Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

welke tandwiel combinatie?

pjeare
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 apr 2006 23:33

pjeare 31 aug 2007 21:14

hoi,

zoals jullie in de gaten krijgen ben ik bezig om me fiets te up-grade of vervangen.
Ik rijd nu met een triple ( 30-42-52) --> 9speed (13-14-15-16-17-19-21-23-26).
echter ik zit met het probleem als ik 52/17 rijd dat me dat net te licht is en 52/19 net weer te hoog.

daarom wil ik overstappen op een compact en zelf had ik 36/34-52 gedacht en 12- 25 --> 10speed achter. omdat hier dan het verschil kleiner is tussen de verzetjes.

denken jullie dat dit de juiste keuze is?

Gr. Roy

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2007 21:19

Met een 13-23 cassete bereik je hetzelfde effect.
34-52 is overigens niet aan te bevelen, het verschil tussen de bladen is te groot om soepel te kunnen schakelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 aug 2007 21:45

Idd 13 - 23 monteren. Heb je alle mogelijke verzetten (behalve dan het kleine bergverzet).

pjeare
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 apr 2006 23:33

pjeare 31 aug 2007 22:14

Knots schreef:Of een compact 50/38 met een 12-25 cassette.


Nee dit gaat niet werken i.v.m. veel fietsen in omgeving Zuid-Limburg. ik woon er namelijk.

Gr. Roy

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 02 sep 2007 00:41

))Nee dit gaat niet werken i.v.m. veel fietsen in omgeving Zuid-Limburg. ik woon er namelijk

Bergen ? Koop dan een Q-ring set 50/36 met achter 12-27 10 speed en je ben de gelukkigste man van Limburg.

http://www.radplan-delta.de/antriebe/ue ... leich.html

http://www.rotorbike.com/2006/index.htm

Veel plezier !
Roadster

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 sep 2007 01:39

Wat bedoel je eigenlijk met kleinere verschillen tussen de verzetten. Een triple geeft altijd kleinere stappen, ook 9sp vs 10sp. Bovendien is de compact - tegenhanger van 30 - 26 niet te doen met een compact (tandje achter '29.5', gatenkaascassette).

guser
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 aug 2005 13:51

guser 03 sep 2007 14:21

kijk eens op: http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html . vind ik zelf een slimme site, je vult je verzetten en trapfrequentie in, en ziet hoe groot de schakelsprongen zijn en hoe hard je rijd in de verzetten. ideaal om verzetten te vergelijken enzo.

ik rijd zelf met een gewone triple 52-39-30, en casette 12-25. ik heb dus ook een 'blokje' 12-17, en dan een 19. die 18 zou leuk zijn (bvb 12-23 casette dus), maar bij de ritzelrechner zie je ook dat je dan eigenlijk met een te scheve ketting gaat rijden (met de 52). heeft weinig zin dus!

succes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2007 14:49

Maar als je nu al je duurtrainingen eens met een hoog beenritme wilt gaan doen dan is die 18 wel zeer essentieel omdat je die anders zeker gaat missen (als je op 't binnenblad rijdt).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pp_mm
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:35

pp_mm 08 sep 2007 11:37

Ik zou gewoon een 52-39 kopen en dan een tandwielsetje vanaf 13 of 14, moet boven iets van een 26 of 28!
C'est le moustache qui fait la musique

composite
Forum-lid
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 10 sep 2007 22:33

Yep, same here! Ik ben het roerend eens met pp_mm. Voldoende bereik en aan een compact zou ik dan niet gaan beginnen..
Gang is alles!!

Plaats reactie