het mogelijk om een oude fiets, met een oud stuurpen te vervangen met en nieuw ahead stuurpen?
ElDeCe

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 24 sep 2007 19:45

Als ik je kromme zin goed begrijp wil je overstappen naar een ahead systeem, maar wil je je oude voorvork behouden? Dat kan prima, bbb heeft een extender die dat mogelijk maakt. FF google gebruiken en je bent er!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 24 sep 2007 21:24

W0uter schreef:Als ik je kromme zin goed begrijp wil je overstappen naar een ahead systeem, maar wil je je oude voorvork behouden? Dat kan prima, bbb heeft een extender die dat mogelijk maakt. FF google gebruiken en je bent er!

Ik heb dit op mijn oude Gazelle ook gedaan en werkt dus prima. Maar nu een andere vraag;
Als de vorkbuis met DRAAD nu niet is afgezaagd, kan je dan op deze vorkbuis, die voldoende lengte heeft, ook een voorbouw klemmen? Dus zoals bij ahead systemen? Ik vraag dit omdat een kennis dit aan mij vroeg maar ik heb mijn bedenkingen met de gesneden draad die op die vorkbuis zit. Past de klemming van de voorbouw dan probleemloos of zit er nog een addertje onder het gras?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 24 sep 2007 21:45

Passen en passen? Het past wel, maar dit is nu één van de weinige ;-) dingen die ik zou afraden wat betreft creatief fietsen sleutelen. Het raakvlak van het draad is relevant minder dan dat van een gladde buis, je kan dan ook verwachten dat er al gauw speling ontstaat. Of dat het hele handeltje opeens 'losschiet' als je een bijv. plotselinge uitwijkmanouvre moet maken. Zo duur is een standaard a-head voorvork niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39730
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 sep 2007 21:50

Deze denk ik?

Afbeelding
Less is bore

janjanssen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mei 2005 22:03

janjanssen 03 okt 2007 13:10

Ik heb ook A Head op mijn oude vork er gaat gewoon een aluminium buis van ongeveer 5 cm ( de hoogte van je stuurpenklem) over de oude vork heen met in het midden een open geul zodat deze goed klemt waarneer je de nieuwe stuurpen erop zit , gewoon te krijgen in de fietsen zaak .

of een stuk afzagen van een oude MTB vork op maat geul erin zagen en klaar.
,
Je moet wel genoeg vork lengte overhouden om deze buis goed en veilig te monteren.
gr Jan Janssen

janjanssen
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 mei 2005 22:03

janjanssen 03 okt 2007 13:23

ps nog even vergeten je moet ook een adapter van boven af in je voorvork slaan met schroefdraad plus minus 3 cm , daar komt later het plaatje wat boven je stuurpen zit in geschroefd meestal is dat een inbus (10mm) hier stel je oa de speling van de vork mee af.

In diverse maten te krijgen.
gr Jan Janssen

Plaats reactie