Hallo,
Sinds kort ben ik begonnen met fietsen, in mijn geval op een 19 jaar jonge Giant Speeder. De fiets bevalt me op zich prima, en tot het moment dat ik er achter kom wat de tekortkomingen van een oude fiets zijn, en ik dus enig idee heb wat een goede opvolger zou zijn, ben ik van plan er op te blijven fietsen.
Het enige wat ik vervelend vind zijn de shifters op de buis, dit vind ik echt onhandig.
Ik heb eens wat rondgekeken wat een (voordelige) oplossing zou kunnen zijn voor zolang als ik op deze fiets rijdt.
de twee opties die ik heb gevonden zijn:
1. Het monteren van een complete nieuwe Sora groep (kosten excl. montage 175,00)
2. Het monteren van een tweedehands Campa groep (kan ik viavia aankomen, weet helaas niet exact welke groep), kosten excl. montage ongeveer 100,00 euro
Ik ben een puur recreatieve fietser, en verwacht een of twee keer in de week een kilomtertje of 40-60 te trappen.
Mocht ik voor de nieuwe Sora groep gaan, heb ik natuurlijk de keus tussen dubbel of tripel. Heb nu een dubbele groep,en niet het idee dat ik versnellingen tekort kom, aan de andere kant kost een tripel maar een paar tientjes meer. Is er een reden geen tripel te nemen, afgezien van de imago kwestie? (gezien de fiets waar de groep op komt is het extra gewicht niet echt een issue...
Bedankt alvast voor jullie adviezen.
Sora of teedehands Campa?
Tenzij de Campagroep een Xenon is, is alles beter dan Sora. Even uitgaande van een complete, redelijk recente (zeg, 2005-2006) Veloce-groep heb je voor 100 euri een mooi groepje te pakken. Mocht het ouder zijn dan zou ik het doen als het tenminste Centaur/Daytona is.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Hmm... Ik rij ook met een triple en ik vind de tandwielverhoudingen niet echt problematisch. Maar goed, het is idd in nederland niet nodig en ik had m ook niet gekocht als ie niet toevallig op de fiets zat. De tandwielen en cassette zou ik iig vervangen, tenzij ze echt nog 100% zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Zelfs degene die me de groep kan verkopen raadt me nu af zo'n groep op zo'n oude fiets te zetten, dus dat brengt me wel weer aan het twijfelen of dit nu wel zo'n handig idee is. Misschien moet ik het schakelen op de buis voor lief nemen en het geld t.z.t. besteden aan een tweedehandsje of aanbiedingsfiets waar het allemaal al op zit.... Moeilijk moeilijk.
Ik weet het zeker denk ik
Als je het fietsen echt leuk vind, dan zou ik als ik jou was en je zo'n 500 a 600 euro in het voorjaar kan missen, gaan voor een leuke nieuw fietsje, of een mooie 2dehands tegen die tijd.
Er is een risico dat je nu ± 200 euro voor een groep gaat uitgeven en vervolgens toch een nieuwe fiets/ frame wilt. Tja, dan kost het je dubbel het geld.
Als de rest vh jaar net zo slecht qua weer is als deze voortreffelijke zomer, dan zijn de ritjes op je oude fiets helaas op 1 hand te tellen vrees ik.
succes met je keuze
Er is een risico dat je nu ± 200 euro voor een groep gaat uitgeven en vervolgens toch een nieuwe fiets/ frame wilt. Tja, dan kost het je dubbel het geld.
Als de rest vh jaar net zo slecht qua weer is als deze voortreffelijke zomer, dan zijn de ritjes op je oude fiets helaas op 1 hand te tellen vrees ik.
succes met je keuze
Afhankelijk van het aantal versnellingen is het misschien zelfs onmogelijk.
Heb zelf eerst een prima Giant peloton gehad om te beginnen. Buis schakelaars, 2x6 sp. Upgraden naar 2x7 ging niet, ivm breedte van de achter"vork" (?). 6sp casette heb ik toen geloof ik ook niet aan kunnen komen. In dat opzicht is een 2e hands echt een betere keus. Zoals gezegd voor 400 - 500 prima spul te koop. Op marktplaats vaak al voor ca. 300 euro wat prima's te vinden.
Heb zelf eerst een prima Giant peloton gehad om te beginnen. Buis schakelaars, 2x6 sp. Upgraden naar 2x7 ging niet, ivm breedte van de achter"vork" (?). 6sp casette heb ik toen geloof ik ook niet aan kunnen komen. In dat opzicht is een 2e hands echt een betere keus. Zoals gezegd voor 400 - 500 prima spul te koop. Op marktplaats vaak al voor ca. 300 euro wat prima's te vinden.
Mwah, een beetje (7s/8s) achternaaf is wel om te bouwen tot een smallere naaf passend in een oud frame. Paar(?) spacers er tussenuit, stukje van de as afzagen en wiel opnieuw centreren (wordt iets meer paraplui). Vervolgens fietsje verder ombouwen.
Maar voor PC, zou ik inderdaad ook zeggen, kijk het eens een tijdje aan voordat je een beslissing neemt.
Maar voor PC, zou ik inderdaad ook zeggen, kijk het eens een tijdje aan voordat je een beslissing neemt.