Is er verschil tussen MTB en race schoenen?
-
- Forum-lid
Speedplay claimt dat het contact oppervalk, niet zo zeer het pedaal is, maar het hele plaatje dat onder je schoen zit.
IN dat geval heb je een aardig groot contact oppervlak. Ik heb er zelf nog niet echt mee gereden, maar een paar klanten hadden het al en 2 anderen zijn er dit jaar mee gestart en erg, erg tevreden en blij.
Ik vind zo'n spd op de racer een tikje onzeker aanvoelen tijdens het fietsen.. Maar als je 1 paar schoenen hebt, of wilt hebben, dan kan je overal SPD op doen, of time ..
Shimano heeft voor de race evt het A520 pedaal nog.
IN dat geval heb je een aardig groot contact oppervlak. Ik heb er zelf nog niet echt mee gereden, maar een paar klanten hadden het al en 2 anderen zijn er dit jaar mee gestart en erg, erg tevreden en blij.
Ik vind zo'n spd op de racer een tikje onzeker aanvoelen tijdens het fietsen.. Maar als je 1 paar schoenen hebt, of wilt hebben, dan kan je overal SPD op doen, of time ..
Shimano heeft voor de race evt het A520 pedaal nog.
-
- Forum-lid
Oyah schreef:Een vriend van me heeft het zo gedaan, 2x SPD (MTB +race).
Werkt prima, ik vindt het alleen nog steeds geen gezicht, SPD op een racer... purist?
Tja purisme... Niet iedereen kan/wil 2 paar schoenen kopen. Vind deze Shimano PDA520 pedalen op n racefiets best ok:
http://winkel.tromm.nl/images/PD-A520_p ... 550913.jpg
[img=http://winkel.tromm.nl/images/PD-A520_p ... 550913.jpg]
The world is too round to sit silently in the corner
Bottecchia schreef:Win je nou veel wanneer je kiest voor een pedaal met een groter contact oppervlak? Ik heb zelf op mijn racefiets op dit moment ook nog SPD. Vond het wel makkelijk omdat ik dan op mijn racefiets, atb en tacx fiets hetzelfde systeem heb zitten.
Ik snap dat je niet ineens 5km/u harder gaat maar zou een overstap naar een ander systeem echt een merkbare verbetering opleveren?
Ik vind het een merkbare verbetering en zoals wellicht bekend ben ik nogal sceptisch t.a.v. veel zaken (o.a. bandjes).
-
- Forum-lid
Wat zou jij aanraden als mogelijke verbetering t.o.v. spd voor op de racefiets?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Look en SPD-SL beiden prima, Time heb ik geen ervaring mee.
Ik heb ook een jaar met SPD gereden en heb het nu nog op mij boodschappen racefietsje. Hierbij heb ik schoenen met verzonken plaatjes en pedalen die ik aan de ene kant kan gebruiken met SPD en de andere kant is gewoon fietspedaal. Het voordeel vindt ik hiervan dat ik gewoon ff een boodschap kan doen en ook een flink stuk kan lopen. Als ik op vakantie ga neem ik ook allebeid de pedalen en schoenen mee, zowel SPD als m'n Look pedalen. Ga ik echt fietsen alleen en gaat het om de snelheid dan gebruik ik Look, ga ik met de rest toeren dan bekijk je toch wel eens een stadje, er moet een foto genomen worden, 100 mtr van de weg is iets wat je wil bekijken etc. dan gebruik ik de SPD schoenen met pedalen. Het voordeel van de Look pedalen is bij mij dat ze dichter tegen het hart van m'n trapas aanliggen, dit is merkbaar beter voor m'n knieen. Ook voelt het veel steviger aan, m'n voet heeft b.v. ook minder last van "rollen" van links naar rechts.
ik rijd reeds 10 jaar met spd op allebei mijn fietsen ik vind het heel makkelijk dat ik zonder problemen van de ene op de andere kan overstappen. Heb winter en zomerschoenen en kan die op allebei mijn fietsen gebruiken.Het probleem van een te klein kontaktoppervlak is opgelost door het gebruik van raceschoenen met een carbonzool daarmee rijdt ik toertochten van 200km en meer zonder problemen.pd-A520 pedaal en pd-M540:D:D:D