Verlichting
Om eerlijk te zijn heb ik er (nog) geen ervaring mee. Ik heb de lampjes wel op BikeMotion gezien en "getest" (je mocht een zwieper geven aan het wiel). Daarbij viel mij op dat de lampjes bij het voorbijdraaien van de magneet lichtjes naar buiten bewegen. De magneten zijn dus zo sterk dat ze het metalen bevestigingsstripje met lampje kunnen doen "buigen".
Ik rij momenteel met een gewoon led achterlichtje en met twéé CatEye HL-EL530's en dat voldoet prima. En op mijn stadsfiets zit een goede B&M koplamp en dito achterlicht dus daar heb ik ook weinig aan ReeLight's.
Het voordeel van de ReeLights is wel dat de voor de Nederlandse markt ontwikkelde SL150 een standlichtfunctie heeft waardoor je stilstaand voor het verkeerslicht (ja, ik stop nog voor rood) evengoed zichtbaar blijft. Echter, omdat de lampjes slechts eenzijdig aan de fiets gemonteerd worden kan bij gebruik op een fiets met kettingkast het lampje verdwijnen voor verkeer van links, immers, het zicht op het lampje wordt door de kettingkast geblokkeerd. Daarom zou ik zelf omwille van de veiligheid twee setjes SL150 monteren. Aan elke kant van de fiets één.
Verder is het zo dat de lampjes slechts bedoeld zijn om gezien te worden. Ga er niet mee de bush in, je ziet er helemaal niets mee (misschien een paar konijnogen die het licht reflecteren maar dat zal ongeveer alles zijn). Rij je uitsluitend in verlicht, stedelijk gebied dan zullen de lampjes absoluut voldoen voor je zichtbaarheid. Overigens twijfel ik nog wel over de aanschaf. Immers, als ik voor het verkeerslicht sta zijn mijn koplampen van de zijkant niet te zien, de ReeLights daarentegen wel.
Voor bijvoorbeeld Parijs-Brest-Parijs lijkt het mij ook een mooi systeem. Geen batterijen, stevige montage, laag zwaartepunt (t'is niet veel, maar toch) en 24 uur per dag verhoogde zichtbaarheid.
Succes met je keuze!
Ik rij momenteel met een gewoon led achterlichtje en met twéé CatEye HL-EL530's en dat voldoet prima. En op mijn stadsfiets zit een goede B&M koplamp en dito achterlicht dus daar heb ik ook weinig aan ReeLight's.
Het voordeel van de ReeLights is wel dat de voor de Nederlandse markt ontwikkelde SL150 een standlichtfunctie heeft waardoor je stilstaand voor het verkeerslicht (ja, ik stop nog voor rood) evengoed zichtbaar blijft. Echter, omdat de lampjes slechts eenzijdig aan de fiets gemonteerd worden kan bij gebruik op een fiets met kettingkast het lampje verdwijnen voor verkeer van links, immers, het zicht op het lampje wordt door de kettingkast geblokkeerd. Daarom zou ik zelf omwille van de veiligheid twee setjes SL150 monteren. Aan elke kant van de fiets één.
Verder is het zo dat de lampjes slechts bedoeld zijn om gezien te worden. Ga er niet mee de bush in, je ziet er helemaal niets mee (misschien een paar konijnogen die het licht reflecteren maar dat zal ongeveer alles zijn). Rij je uitsluitend in verlicht, stedelijk gebied dan zullen de lampjes absoluut voldoen voor je zichtbaarheid. Overigens twijfel ik nog wel over de aanschaf. Immers, als ik voor het verkeerslicht sta zijn mijn koplampen van de zijkant niet te zien, de ReeLights daarentegen wel.
Voor bijvoorbeeld Parijs-Brest-Parijs lijkt het mij ook een mooi systeem. Geen batterijen, stevige montage, laag zwaartepunt (t'is niet veel, maar toch) en 24 uur per dag verhoogde zichtbaarheid.
Succes met je keuze!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Oud topic weer wat nieuw leven inblazen. Ben van plan om in de wintermaanden ook door te fietsen. Wat is aan te raden oor zo'n 100 euro? Mirage of Sigma, en welk model? Of is er nog wat ander beschikbaar. Hoor graag jullie meningen. Iemand goede ervaringen?
What makes the boat go faster?
