Na 200km met mijn nieuwe campagnolo zonda wielen te hebben gereden zat er spontaan een flinke slag in het voorwiel, terug naar de FM en die heeft de slag er weer uit gehaald en vertelde mij dat er spaken los stonden, hij vertelde mij dat wanneer het weer voor zou komen er de mogelijkheid was om de spaken vast te lijmen, na het eerst volgende ritje zit er weer een slagje in het voorwiel.
Zijn er forummers die met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad en is het wel verstandig om spaken vast te lijmen?
Moet ik een nieuw voorwiel eisen?
Slag in campagnolo zonda voorwiel
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vreemd, is totaal geen veel voorkomend probleem bij die wielen.
Na 200km mag dit absoluut niet!
Na 200km mag dit absoluut niet!
Less is bore
Zonda's raken nooit krom, vastlijmen is niet acceptabel ik zou ze retourneren naar Campa om de oorzaak op te lossen.
Overigens: gebruikt je fietsenmaker een spaakspanningsmeter, Zonda's zijn zeer gevoelig voor een gelijke spanning.
Overigens: gebruikt je fietsenmaker een spaakspanningsmeter, Zonda's zijn zeer gevoelig voor een gelijke spanning.
Deze dingen kunnen elkaar tegenspreken..kunnen we daaruit concluderen dat Zonda's in principe niet/nooit nagespannen hoeven te worden als ze uit de fabriek komen, productiefouten daargelaten?Sharkman schreef:Zonda's raken nooit krom, vastlijmen is niet acceptabel ik zou ze retourneren naar Campa om de oorzaak op te lossen.
Overigens: gebruikt je fietsenmaker een spaakspanningsmeter, Zonda's zijn zeer gevoelig voor een gelijke spanning.
Ik heb ze ook, de Zonda's 2007, al vele kilometers langer en "no problems", zoals bij de meesten. Spaken horen niet los te lopen, hoewel je dat vastlijmen ook niet al te letterlijk moet nemen. Hoogstwaarschijnlijk borgt hij ze ( tegen losdraaien tijdens normaal gebruik) met wat Loctite. Er is alltijd nog aan te draaien om te corrigeren. Wel vervelend om zo met nieuwe wielen terug te moeten, ik hoop dat het goed wordt opgelost.
Fiets... ook eens 11 speed!
Een vrijwel nieuw wiel (en zeker een voorwiel wat toch al perfect in balans hoort te zijn) hoeft niet geborgt te worden Loswerkende spaken zijn een teken dat er elders in het wiel een spannningsprobleem zit. Natuurlijk snap ik dat je ze nog wel (na verwarmen) na kunt trekken (en sommige producenten lijmen standaard) maar bij een campa wiel is dit nooit nodig en zou ik er niet mee accoord gaan (overigens komt het probleem na het natrekken weer terug want de borging is dan wel weg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
Peterj schreef:Na 200km met mijn nieuwe campagnolo zonda wielen te hebben gereden zat er spontaan een flinke slag in het voorwiel, terug naar de FM en die heeft de slag er weer uit gehaald en vertelde mij dat er spaken los stonden, hij vertelde mij dat wanneer het weer voor zou komen er de mogelijkheid was om de spaken vast te lijmen, na het eerst volgende ritje zit er weer een slagje in het voorwiel.
Zijn er forummers die met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad en is het wel verstandig om spaken vast te lijmen?
Moet ik een nieuw voorwiel eisen?
gezien het spaakpatroon zijn die wielen wat moeilijker te richten. Ik heb mijn scirocco's ook al eens moeten bijrichten na een val. had sommige spaken meer opgespannen tijdens het richten, zodat ze tijdens het eerste tochtje zich weer een klein beetje zette waardoor er weer een (kleinere) slagje aanwezig was. Heb ze dan nog een keertje bijgericht maar nu door de spaken een beetje te ontspannen. door deze werkwijze heb ik mijn scirocco's toch weer recht gekregen.
RIDLEY the speed weapon
LVGH schreef:Deze dingen kunnen elkaar tegenspreken..kunnen we daaruit concluderen dat Zonda's in principe niet/nooit nagespannen hoeven te worden als ze uit de fabriek komen, productiefouten daargelaten?Sharkman schreef:Zonda's raken nooit krom, vastlijmen is niet acceptabel ik zou ze retourneren naar Campa om de oorzaak op te lossen.
Overigens: gebruikt je fietsenmaker een spaakspanningsmeter, Zonda's zijn zeer gevoelig voor een gelijke spanning.
Hoi,
In wezen wel, ja.
Campa heeft een torenhoge reputatie wat wielen betreft en zelden of nooit zal je een nieuw hoeven te corrigeren.
M.a.w. mits normaal gebruik betekent dit jarenlang rijden zonder ooit naar je spaakspanning hoeven om te kijken.
Moet je er door omstandigheden toch aan werken (spaak stuk getrokken, valpartij e.d.0 laat het dan doen door een vakman zoniet is de kans groot dat je meer kwaad doet dan goed.
Vooral G3 spaking vergt de nodig kennis van zaken dus liever niet met de natte vinger werken maar meten met de spaakspanningsmeter.
Daarnaast hebben vele Campa wielen een vernunftig systeempje waardoor een spaak in feite niet los kan trillen, loctite is dus echt overbodig.
Nogmaals in vergelijking met wat je vaak ziet van andere nochtans gereputeerde wielenfabrikanten, kan je rustig stellen dat een Campa fabriekswiel geleverd wordt zolals het hoort te zijn.
Dit in tegensteling tot de verzameling spaken, stel naven en velgen dat ook voor een wiel versleten wordt......
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...