Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sneller berg op fietsen

paashaas
Forum-lid

paashaas 24 sep 2007 11:24

[quote="de zwarten"]jandoedel heeft groot gelijk. ik vroeg aan iemand wat ik moest doen om te beginnen koersen. het gesprek ging alsvolgt:
wielerkenner: hoeveel weeg jij?
ik: 75 kg
wielerkenner: hoe groot ben jij?
ik: 1.78m
wielerkenner: dan moet er minstens 10 kg af.
ik: (slik)
[/quote]

Zoiets zou je beter aan een trainer vragen ipv aan een "wielerkenner".

Ik besef ook wel dat gewicht belangrijk is (algemeen vermogen / gewicht = vermogen /kg en dat zegt hoe snel je bergop kan)

Maar het gaat niet om de BMI, het gaat om het vetpercentage. En sommigen hebben nu eenmaal een andere lichaamsbouw en zijn sowieso zwaarder.

Zoals ik zei, kijk naar Steegmans, ook 80+ kg en ik denk toch dat hij een heel deel van de forumleden eraf rijdt op de eerste de beste helling.

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 11:29

Toeval wil dat ik tijdens de profronde samen met Steegmans op de foto sta en hij inderdaad hetzelfde postuur als mij heeft. Dat van het gewicht kan ik inkomen, zal dan ook eens goed naar mijn eetpatroon gaan kijken. Cadans moet dus omhoog maar moet ik dan omwentelingen gaan tellen, cadans meter, heb trouwens ook nog nooit met een hartslagmeter getraind, wellicht dat hier ook voordeel uit te halen valt. Lees aan de diverse reacties dat het een soort samenspel van verschillende factoren is, kan me helaas qua postuur niet meten aan iemand van 17, maar vind mezelf niet 'dik', maar wil me er niet bij neerleggen dat ik simpel weg dan maar geen klimmer ben. Is webtrainer misschien iets om meer begleiding te krijgen. Weet ook mijn hart 'zones' niet, ook relevant denk ik.

paashaas
Forum-lid

paashaas 24 sep 2007 11:36

Je zegt dat je altijd hetzelfde rondje rijdt? Ik heb al meermaals gelezen dat variatie heel belangrijk is tijdens trainingen, dus niet altijd hetzelfde rondje, want je lichaam wordt dat gewoon.

Ik ken weinig van trainingsleer, dus baseer je niet alleen op mijn mening eh :-p.

wijters
Forum-lid

wijters 24 sep 2007 11:38

ik ben ook ong 1.80 lang, 32 jaar oud en weeg ong. 80 kilo met normaal postuur en als ik jouw reactie goed interpreteer is 65 kilo een goed gewicht om te gaan koersen.... dat is 18.75 % minder.. pfffff ik denk dat dit zeer moeilijk haalbaar is tenzij je het klimmersfiguur hebt... van nature mager..

Nu is koersen niet mijn ambitie (meer wielertoerist) maar niettemin.. dat is nogal wat... ter vergelijking (deze gaat overigens mank, nl. andere sport) toen ik 18/19 was en op landelijk nivo voetbalde (3 keer trainen en wedstrijd) woog ik 67 kilo.

Nu is voetballen op geen enkele wijze te vergelijken met wielrennen qua spieropbouw en gewicht, maar een gewicht van 65 kilo is echt heel laag als je 1.80 bent en een normaal postuur hebt. BMI is dan 20.3....

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 11:44

@paashaas,

Ben dus bij een vereniging gegaan om van dat zelfde rondje af te komen, dus variatie zit er nu echt wel in.

@wijters,

Ben dus 1.90 en geen 1.80 dus om nu naar 67 kg te gaan lijkt me ook niet nuttig. Wil het wel als 'hobby' blijven uitoefenen, hoef en wil ook geen leven als een fulltime prof om zo een resultaat te halen. Denk zelf dat ik rond de 78 / 79 kg moet kunnen halen met afvallen. zal moeilijk worden.

wijters
Forum-lid

wijters 24 sep 2007 12:24

patmaessen,
Ik doelde op "de zwarten" qua gewicht en lengte en idd als je zelf 1.90 bent dan wordt dat gewicht uiteraard hoger... 20.3 * (1.90*1.90) = 73.3 kg...

maar dat zijn echt prof waarden inderdaad...

laurenss
Forum-lid

laurenss 24 sep 2007 12:34

Een BMI van 20 is toch geen prof waarde?!
Voor een beetje breed persoon is een BMI van 20 zeer netjes, maar voor een tenger persoon is 20 redelijk makkelijk haalbaar!