Livio Livius schreef:Oud topic weer wat nieuw leven inblazen. Ben van plan om in de wintermaanden ook door te fietsen. Wat is aan te raden oor zo'n 100 euro? Mirage of Sigma, en welk model? Of is er nog wat ander beschikbaar. Hoor graag jullie meningen. Iemand goede ervaringen?
Voor 100 euro kun je de Sigma Powerled Black Pro kopen. Dit schijnt een goede lamp te zijn. Ik ken een aantal mensen die deze lamp tot volle tevredenheid hebben gebruikt tijdens de 24 uurs mountainbike race in Assen. Voordeel van een led lampje is natuurlijk de langere brandduur in vergelijking tot halogeen.
Behalve een goede koplamp is het op de weg ook belangrijk om een goede achterlamp te gebruiken. Zelf gebruik ik hiervoor een cateye TL-LD1100. Dit is ook een Led lamp op 2 AA batterijen.
Als koplamp gebruik ik een Lupine Betty.
LED Lenser heeft een uitstekend lampje voor een betaalbare prijs van EUR 59,95 op de markt.
Lampje heeft een 1,25 watt LED, geeft 70 lumen licht en brandt 50-70 uur op 3 AAA penlites.
Lampje heeft een aluminium behuizing, is uitgevoerd met goud contacten en heeft een instelbare lichtstraal (diep vs. breed).
Is o.a. te koop bij Bike2Build[img=http://img79.imageshack.us/my.php?image=7977bfr9.jpg][img=http://img79.imageshack.us/img79/5642/7977bfr9.th.jpg][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img=http://img79.imageshack.us/images/thpix.gif]
Lampje heeft een 1,25 watt LED, geeft 70 lumen licht en brandt 50-70 uur op 3 AAA penlites.
Lampje heeft een aluminium behuizing, is uitgevoerd met goud contacten en heeft een instelbare lichtstraal (diep vs. breed).
Is o.a. te koop bij Bike2Build[img=http://img79.imageshack.us/my.php?image=7977bfr9.jpg][img=http://img79.imageshack.us/img79/5642/7977bfr9.th.jpg][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img=http://img79.imageshack.us/images/thpix.gif]
Better do it right once
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Claims slaan alleen echt helemaal nergens op. In 3 AAA batterijtjes zit maximaal 3,9 Wh. Om die 70 Lm te krijgen moeten ze die goedkope Led op 1,25 Watt aansturen. 3,9/1,25 is volgens mij geen 50...
70 Lm is overigens ook niet genoeg om de weg goed te zien als 't pikdonker is op een racefiets. Voor de mtb op de weg zal 't wel genoeg zijn. Het lampje zal met verse accu's misschien wel even die 70 Lm halen, maar dat zal hard in gaan zakken.
70 Lm is overigens ook niet genoeg om de weg goed te zien als 't pikdonker is op een racefiets. Voor de mtb op de weg zal 't wel genoeg zijn. Het lampje zal met verse accu's misschien wel even die 70 Lm halen, maar dat zal hard in gaan zakken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Amclassic-fan schreef:Claims slaan alleen echt helemaal nergens op. In 3 AAA batterijtjes zit maximaal 3,9 Wh. Om die 70 Lm te krijgen moeten ze die goedkope Led op 1,25 Watt aansturen. 3,9/1,25 is volgens mij geen 50...
70 Lm is overigens ook niet genoeg om de weg goed te zien als 't pikdonker is op een racefiets. Voor de mtb op de weg zal 't wel genoeg zijn. Het lampje zal met verse accu's misschien wel even die 70 Lm halen, maar dat zal hard in gaan zakken.
Hoe staat dit dan met de Sigma Powerled Pro, hoor enkele goede verhalen?
What makes the boat go faster?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Ik bezin me serieus op een voorwiel met naafdynamo. Rose heeft er een aantal te koop. Ze hadden er één van Shimano, lijkt op een WH-R 5-serie wiel. In mijn forensenfiets heb ik die serie naar volle tevredenheid zitten.
Bij Rose bijvoorbeeld te koop voor 72 EUR resp. 67 EUR: Xtreme velg:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10389 of deze http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10845
Met Mavic CXP-33 velg voor 125 EUR: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=5123
Maar ook combo's van voor- en achterwielen:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10393
Volgens mij is er veel mogelijk voor niet al te veel geld. Wel moet je bij deze wielen een standaard lamp gebruiken, een LED vereist regelelektronica, of in elk geval een gelijkschakeling.
Ik heb nog een oude (erg oude) Union halogeenschijnwerper liggen, uit eind jaren tachtig. Geeft geweldig veel licht!
