Over de wielersport en zijn beoefenaars.

training nieuwelingen

edwin01
Forum-lid

edwin01 09 nov 2007 21:56

Ik ben zelf nieuwelingen-begeleider bij mijn vereniging. Waar wij veel nadruk op leggen is het plezier in de sport! Het zijn makkers van 14-16 jaar, nog niet volgroeid en dan moet je nog niet zozeer gaan beginnen met zones, omslagpunten enzo. Het gaat naast conditie vooral om techiek: Sturen, in een peloton rijden, uit de wind blijven en dat soort zaken. En inderdaad, hoe een koers te lezen.
Je moet met die gasten oppassen dat je ze niet overbelast: Ze zijn over het algemeen razend enthousiast en willen graag! Maar ze gaan ook 5 dagen per week naar school, hebben een bijbaantje en willen dan ook nog veel fietsen.
In januari beginnen we met duurtraining en geven vanaf half februari 2 avonden (verlicht club-parcours!) per week geleide trainingen met interval en (niet te zware) krachtblokjes.
Begin maart nemen de clubkoersjes de intervaltraining over en doen we vooral aan hersteltraining en techniek.
Het zal er in het seizoen een beetje als volgt uitzien: di-avond herstel en techniek, wo-avond clubkoersje, do-avond herstel en techniek of duur, weekend criterium of klassieker.
Dan zitten ze per week 3-4 x op de fiets komt de school niet in het gedrang.
Als de renners naar de junioren gaan en het lichaam raakt volgroeid, kunnen ze met schema's en hartslagmeters aan de gang.

buch
Forum-lid

buch 09 nov 2007 22:20

1994 is volgend jaar nog categorie 7.
Lekker nog zonder schema's.
En gewoon 2x in de week naar de clubtraining.
En in het weekeinde een wedstrijdje

crosscoureurkee
Forum-lid

crosscoureurkee 14 feb 2008 19:46

Is dat niet wat weinig 2 keer per week gaan trainen voor een aspirant.

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 16 feb 2008 21:14

Edwin01 schreef:Ik ben zelf nieuwelingen-begeleider bij mijn vereniging. Waar wij veel nadruk op leggen is het plezier in de sport! Het zijn makkers van 14-16 jaar, nog niet volgroeid en dan moet je nog niet zozeer gaan beginnen met zones, omslagpunten enzo. Het gaat naast conditie vooral om techiek: Sturen, in een peloton rijden, uit de wind blijven en dat soort zaken. En inderdaad, hoe een koers te lezen.
Je moet met die gasten oppassen dat je ze niet overbelast: Ze zijn over het algemeen razend enthousiast en willen graag! Maar ze gaan ook 5 dagen per week naar school, hebben een bijbaantje en willen dan ook nog veel fietsen.
In januari beginnen we met duurtraining en geven vanaf half februari 2 avonden (verlicht club-parcours!) per week geleide trainingen met interval en (niet te zware) krachtblokjes.
Begin maart nemen de clubkoersjes de intervaltraining over en doen we vooral aan hersteltraining en techniek.
Het zal er in het seizoen een beetje als volgt uitzien: di-avond herstel en techniek, wo-avond clubkoersje, do-avond herstel en techniek of duur, weekend criterium of klassieker.
Dan zitten ze per week 3-4 x op de fiets komt de school niet in het gedrang.
Als de renners naar de junioren gaan en het lichaam raakt volgroeid, kunnen ze met schema's en hartslagmeters aan de gang.

En zo is het! Denk dat jij training geef bij Exselsior? Als ik het zo hoor trainen jullie daar hetzelfde als bij De Jonge Renner, en leveren jullie ook goede renners af zoals laatste jaar Jelle Luchten en zo nog wel een stel anderen
Afbeelding

pim3
Forum-lid

pim3 16 feb 2008 21:24

Nahh, wie nog een trainingsschema voor een nieuweling heeft liggen, kom maar op! Ik ben 1ste jaars nieuweling, dus ik kan een schema'tje goed gebruiken.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie