Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Giant speeder projectje

hypz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2011 12:39

hypz 07 jan 2011 22:53

Ik heb een poosje terug besloten toch maar een fixie of singlespeed te gaan maken van mijn oude Giant Speeder racefiets. Ik zag trouwens ergens in dit forum nog iemand met dezelfde fiets in dezelfde kleuren. Toevallig :)

Afbeelding

Het was niet direct mijn bedoeling de fiets single speed te gaan maken, want ik gebruikte hem gewoon als racefiets en reed er dagelijks mee naar mijn werk. Maar kwam er op een gegeven moment een boggel in het wiel, en een poosje later kwam ik er achter dat er wat spaken waren gesprongen.

De fiets heeft toen een paar weken in de schuur gestaan met een hoop sneeuw en ijs erop, en was behoorlijk begonnen te roesten aan de onderdelen. Ik heb hem toen maar eens uit elkaar gehaald om de boel goed schoon te maken.


Afbeelding


Verder had ik het plan het wiel helemaal opnieuw te gaan spaken, zodat deze er weer mooi uit zou gaan zien. Dus ik bij de fietsenmaker 32 spaken opgehaald. Vervolgens alle oude spaken eruit gehaald, en ben toen de vel gaan schoonmaken.

Op dat moment kwam ik erachter dat er ook een scheurtje in de velg zat... Dit had ik nog niet eerder gezien omdat de velg gewoon hardstikke vies en zwart was. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom de spaken begonnen te springen.

Afbeelding


Toen had ik dus op een gegeven moment zoiets van tja, dan moet ik dus ook nog een velg etc gaan halen. Ik wilde eigenlijk niet veel geld gaan investeren in deze fiets en andere onderdelen waren toch ook al niet zo lekker meer.

Toen besloten om binnenkort gewoon voor een nieuwe racefiets te gaan kijken via de fietsregeling op het werk, en van deze fiets een fixed te gaan maken gewoon voor de lol van het bouwen opzich, en ook om er straks op te gaan fietsen natuurlijk.

Gisteren dus onderstaande wielset besteld bij bike-mailorder.de. Heb wel even zitten denken om iets met mijn oude naaf te gaan bouwen zelf, maar voor 125 euro een nieuwe baan wielset is ook niet verkeerd, en ziet er ook mooi strak uit straks denk ik.

Afbeelding

En een 17 tands krans van novatec:

Afbeelding

En verder natuurlijk nog een lockring, en een nieuwe ketting. De oude ketting is namelijk niet echt in goede staat meer.


Afbeelding

Ik heb vast even de overbodige kettingbladen eraf gehaald. Ik moet nog even andere schroefjes kopen om het blad vast te zetten want deze zijn te groot nu. Het kettingblad vertoont wel wat roest, maar dat is maar wat aanslag dat je er zo af poetst.


Het stuur wil ik op deze bekende manier doen. Een stuk eraf zagen, en nog even een leuke nieuwe tape erom plakken. Weet nog niet wat voor kleur tape het word, als het maar goedkoop is eerst.

Afbeelding


Doosje met de oude onderdelen, de binnenband ga ik nog weer gebruiken straks, en de voorrem waarschijnlijk ook wel, al mogen daar wel even nieuwe remblokjes op.
Afbeelding

Dit zijn nog de resten van de versnellings hendels die op de onderbuis zaten. Ik denk dat ik de uitsteeksels gewoon even afzaag, en de rest voorlopig laat zitten aangezien ik de fiets eerst toch nog niet van een nieuwe laag verf ga voorzien.
Afbeelding

Dit zijn de dropouts (hoe heet dat ook alweer in het nederlands?) Ik hoop dat ik een beetje goed uitkom straks qua kettingspanning, maar ik denk dat ik genoeg ruimte heb om eventueel nog wat weg te zagen mocht het nodig zijn.

Afbeelding

Afbeelding


Kan ik dit rode deel bijvoorbeeld gewoon weg boren / zagen en veilen als ik wil? Zonder dat het al teveel ten koste van stevigheid gaat?

