Over de wielersport en zijn beoefenaars.

training nieuwelingen

coureurke1994
Forum-lid

coureurke1994 06 sep 2007 19:02

Ik ben nieuweling maar weet niet juist hoe ik moet trainen.
Ik kan elke dag trainen en op zondag rij ik en wedstrijd.

groetjes

bora
Forum-lid

bora 06 sep 2007 19:30

toch wel afstanden van ong.60 toto 100 km
doe wat kracht training en wat klimwerk wat interval en train al goed op je tijdrit houding
zo heb ik al veel wedstrijden gewonnen(nog steeds nieuweling)ik zeg mijn naam liever niet watnt ik ga natuurlijk niet mijn tactiek doorgeven aan de rest van de nieuwlingen.maar ik heb je uitslagen gecheckt en bij jou mag er wel wat aan gesleutelt worden:S
groetjes en succes!trouwens vanaf wanneer ben je al nieuwling??

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 06 sep 2007 20:07

Ben je wel lid van een vereniging ?
Die hebben meestal wel een trainer die je wat de goede kant op kan sturen.

Verder stikt het op internet van de websites met uitleg, schemas en theorieen.
Als je nu eens aangeeft hoe je nu traint, kunnen ook de klasbakken hier je vast wel wat tips geven hoe je verder moet.
Afbeelding | Afbeelding

coureurke1994
Forum-lid

coureurke1994 06 sep 2007 20:56

ik heb nog een biginner want ik heb nog nooit gekoerst

edwin01
Forum-lid

edwin01 07 sep 2007 12:09

Als je uit 1994 komt ben je nog jeugdcategorie 6 en nog geen nieuweling! Heb je nog een jaar de tijd ;-)
Sluit jezelf aan bij een wielervereniging met een goede jeugdafdeling, dan komt het goed! Op 13-jarige leeftijd is het nog rijkelijk vroeg om met schema's en krachttraining enz. aan de gang te gaan. Dat komt allemaal over een paar jaar wel!

Succes!

jerom
Forum-lid

jerom 08 nov 2007 17:44

ik ben volgend jaar ook nieuweling en ik ga 2x per week naar de fitnes en mountainbiken op zaterdag. Er is een speciaal programma voor mij opgesteld in de fitnes en binnenkort word de mountainbike opzij geschoven door de racefiets
jerommeke

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 08 nov 2007 18:03

Edwin01 schreef:Als je uit 1994 komt ben je nog jeugdcategorie 6 en nog geen nieuweling! Heb je nog een jaar de tijd ;-)
Sluit jezelf aan bij een wielervereniging met een goede jeugdafdeling, dan komt het goed! Op 13-jarige leeftijd is het nog rijkelijk vroeg om met schema's en krachttraining enz. aan de gang te gaan. Dat komt allemaal over een paar jaar wel!

Succes!

Als 1e jaars nieuweling moet je een licentie hebben aangevraagd via de KNWU! Alleen als je lid bent van een wielervereniging mag je een licentie aanvragen bij de KNWU. Ik ben het eens met @Edwin01: doe dit in overleg met je trainer.

Bij onze club doen de renners nu even rustig aan, na een druk seizoen. Sommige rijden 1 of 2x op de baan of in het veld (afhankelijk van je voorkeur). Tevens is het idd goed om 1x in de week gerichte krachttraining uit te voeren met de nadruk op herhalingen. Dus lichte gewichten en veel herhalen en dan uitfietsen in de D1-zone.
Verder kan je in het weekend ook 1,5 tot 2.00 uur trainen in D1. Vanaf december kan je dat opvoeren door 1 of 2 x door de week ook te fietsen en daarbij wat intervalblokjes toe te passen. Maar mijn advies zou zijn: spreek een schema af met je trainer of zoek een ervaren renner uit jou wielervereniging en vraag hen om advies.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 nov 2007 18:12

En ga vooral lekker 'spelen' op de fiets. Leer sturen, ga met vrienden of bij een club lol maken, leer de koers lezen etc etc etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 09 nov 2007 13:45

Op jouw leeftijd moet fietsen in de eerste plaats leuk en speels blijven. Laat een Spartaans profbestaan dus zeker achterwege, want dan ben je al lang 'opgebrand' tegen de tijd dat het ernstig hoort te worden. Sluit aan bij een club en laat je daar begeleiden door een ervaren trainer.

evertdehandsch
Forum-lid

evertdehandsch 09 nov 2007 16:36

Als nieuweling koerste ik ook al, en trainde ook met trainingschema's. Indien gewenst wil ik je er wel enkele doorsturen die van mij waren van voorgaande jaren... Enige wat jij dan meot doen is je hartslagwaarden aanpassen en dan kan je aan het trainen. Je kan ook bij een club gaan en die zullen je vast verderhelpen!

