Ik herken me enorm in originele vraag en opmerking. Huisje tuintje kindertjes is ook bij ons het scenario en aan dat huis wordt nog steeds driftig gewerkt. Maar:
Ik ga elke dag werken in Brussel (jaja, ben dus belg) en ik mag van m'n vrouw kiezen hoe ik ernaartoe ga Maw, 2 a 3 keren per week met de fiets en dat maakt per heen-en-weertje toch mooi 94 km.
In het WE beperk ik me tot 1 tochtje met vrienden (MTB of weg) wat maakt dat er nog genoeg gezinstijd is om de nodige punten te verzamelen die je dan kan gebruiken om materiaal mee goed te klappen
Wat dat materiaal betreft: ieder doet daar zijn ding mee. Daar waar je vanzelf de sport kan beoefenen met een uitgelezen occasie van enkele honderden Euro kan je ook juwelen gaan verzamelen bij een fietsverkoper. Ben je dan een ander mens? Neen, ik dacht het niet. Laat je daar aub niet door van de wijs brengen. Ieder zijn haalbare budget. En met haalbaar bedoel ik niet dat dat alles is wat je hebt, maar wat je zelf wil uitgeven aan iets. Voor de prijs van m'n huis koop ik gemakkelijk de duurste velo die er bestaat. Maar daar met een gezin van 4 in slapen is dan weer totaal niet haalbaar
Hopelijk voel je je hiermee een beetje wijzer
Gevolgen fietsverslaving
Materiaal is misschien prijzig maar overall is fietsen een "goedkope" sport. Heb een paar seizoenen deelgenomen aan track days (met een donkervoort) reed ik een een weekendje makkelijk twee sets banden a 500 Euro weg (en dan hield ik het nog bescheiden, je wil echt niet weten wat een seizoen karten/racen kost (kun je wel drie topfietsen voor rijden....)
Ik ben in april van dit jaar begonnen met fietsen. In het begin een keer in de week een rondje van max. 50km (alles meer ging ik helemaal dood) tot inmiddels 350-400 km in de week dus fietsen is zeeeeeeeerrr verslavend. Het steeds meer willen presteren heeft geresulteerd in ritten van minimaal 100 km voor ik voldaan van de fiets kan stappen. Dus dat kost meer en meer tijd!! Ik ben begonnen met een oude Cannondale mountainbike en heb inmiddels een Merida Road racefiets gekocht. Dat kost geld!! Door de langere afstanden en het vele trainen. Meer en betere fietskleding aangeschaft. Nog meer geld!! Niet fietsen betekent inmiddels sagerijnigheid.
Mijn oplossing;
Mijn vriend is ook verslaafd aan het fietsen, dus genoeg tijd samen op de fiets.
Onregelmatig werken, kan je overdag ook vaker fietsen en je verdient meer geld:)
Verder sparen, fietsplannen inzetten en bezuinigen op overbodige luxe.
Mijn oplossing;
Mijn vriend is ook verslaafd aan het fietsen, dus genoeg tijd samen op de fiets.
Onregelmatig werken, kan je overdag ook vaker fietsen en je verdient meer geld:)
Verder sparen, fietsplannen inzetten en bezuinigen op overbodige luxe.
Flexje
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Het probleem is dat het vaak niet blijft bij 1 hobby! Mag zelf graag lekker buiten de deur eten bij voorkeur vis (fruit de mer) of een goed glas wijn drinken. Doe zelf ook nog een beetje aan fotografie. Beetje camera toch vergelijkbaar met een instap model racefiets. Heb ik het nog niet eens over cameralenzen. Daarnaast heb je tegenwoordig een pc nodig om foto's eventueel te bewerken, software etc. Maar ja uiteindelijk is het een persoonlijke keuze waaraan je je geld uitgeeft.
What makes the boat go faster?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik fiets een groot deel van m'n fietskilometers als woon- werkverkeer. En in het weekend rijd ik altijd met een toerclub mee. In feite ben ik dus maar een keer per week echt speciaal voor mijn verslavende hobby weg. Onderweg van en naar m'n werk train ik ook gericht, dwz afwisselend op duurvermogen, snelheid, en kracht.
Wat betreft de kosten van onze hobby; inderdaad, ook bij mij bestaat de neiging om steeds mooiere spullen te willen kopen. Ik kan me tot nu toe redelijk inhouden. Ik heb geen auto, mijn vrouw ook niet, en ach ja, hoeveel mensen rijden er niet op zondag een rondje met een motorfiets. Laten we wel wezen, deze zijn meestal toch nog een heel stuk duurder dan een door spierkracht aangedreven vervoermiddel.
Wat betreft de kosten van onze hobby; inderdaad, ook bij mij bestaat de neiging om steeds mooiere spullen te willen kopen. Ik kan me tot nu toe redelijk inhouden. Ik heb geen auto, mijn vrouw ook niet, en ach ja, hoeveel mensen rijden er niet op zondag een rondje met een motorfiets. Laten we wel wezen, deze zijn meestal toch nog een heel stuk duurder dan een door spierkracht aangedreven vervoermiddel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Voor het eerst dit jaar echt fanatiek aan het fietsen geslagen met 7,5k op de teller and counting. Dat impliceert ook dat voor het eerst een kleine wissel wordt getrokken op mijn sociale leven. Kroegmaten die ik minder zie, een vriendin die wel eens 'wat leuks' - dat betekent niet op de fiets - wil doen in het weekeinde en verre vrienden die ik minder vaak bezoek omdat ik liever in sport investeer op het moment dan in vliegtickets. Zelf zie ik pas nu in dat er wel degelijk wat veranderd is. De winter komt er aan, en dat betekent toch minder en minder lang op de fiets - in mijn geval. Kan ik op andere terreinen weer wat punten scoren....