[edit] Ik denk serieus dat voor de racefiets een halogeenlamp beter is dan een LED. Goedkoper ook. En makkelijker in het gebruik omdat je een halogeenlamp rechtstreeks op een (naaf)dynamo kunt aansluiten. Slechts een reservelampje bij je houden, voor het geval dat. Of een LED-knipperlampje voor nood.
[/edit]
Bij Rose bijvoorbeeld te koop voor 72 EUR resp. 67 EUR: Xtreme velg:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10389 of deze http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10845
Met Mavic CXP-33 velg voor 125 EUR: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=5123
Maar ook combo's van voor- en achterwielen:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=10393
Volgens mij is er veel mogelijk voor niet al te veel geld. Wel moet je bij deze wielen een standaard lamp gebruiken, een LED vereist regelelektronica, of in elk geval een gelijkschakeling.
Ik heb nog een oude (erg oude) Union halogeenschijnwerper liggen, uit eind jaren tachtig. Geeft geweldig veel licht!
[edit] Ik denk serieus dat voor de racefiets een halogeenlamp beter is dan een LED. Goedkoper ook. En makkelijker in het gebruik omdat je een halogeenlamp rechtstreeks op een (naaf)dynamo kunt aansluiten. Slechts een reservelampje bij je houden, voor het geval dat. Of een LED-knipperlampje voor nood.
[/edit]
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Livio, had je bericht niet gezien. Een Powerled Black zal richting de 200 gaan (fabrikant lumens, ze vergeten allemaal altijd dat er licht verloren gaat nadat 't uit de led is gekomen).
@Borgmonster, uit led lampen komt gewoon 3x zoveel licht dan uit een halogeen lamp bij 't zelfde vermogen. Het gelijkrichten is niet meer dan een brugcel met 1 elco.
@Borgmonster, uit led lampen komt gewoon 3x zoveel licht dan uit een halogeen lamp bij 't zelfde vermogen. Het gelijkrichten is niet meer dan een brugcel met 1 elco.
@borgmonster: ik heb een wiel laten bouwen bij www.actionsports.de. Open Pro velg en de nieuwe DH-3N80. Let op die nieuwe shimano hub heeft zeer goede reviews en zou minstens gelijk met de SON komen. Bij www.bicycle-parts.de heb ik Busch & Müller Lumotec IQ Fly N aangeschaft. Alles bij elkaar incl verzenden 200€. Op www.peterwhitecycles.com/headlights.asp kun je een vergelijk van de lampjes zien. Over 'n weekje ook mijn ervaring. Als het goed is heb ik deze week alles binnen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Amclassic-fan schreef:Claims slaan alleen echt helemaal nergens op. In 3 AAA batterijtjes zit maximaal 3,9 Wh. Om die 70 Lm te krijgen moeten ze die goedkope Led op 1,25 Watt aansturen. 3,9/1,25 is volgens mij geen 50...
70 Lm is overigens ook niet genoeg om de weg goed te zien als 't pikdonker is op een racefiets. Voor de mtb op de weg zal 't wel genoeg zijn. Het lampje zal met verse accu's misschien wel even die 70 Lm halen, maar dat zal hard in gaan zakken.
Uit je reactie(s) maak ik op dat je superslim bent of in ieder geval veel beter dan ik hebt opgelet tijdens de lessen Natuurkunde.
Jouw bewering met betrekking van de kwaliteit van de LED, de levensduur van de batterijen en de lichtopbrengst wijkt wel heel erg veel af van wat de fabrikant beweert en wat ik zelf in de praktijk meen te ervaren.
Ik heb daarom eens een kijkje genomen op de website van LED-Lenser (http://www.ledlenser.com) maar kan dit niet eenvoudig vertalen naar jouw elementaire samenvatting. Uit de website leer ik dat de LED niet als goedkoop wordt betiteld, haar lensontwerp ook een rol van betekenis speelt, de kleur van licht dat de LED voortbrengt een rol blijkt te spelen en ook het uitvoeren van alle contacten met goud een positieve invloed heeft op de efficiëntie van hun lamp.
Spelen deze factoren werkelijk geen rol of misschien toch een beetje? En mag ik uit jouw bewering opmaken dat alle LED verlichting eigenlijk hetzelfde en dus allemaal waardeloos is? Alvast bedankt voor je reactie. Deze zal voor mij, en met mij denk ik een hoop andere mensen, licht scheppen in de duisternis!!
