hardheid kettingbladen shimano groepen
Ivm het kiezen van nieuwe ketting/pion/kettingbladen voor was ik benieuwd naar het verschil in hardheid van de kettingbladen voor. Dit weer ivm slijtage.
Dus is Dura Ace harder dan Ultegra, en Ultegra weer harder dan 105? Of is Dura Ace gemaakt op gewicht en misschien wel van een minder harde legering dan 105?
Dus is Dura Ace harder dan Ultegra, en Ultegra weer harder dan 105? Of is Dura Ace gemaakt op gewicht en misschien wel van een minder harde legering dan 105?
Voor wat betreft de kettingbladen was er volgens TOUR een duidelijk verschil. En gelukkig ook logisch in dit geval. Zachtst 105, harder ultegra, superhard Dura Ace. Bovendien waren de duurdere bladen meer precies gemaakt (minder slingeren). Voor de cassettes weet ik het niet precies meer. Zou kunnen dat de Dura Ace daar niet de hardste was omdat die van lichter titanium gemaakt zijn ipv staal, maar bij de Kettingbladen was de DA zonder meer veruit de beste.
De ketting bladen van Ulegra vallen mij zwaar tegen. Vandaag een kapot gesprongen ketting, bale na zo'n 3600 km. Bij controle zag ik dat de ketting bladen versleten zijn. Ik rij met een tripple en de 39 en de 52 zijn behoorlijk versleten.
Zo veel heb ik niet gefietst, knie operatie in februari en ook niet extreem hard. In verhouding tot mijn oude stalen fiets met Super record uit de jaren 80 is Ultegra uit 2006 zo slap als spagettie. Helaas heb ik geen ervaring met de nieuwere Campa groepen maar slijten deze ook zo hard? Heeft een klacht naar de fabrikant zin?[img=http://img509.imageshack.us/img509/8200 ... ingao1.jpg][img=http://img511.imageshack.us/img511/1808 ... ladrn4.jpg]
Zo veel heb ik niet gefietst, knie operatie in februari en ook niet extreem hard. In verhouding tot mijn oude stalen fiets met Super record uit de jaren 80 is Ultegra uit 2006 zo slap als spagettie. Helaas heb ik geen ervaring met de nieuwere Campa groepen maar slijten deze ook zo hard? Heeft een klacht naar de fabrikant zin?[img=http://img509.imageshack.us/img509/8200 ... ingao1.jpg][img=http://img511.imageshack.us/img511/1808 ... ladrn4.jpg]
@Vossie; de slijtage die je noemt is niet normaal. Smeer je ketting na elke 75/100 km (droog weer) en sowieso na regen elke keer? Zorg je er ook voor dat je ketting nooit extreem scheef ligt? Dus geen 52 voor en 21 achter en meer van dat soort fratsen...
Een ultegra ketting moet zo'n 3500 tot 4500 km meegaan. Kettingbladen is een ander verhaal, 15000 tot 20000 km moet kunnen bij normaal gebruik.
Een ultegra ketting moet zo'n 3500 tot 4500 km meegaan. Kettingbladen is een ander verhaal, 15000 tot 20000 km moet kunnen bij normaal gebruik.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Als je jezelf wilt fustreren kun je contact opnemen met de fabrikant. Mijn ervaring is wel van een aantal jaren geleden maar die was in mijn geval niet positief. Vandaar de overstap. Het belangrijkste voor mij is dat er geluisterd wordt. Als ik een probleem heb is het reëel dat er meer zouden kunnen zijn. Dit werd in mijn geval keihard ontkend en ik weet dat het bij het rechte eind had. Ik wil echt niets te maken hebben met mensen die bewust anderen in hetzelfde gat laten vallen. Gewoon zeggen waar het op staat kan ik goed hebben maar aan het lijntje gehouden worden, daar wordt ik echt giftig van.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ik gebruik sedert vorig jaar een compact bij mijn Dura Ace groep (die compact is eigenlijk Ultegra) en heb nu veel problemen. Dacht eerst aan een slechte ketting toen aan de cassette. Begreep er niks meer van waarom mijn ketting lawaai maakte. Begin nu te begripen dat het blad van die compact versleten is en dat na 7000-8000 kilometer. Lijkt me redelijk waardeloos.
Iemand een vergelijkbare ervaring?
Iemand een vergelijkbare ervaring?
Hou er rekening mee dat de kettingbladen tegenwoordig speciaal zijn vormgegeven om spoepeler te schakelen. Dat kan op slijtage lijken, maar zo op het oog lijkt het mij een standaard blad in prima staat waar inderdaad een paar tanden bewerkt zijn zodat de ketting er soepeler opvalt. Dat is standaard. Bij overmatige slijtage hou je scherpe puntjes over. Dat ziet er anders uit, maar blijft moeilijk vanaf een foto. Probeer het eens in het echt te vergelijken met een nieuw blad.
Je kunt een eventuele klacht beter bij de winkelier indienen. Daar zal de fabrikant je ook naar verwijzen. Die kan de eventuele slijtage ook persoonlijk beoordelen. Voor de fabrikant is dat vanaf de foto ook moeilijk. Heb zelf andere bladen maar mijn vader fietst al iets van 15.000 km met shimano 105 bladen zonder probleem. Zien er nog steeds prima uit.
Je kunt een eventuele klacht beter bij de winkelier indienen. Daar zal de fabrikant je ook naar verwijzen. Die kan de eventuele slijtage ook persoonlijk beoordelen. Voor de fabrikant is dat vanaf de foto ook moeilijk. Heb zelf andere bladen maar mijn vader fietst al iets van 15.000 km met shimano 105 bladen zonder probleem. Zien er nog steeds prima uit.
Dat sommige tandjes puntig zijn en andere wat meer afgevlakt heeft niets met slijtage te maken. Dit is gedaan om het schakelen te versoepelen. Een voorblad gaat zeker 12000 km mee. (racefiets)
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.