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Frankvanboven schreef:Je vergeet een aspect van de fietsverslaving: de lichamelijke consequenties.
Jammer dat niemand hier iets over schrijft. Of is het gelukkig omdat er toch relatief weinig problemen zijn?
Ook mijn docter werd wat onrustig nadat ie die zuignapjes op m'n borst had geplakt. Het hart schijnt erg groot te zijn. Perso dacht ik dat iedere fietser dat heeft dus daar keek ik niet van op. Op de een of andere schaal had ik 33 waar 35 het absolute maximum zou zijn (?). Hij was flink bezig om me af te remmen als 40 jarige (?) Als ik niet aan fietsen zou doen had ie me als hartpatient gekwalificeert. Tja, wat moet ik ermee? Nooit heb ik er last van, ging bij hem langs voor een competitie verklaring en heb die ook gekregen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
ik hou van fietsen maar een verslaving nee, dat zal het bij mij wel nooit worden (of ik zou in spanje moeten gaan wonen).
3 keer per week is een maximum, dan is mijn zin om te fietsen al ver weg. ik rij ongeveer 4000kms / jaar en vind dat al veel. ik fiets wel regelmatig in het buitenland wat parcours en daar ben ik wel een pak meer gemotiveerd. fiets= 2300 euro.
3 keer per week is een maximum, dan is mijn zin om te fietsen al ver weg. ik rij ongeveer 4000kms / jaar en vind dat al veel. ik fiets wel regelmatig in het buitenland wat parcours en daar ben ik wel een pak meer gemotiveerd. fiets= 2300 euro.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
ik ben in januari beginnen rijden daar dat ik met een pak overgewicht zat.
ik heb mij toen een okkazie fiets gekocht aan 300€ en rijd daar nu nog mee.
ik ben ook getrouwd heb een zoon we rijden met twee wagens en ziujn nu nog een huis aan het bouwen dus kan ik geen 2500€ uitgeven aan een nieuwe racefiets,het zijn gewoon keuzes dat je moet maken in het leven.kwa tijd vrijmaken is het gewoon een beetje organisatie,ik werk zes dagen op zeven di tot vrij van 3u30 tot 13u,za van2u tot 12u en zaterdagavond van 23u tot zo 9u.maandagmorgen ga ik meestal met de mtb rijden,de vrouw is gaan werken en de zoon zit op school(mijn mtb is nieuw van de maand juni ook maar een prijskaartje van 700€) woe is de vrouw thuis de hele dag als ik thuis kom van mijn werk eten we samen dan ga ik even slapen dan spring ik op de fiets(race) en ga ik een dikke twee uur rijden als ik zondagmorgen thuis eet ik vlug iets drink ik een koffie met een scheut cognac in en dan tegen 10u ga ik met de kameraden terug een twee tot drie uur fietsen op de baan als ik thuis kom was ik mij en slaap ik tot een uur of vier vijf en dan besteed ik al de overige tijd aan vrouw en zoon,zo is dat het ganse jaar door in de zomer is het wel makkelijker daar dat het langer klaar is maar moeilijk gaat ook.
volgende zomer ben ik van plan een nieuwe race fiets te kopen dat zal ook dan maar het budget van 700tot max 850€ zijn(het zijn nog altijd de benen die het moeten doen).
ik heb mij toen een okkazie fiets gekocht aan 300€ en rijd daar nu nog mee.
ik ben ook getrouwd heb een zoon we rijden met twee wagens en ziujn nu nog een huis aan het bouwen dus kan ik geen 2500€ uitgeven aan een nieuwe racefiets,het zijn gewoon keuzes dat je moet maken in het leven.kwa tijd vrijmaken is het gewoon een beetje organisatie,ik werk zes dagen op zeven di tot vrij van 3u30 tot 13u,za van2u tot 12u en zaterdagavond van 23u tot zo 9u.maandagmorgen ga ik meestal met de mtb rijden,de vrouw is gaan werken en de zoon zit op school(mijn mtb is nieuw van de maand juni ook maar een prijskaartje van 700€) woe is de vrouw thuis de hele dag als ik thuis kom van mijn werk eten we samen dan ga ik even slapen dan spring ik op de fiets(race) en ga ik een dikke twee uur rijden als ik zondagmorgen thuis eet ik vlug iets drink ik een koffie met een scheut cognac in en dan tegen 10u ga ik met de kameraden terug een twee tot drie uur fietsen op de baan als ik thuis kom was ik mij en slaap ik tot een uur of vier vijf en dan besteed ik al de overige tijd aan vrouw en zoon,zo is dat het ganse jaar door in de zomer is het wel makkelijker daar dat het langer klaar is maar moeilijk gaat ook.
volgende zomer ben ik van plan een nieuwe race fiets te kopen dat zal ook dan maar het budget van 700tot max 850€ zijn(het zijn nog altijd de benen die het moeten doen).