BMI houdt gewoon te weinig rekening met postuur kijk daarom naar je vetpercentage!

Ik denk persoonlijk dat een tenger persoon per definitie voordeel heeft bij beklimmingen, maar brede spierbonken dat voordeel hebben bij een sprint.

coulthard
Forum-lid

coulthard 24 sep 2007 13:40

Wat ik hier allemaal weer lees.....

Gewicht dames en heren is belangrijk, maar niet essentieel. Immers spieren wegen 3x zoveel als vet. Ga je dus behoorlijk vermageren, grote kans dat je ook spiermassa verliest. Ergo je gaat minder hard omhoog, terwijl je lichter bent.
Lance Arsmtrong meet 1m 75cm. Die man weegt 73 kG in topvorm, bij een vetpercentage van 4-5%. Wil je gaan beweren dat hij ook nog 10 kG moet gaan vermageren.

Zoals vermeld is cadans belangrijk, maar je hoeft er geen exacte wetenschap van te maken. Gewoon een tandje of 2 lichter proberen te rijden aan de zelfde snelheid. Sommige renners rijden nu eenmaal meer op pure kracht. Zoals ik al uitlegde met je spiertype en natuurlijke klimcapaciteiten.
Probeer dan niet alleen bergop lichter te rijden, maar ook tijdens de vlakke ritten. Ideaal is tussen 90-100 omwentelingen per minuut. Bergop tussen 75-90 (hangt af van stijgingspercentage)

Wat ik allemaal lees en begrijp is dat je op het gebied van trainingsleer het meeste kan winnen.
Daar hoef je echt niet voor naar een wielertrainen die je geld afhandig maakt. Even googlen en wat zoeken en je vindt al heel wat bruikbaars. Zelfs op deze site is een schat aan info te vinden.

Mocht je dat allemaal niet lukken, kan je me nog altijd een mailtje sturen (84180@student.saxion.nl). Dan stuur ik je wel wat intressante documenten op.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

wijters
Forum-lid

wijters 24 sep 2007 13:48

bereken voor de leuk een paar van de rabobankrenners even (van de website gehaalde gegevens):

v. Heeswijk BMI = 22.5
Flecha BMI = 22
Boogerd BMI = 19.7
Menchov BMI = 20
Gesink (jonge renner) BMI = 19.5
Dekker (jonge renner) BMI = 19.5

maar goed dit was niet de oorspronkelijke vraag van de steller..

gewicht verminderen en veel (gericht) trainen is waarschijnlijk het antwoord.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2007 14:17

Tja, maar van wanneer zijn die gewichten op de Rabo site? Aardige kans dat die van januari zijn. Als ze wel zouden kloppen versla ik ze allemaal dik, qua BMI dan ;). Ik zit op 18,4, maar ik ben dan ook heel erg smal gebouwd en van veel vet heb ik ook niet echt last.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 sep 2007 15:30

Bedankt voor jullie inbreng allemaal maar het is en blijft toch wel divers wat er geschreven wordt. Over sommige punten zijn jullie het wel met elkaar eens maar over sommige verschillen de meningen toch wel, is ook het nut van een forum mijn inziens. Wat ik wel mis is dat er niemand echt over trainen met hartslag / zones schrijft, dus niet echt relevant?

wijters
Forum-lid

wijters 24 sep 2007 16:00

AmClassic-fan:
wellicht een goed idee om jouw gegevens even naar het rabobank team te sturen ?:D.
Hoop voor ze dat ze dan niet harder moeten gaan trainen....
Maar waarschijnlijk zijn de gewichten vroeg in het seizoen gemeten ? want idd denk ik dat zij na een grote ronde "ietsje" minder wegen....

Patmaessen:
Hartslagmeters etc. maken voor mij persoonlijk onderdeel uit van gerichte training maar dan bij hardlopen, zijn zeer geschikt bij de opbouw van piekbelasting, duurvermogen etc..... maar ik ben een leek op trainingsmethoden qua fietsen..... dus wellicht dat couldhardt je daar meer van kan vertellen ?

Plaats reactie