Maar zoals hierboven staat geschreven moet het inderdaad vooral het plezier maken primeren. Je leert de koers lezen, in groep rijden,... Maar ik vind het toch belangrijk dat er enige discipline in de trainingen zit. Met twee maal in de week trainen kom je er hier in België toch echt niet, tenzij je talent hebt. Ik zeg niet dat het niet kan, maar de gemiddelde renner moet toch wat meer trainen dan dat!

Indien je wilt, moet je me maar effe mailen. Mail staat in m'n profiel!
Nulla tenaci invia est via!

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 09 nov 2007 17:18

Evert Dehandsch schreef:Als nieuweling koerste ik ook al, en trainde ook met trainingschema's. Indien gewenst wil ik je er wel enkele doorsturen die van mij waren van voorgaande jaren... Enige wat jij dan meot doen is je hartslagwaarden aanpassen en dan kan je aan het trainen. Je kan ook bij een club gaan en die zullen je vast verderhelpen!

Maar zoals hierboven staat geschreven moet het inderdaad vooral het plezier maken primeren. Je leert de koers lezen, in groep rijden,... Maar ik vind het toch belangrijk dat er enige discipline in de trainingen zit. Met twee maal in de week trainen kom je er hier in België toch echt niet, tenzij je talent hebt. Ik zeg niet dat het niet kan, maar de gemiddelde renner moet toch wat meer trainen dan dat!

Prima aanbod! Maar begrijp me a.u.b.niet verkeerd. 1 of 2 x DOOR de week is een aanvulling op de 2 x per weekend. (zaterdag & zondag). Maar in december is het al donker, als de meeste nieuwelingen uit school komen. Dat is in totaal al 4 keer per week. Vanaf januari ga je de intensiteit verhogen en de duur ook! Maar tussen de zwaardere trainingen moet veel hersteltraining zitten. Vanaf januari trainen de meeste Nieuwelingen 4 of 5x per week. Maar met hersteltrainingen tussendoor, dus met de handjes op het stuur en 39 x 17-16 en en maximaal in de D1-zone.
Gerardo

evertdehandsch
Forum-lid

evertdehandsch 09 nov 2007 19:14

Gerardo schreef:
Evert Dehandsch schreef:Als nieuweling koerste ik ook al, en trainde ook met trainingschema's. Indien gewenst wil ik je er wel enkele doorsturen die van mij waren van voorgaande jaren... Enige wat jij dan meot doen is je hartslagwaarden aanpassen en dan kan je aan het trainen. Je kan ook bij een club gaan en die zullen je vast verderhelpen!

Prima aanbod! Maar begrijp me a.u.b.niet verkeerd. 1 of 2 x DOOR de week is een aanvulling op de 2 x per weekend. (zaterdag & zondag). Maar in december is het al donker, als de meeste nieuwelingen uit school komen. Dat is in totaal al 4 keer per week. Vanaf januari ga je de intensiteit verhogen en de duur ook! Maar tussen de zwaardere trainingen moet veel hersteltraining zitten. Vanaf januari trainen de meeste Nieuwelingen 4 of 5x per week. Maar met hersteltrainingen tussendoor, dus met de handjes op het stuur en 39 x 17-16 en en maximaal in de D1-zone.

Gerardo,

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde niet dat de topic starter in deze periode al 4 tot 5 maal in de week meot gaan trainen...
Nu is het essentieel dat hij een goede basisconditie legt en kracht en stabilisatie oefeningen doet. Genoeg wielrenners hebben last van de onderrug tijdens het seizoen. Momenteel is het dus aan te raden dat je gaat fitnessen, en in het weekend een MTB-tocht meedoet of op de , zolang je maar niet te lang in het rood gaat. Verder kan je later er een extra fietstraining aan toevoegen, zoals je genoeg rekening houdt met de hartslag zones.
Nulla tenaci invia est via!

Plaats reactie