Heb tot nu toe 153 euro uitgegeven aan nieuwe onderdelen. Wat daar nog bij komt is misschien een nieuwe tape om het stuur en misschien dat ik nog een half link nodig heb om de ketting op juiste spanning te krijgen, maar dat weet ik niet.

Verder kan ik op dit moment nog niet zoveel doen, ik denk dat ik eind volgende week mijn bestelling met de wielen e.d. binnen krijg, en dan zal ik de fiets volgend weekend gaan afmaken, en ik zal hier de foto's e.d. toevoegen natuurlijk. Zat nog wel te denken aan een nieuw kleurtje op de fiets, maar ik vind hem eigenlijk wel mooi zoals hij nu is, en wil het ook niet veel duurder maken.


Tips, ideeën en reacties welkom ;-)

lucifur
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 feb 2010 11:56

lucifur 08 jan 2011 13:21

Dat rode gedeelte bij je dropouts kun je prima wegvijlen.

hypz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2011 12:39

hypz 10 jan 2011 13:50

Nog een vraagje, heb ik voor het plaatsen van de lockring ook zo'n lockring tool nodig? Of is dat alleen noodzakelijk wanneer je hem eraf moet halen? Anders moet ik namelijk even eentje bestellen vast.

lucifur
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 feb 2010 11:56

lucifur 10 jan 2011 16:47

Ik doe het zelf altijd met een beitel en een hamer of een schroevendraaier en een hamer. Zolang je het maar met beleid doet kan er weinig foutgaan.

hypz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2011 12:39

hypz 11 jan 2011 09:44

Toch gisteren maar even zo'n lockring tool besteld, want ik moest toch nog wat andere dingen hebben zoals kortere boutjes voor m'n kettingblad en heb voor de zekerheid ook even een half link besteld voor de ketting mocht ik dat nodig zijn straks.

Verder een mailtje gehad vanuit duitsland waar ik de wielen enzo heb besteld dat de betaling binnen was. Dus ik hoop dat ze het vandaag gaan versturen, dan zou het hier donderdag of vrijdag moeten zijn =)

yesfresh
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 nov 2010 17:14

yesfresh 14 jan 2011 00:56

ik heb ook eens een fixie van een Giant Speeder gemaakt!
was erg goed gelukt moet ik zeggen, toevallig vandaag weer helemaal gestript.
Ben benieuwd naar je foto's van t resultaat!
Velo-Retro

hypz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2011 12:39

hypz 16 jan 2011 01:00

Fiets zit inmiddels in elkaar. Heb geen foto's tijdens het in elkaar zetten gemaakt omdat ik daar het geduld niet voor had. Hier even snel een plaatje van hoe de fiets nu is. Morgen zal ik nog wel even wat meer detail foto's maken, het is nu best laat al :)

Gisteren even een kort proefritje gemaakt door de buurt. Was wel echt even wennen zo fixed rijden, maar wel leuk. Het remt alleen niet bepaald hard zonder remmen, dus ik ga er in iedergeval nog wel even een voorrem op zetten, lijkt me wel zo veilig als ik hem straks ga gebruiken om naar m'n werk te fietsen elke dag.

Afbeelding

Dat zwart vind ik opzich best mooi allemaal, vooral omdat de wielen ook bijna helemaal zwart zijn. Enige puntje is dat het frame totaal niet meer erbij past in die kleur. Daarom denk ik dat de volgende stap is om het frame toch te gaan schuren en ook zwart te maken, of misschien een ander kleurtje maar zou niet weten wat. Het mooiste is misschien om het te laten poedercoaten, maar moet eens even vragen wat dat gaat kosten bij bedrijven hier in de buurt (omgeving Emmen). En een ander zadeltje erop een keer, deze zuigt zich namelijk vol water als het nat weer is, en als het dan s'morgens geregend heeft, krijg ik s'avonds weer een natte reet als ik naar huis moet rijden.

