beginnersvraag over andere cassette
Ik wil een cassette met een andere samenstelling op mijn fiets monteren. Daarvoor heb ik ook een nieuwe ketting nodig heb ik begrepen. Maar moet ook de derailleur afgesteld worden, of is het een kwestie van andere cassette met ketting erop en klaar?
Nieuwe ketting hoef niet perse als de oude nog in heel goede staat is. Als dat niet het geval is dan is een nieuwe ketting wel beter ja. Of je moet ook ongeveer gelijk gesleten tandwielen gebruiken als degene die je had. Dan loopt het vaak ook nog wel goed met de oude ketting. Al is alles nieuw natuurlijk altijd mooier, maar het hoeft niet persé.
Het is inderdaad niet noodzakelijk dat je een nieuwe ketting koopt zodra je overgaat tot de montage van een nieuwe cassette... maar één en ander loopt beter als je wel een nieuwe gebruikt... maar mocht je de nieuwe cassette er bijvoorbeeld tijdelijk op hebben liggen voor bv een bergrit, dan is het niet perse noodzakelijk... Maar ondanks dit, waarom zou je niet meteen een nieuwe ketting er op leggen als je toch aan het monteren/afstellen bent, zo duur zijn nieuwe kettingen nou ook weer niet;)
RobbertvO schreef:Het is inderdaad niet noodzakelijk dat je een nieuwe ketting koopt zodra je overgaat tot de montage van een nieuwe cassette... maar één en ander loopt beter als je wel een nieuwe gebruikt... maar mocht je de nieuwe cassette er bijvoorbeeld tijdelijk op hebben liggen voor bv een bergrit, dan is het niet perse noodzakelijk... Maar ondanks dit, waarom zou je niet meteen een nieuwe ketting er op leggen als je toch aan het monteren/afstellen bent, zo duur zijn nieuwe kettingen nou ook weer niet;)
En als je dan ook gelijk nog even naar de afstelling kijkt zodat deze ook weer op en top werkt, kun je er helemaal tegen aan
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Optimistisch gestemd geprobeerd of het met de oude ketting ging. Dus achterwiel met oude cassette omgewisseld voor ander achterwiel met nieuwe cassette. Het schakelde voor geen meter, maar ik had ook de laatste opmerking van Beukje nog niet gelezen. Nooit geweten dat je daar iets aan verstellen kon. Nu het aan meer dan 1 ding kan liggen, toch maar even langs de fm om te vragen hoe of wat.
In ieder geval weet ik nu wel hoe je een achterwiel verwisseld. Ik durfde al bijna niet alleen te gaan fietsen omdat ik dat nooit gedaan had.
Ik ga er gewoon met m'n neus bovenop staan wie weet steek ik er wat van op.
In ieder geval weet ik nu wel hoe je een achterwiel verwisseld. Ik durfde al bijna niet alleen te gaan fietsen omdat ik dat nooit gedaan had.
Ik ga er gewoon met m'n neus bovenop staan wie weet steek ik er wat van op.
Derailleur afstellen is niet moeilijk hoor, kijk even op http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
staat netjes uitgelegd hoe het moet.
staat netjes uitgelegd hoe het moet.