Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

leeftijd 'antieke' onderdelen/fiets

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 23 sep 2007 00:30

Ik heb een vraag mbt een oude Pinarello cross fiets die ik van iemand heb gekregen en in oude staat terug wil brengen (gewoon voor de lol/mooigheid). Ik vroeg mij af of jullie mij wat meer over de leeftijd kunnen vertellen door een opsomming van onderdelen te geven die erop zitten, ik gok er trouwens zelf op dat het zo'n 25-30 jaar moet zijn

Onderdelen:

Achter derailler: campagnolo nuovo record 6-speed
Wielen: record naven met mavic gp4 tube velgen
banden: Wolber cross tubes (met beige wangen)
Crankstel: campagnolo 46T waarbij het tandwiel aan beide kanten ingesloten is door extra aluminium platen
Frame: Pinarello ??? Wit met parelmoer glans en een chromen columbus voorvork
Kopserie: 3TTT
Zadel: Arius (spaans merk, bruin lederen dek met gaatjes erin)
Zadelpen: campagnolo
Remgrepen: shimano R600
Remmen: Hafac (cross)

Dat was het wel zo ongeveer. Om die fiets goed op te knappen heb ik eigenlijk een oud stuurlint nodig (zwart) en een paar nieuwe tubes. Iemand enig idee waar dit spul te krijgen is (via ebay is niet echt veel te krijgen of ik ben niet goed in zoeken). Daarnaast wil ik ook bijvoorbeeld originele remblokken erop hebben en kan het frame ook wel wat nieuwe transfers gebruiken (zwart).

Laatste vraag: zijn er ook ergens foto's te vinden waarop te zien is hoe de fiets origineel was? De fiets komt overigens ergens bij Den Haag weg (kom ff niet op de naam van de wielerzaak)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 sep 2007 12:18

Ik ken iemand die hier volgens mij ook een account heeft die alles weet van deze materie, ik heb hem via een ander forum een PM gestuurd.

Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 23 sep 2007 13:33

Dank voor de info. De reden dat ik het fietsje op wil knappen is dat diverse onderdlen toch nog in zeer goede staat zijn (ondanks hun leeftijd). De campa derailleur ziet er uit als nieuw, nauwelijks slijtage (wat een kwaliteit!). Ik zat er eerst aan te denken om er een single speed van te maken maar eigenlijk lijkt het me een veel leukere uitdaging om hem zoveel mogelijk in originele staat te brengen. Ik zal, als ik tijd heb, nog wat foto's posten van ondermeer het frame en het zadel. Overigens gaat het bij de remmen inderdaad om Mafac en staat er op de derailleur pat 81. Slaat dit laatste ook niet op het bouwjaar? Ik zag op ebay dat er bijvoorbeeld ook pat84 zijn en ook eerdere nummers.

jazzper
Forum-lid

jazzper 23 sep 2007 14:11

Kun je niet even foto's hier plaatsen?

Als je deze vragen en foto's post in de Classic & Vintage sectie van bikeforums.net dan heb je binnen een halve dag niet alleen de originele samenstelling maar weet je ook nog wie welke schroef waar heeft gemonteerd (bij wijze van dan).

In dit rijtje op Marc Bulgiers site staan 4 Pinarello catalogi. Wellicht kun je je fiets daar in vinden:
http://www.bulgier.net/pics/bike/Catalogs/

Oud stuurlint is nog wel te krijgen overigens. Of wil je echt van die benotto schellak achtige lintjes.

Campagnolo componenten dateren moet op het oog meestal, maar die shimano remgrepen kan je wel aflezen. Ergens* op die remgrepen moet een modelnummer en jaaraanduiding staan.
Het modelnummer is bijvoorbeeld BL-6209 (sterker nog, het zou weinig moeten schelen).
Het jaarnummer bestaat uit 2 letters. Bijvoorbeeld FJ.

Nou is alleen het probleem dat je fiets niet meer origineel is. Of die fietshandel moet meteen al een mix van merken hebben gemaakt. Stel dat die shimano grepen er later pas opgezet zijn dan hebben we daar niets aan.

Verder heb ik niets toe te voegen aan Gastheer G ;)

(*)Ergens is meestal of op de ring die om het stuur gaat of als je de remgreep indrukt dat hij zichtbaar wordt (het stuk dat dan uit de hoofdmoot van de rem komt)
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 23 sep 2007 15:15

nog een toevoeging, de shifter is van het type Suntour bar end friction shifter. Kun je mee schakelen tot 9 tandwielen. De buitenkabel die erbij zit is van roestvrij staal, een soort van veer. Overigens zag ik mijn fiets niet in de catalogus staan op de bovenstaande link. Wordt dus maar even foto's posten, overigens zitten er schitterende achter patten op de fiets, van campagnolo!

Plaats reactie