Toevallig kwam ik echt heel goed uit kwa ketting spanning. Ik kon alleen niet mijn grote voorblad gebruiken met 52 tanden, dus ik heb de kleinere nu gepakt, volgens mij had deze 40 of 42 tanden. Ik moest het blad namelijk aan de binnenkant monteren om een goede kettinglijn te krijgen, en het grote blad kwam bijna tegen het frame aan als deze aan de binnenkant gemonteerd is. Misschien kan het net wel, maar doe ik liever niet.

Het verzet voelt opzich best lekker zo als ik het nu heb, 42 / 17. (volgens mij was het voor nu 42 in iedergeval, maar zal dat nog ff checken). Maar ik denk toch dat ik of een ander voorblad ga halen, of een kleiner tandwiel achter, om het verzet iets zwaarder te maken. Ik fiets namelijk wel veel lange rechte stukken als ik naar m'n werk fiets.



Verder liep ik nog tegen wat dingen aan, misschien dat iemand hier een antwoord op kan geven:

- De ruimte tussen mijn achterpadden is 126mm, en de naaf die ik nu heb is 120mm. Ik had al even geprobeert om het gewoon aan te draaien, het is immers maar 3mm aan beide kanten. Dit wil opzich wel, maar voor mijn gevoel is dat gewoon niet zo netjes. Ik heb nu bij de bouwmarkt dus even een paar metalen ringetjes gehaald, 3 stuks waren precies 6mm, dus heb ik links 2, en rechts 1 zo'n ringetje ertussen geplaatst en aangedraaid. Dat past precies. Is dit wel een goede oplossing? Of zit het op die manier minder stevig vast o.i.d.?

- Hoe zorg ik dat ik mijn kettingblad gewoon aan de buitenzijde kan zetten? Kan ik hiervoor misschien een andere bottom bracket halen ofzo?

lucifur
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 feb 2010 11:56

lucifur 16 jan 2011 15:34

Die ringetjes zijn imho overbodig. Op mijn Gazelle had ik 130mm spacing en zonder ringen ging dat ook perfect.
Kettingblad aan de buitenzijde kan nog een hoop geklooi opleveren, een zo kort mogelijke bb kan helpen, achterste kransje naar buiten zetten, maar dan moet je je wiel opnieuw centreren.
Ik zou gewoon zorgen dat je je verzet zwaarder zet, kleinste kransje wat achter past is 9 tands. Dus daar kun je wel een aardig grotemannen verzet van maken.

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 16 jan 2011 18:05

Er eens gelezen dat je je bb ook kan omdraaien. Idee is dat hij aan de andere kant iets minder ver uitsteekt
Whistle

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 jan 2011 19:10

Kan niet bij BSA draad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hypz
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2011 12:39

hypz 16 jan 2011 19:33

Ach het maakt me ook niet zoveel uit eigenlijk hoor dat het aan de binnenkant zit. Fietst er net zo goed om, en het is niet zo dat mijn fiets voor de rest zo perfect is afgewerkt.

Dat blad van 52 tanden past trouwens toch ook wel aan de binnenkant, ik heb het even geprobeert. Had me er gewoon op verkeken, maar het kan prima eigenlijk. Dus nu rijd ik 52 / 17, en bevalt best goed, vanmiddag even een rondje gemaakt om te testen 10km.

Denk dat ik nog wel even pedaaltjes met straps ga halen binnenkort, zodat ik gewoon met normale schoenen zo op de fiets kan springen.

autobianchi
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 okt 2010 20:26

autobianchi 17 jan 2011 19:35

Mooi project! ik vind dat zwart eigenlijk best wel heel erg mooi bij je frame. Zou op zoek gaan naar een zwart zadel ipv een witte. maar das uiteindelijk een kwestie van smaak natuurlijk. Belangrijkst is dat je een fiets hebt die lekker rijdt! Veel plezier ermee!
Slaan we door of gaan we af!?

Plaats reactie