Better do it right once
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik studeer elektrotechniek, vandaar enige kennis op dit gebied.
Een 1-1,5 watt led kost pak 'm beet $1-$2, afhankelijk van kwaliteit, aantal dat je er koopt, enz. Een halogeen lampje kost misschien nog wel minder, maar het gaat hier gewoon om een goedkope led. Ze hadden er ook een beter type in kunnen zetten, dan was er 2x zo veel licht uitgekomen bij een zelfde energieverbruik. Maar dan heb je 't over $8-$12 per led, dat prijs verschil lijkt klein. Maar als je een paar duizend leds moet kopen... $$$.
Het enige bedrijf dat zelf speciale lenzen gebruikt is Lupine en daar moet je diep voor in de buidel tasten. Andere bedrijven gebruiken allemaal gewoon standaard reflectors en lenzen. Cateye, Nightrider, Hope enz, je betaald een hoop maar je krijgt gewoon een standaard lens van een paar euro. Die lenzen zijn zo goed dat het nergens goed voor is zelf een nieuw ontwerp te maken, er zijn bedrijven die alleen maar lenzen en reflectors maken, die weten wel wat ze doen.
Gold plated pcb's zijn standaard in veel fabrieken, voor de weerstand tussen de accu en de led maakt het echt geen verschil. We hebben 't niet eens over een promille verbetering in de bedrijfsduur op een accu, maar nog heel veel minder. Het laagje goud is maar een paar micron dik en kost dus ook bijna niets. Waarom het dan wordt gedaan? Het klinkt interessant (makkelijk voor de marketing mensen) en het ziet er mooi uit (al zie je daar vaak niet veel van).
Led verlichting is absoluut niet waardeloos en ook zeker niet allemaal hetzelfde. Er zijn grote verschillen tussen lampen die er van buiten vrij eender uitzien. Helaas belazeren bijna alle fabrikanten de consumenten gewoon met niet kloppende getallen. Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen zoals bijv Dinotte, die wel meetwaarde gebruiken om mee te adverteren (ipv theoretische waarde die niet deugen).
Een 1-1,5 watt led kost pak 'm beet $1-$2, afhankelijk van kwaliteit, aantal dat je er koopt, enz. Een halogeen lampje kost misschien nog wel minder, maar het gaat hier gewoon om een goedkope led. Ze hadden er ook een beter type in kunnen zetten, dan was er 2x zo veel licht uitgekomen bij een zelfde energieverbruik. Maar dan heb je 't over $8-$12 per led, dat prijs verschil lijkt klein. Maar als je een paar duizend leds moet kopen... $$$.
Het enige bedrijf dat zelf speciale lenzen gebruikt is Lupine en daar moet je diep voor in de buidel tasten. Andere bedrijven gebruiken allemaal gewoon standaard reflectors en lenzen. Cateye, Nightrider, Hope enz, je betaald een hoop maar je krijgt gewoon een standaard lens van een paar euro. Die lenzen zijn zo goed dat het nergens goed voor is zelf een nieuw ontwerp te maken, er zijn bedrijven die alleen maar lenzen en reflectors maken, die weten wel wat ze doen.
Gold plated pcb's zijn standaard in veel fabrieken, voor de weerstand tussen de accu en de led maakt het echt geen verschil. We hebben 't niet eens over een promille verbetering in de bedrijfsduur op een accu, maar nog heel veel minder. Het laagje goud is maar een paar micron dik en kost dus ook bijna niets. Waarom het dan wordt gedaan? Het klinkt interessant (makkelijk voor de marketing mensen) en het ziet er mooi uit (al zie je daar vaak niet veel van).
Led verlichting is absoluut niet waardeloos en ook zeker niet allemaal hetzelfde. Er zijn grote verschillen tussen lampen die er van buiten vrij eender uitzien. Helaas belazeren bijna alle fabrikanten de consumenten gewoon met niet kloppende getallen. Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen zoals bijv Dinotte, die wel meetwaarde gebruiken om mee te adverteren (ipv theoretische waarde die niet deugen).
Amclassic-fan schreef:...Het enige bedrijf dat zelf speciale lenzen gebruikt is Lupine ...
Busch+Müller maakt ook mooie optieken - reflectoren in dit geval - specifiek voor gebruik op de fiets. Zie bijvoorbeeld de IQ reeks op hun website: http://www.bumm.de/
EDIT: Oeps... Dit onderwerp is een beetje oud geloof ik. Excuus...