Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

hardheid kettingbladen shimano groepen

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 26 aug 2007 13:40

Ivm het kiezen van nieuwe ketting/pion/kettingbladen voor was ik benieuwd naar het verschil in hardheid van de kettingbladen voor. Dit weer ivm slijtage.

Dus is Dura Ace harder dan Ultegra, en Ultegra weer harder dan 105? Of is Dura Ace gemaakt op gewicht en misschien wel van een minder harde legering dan 105?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 26 aug 2007 17:29

Het is ooit door Tour getest. Ik herinner mij dat de 105 Cassette harder was (Vickers index) dan de Ultegra, dus dat geldt misschien ook voor de kettingbladen.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 26 aug 2007 19:04

Interessant, heeft iemand die edite van Tour nog ergens rondslingeren?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 26 aug 2007 19:58

Ik, maar ik moet hem wel even in een verhuisdoos localiseren, dus het kan even duren. Het artikel is al een paar jaar oud.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 aug 2007 23:09

Voor wat betreft de kettingbladen was er volgens TOUR een duidelijk verschil. En gelukkig ook logisch in dit geval. Zachtst 105, harder ultegra, superhard Dura Ace. Bovendien waren de duurdere bladen meer precies gemaakt (minder slingeren). Voor de cassettes weet ik het niet precies meer. Zou kunnen dat de Dura Ace daar niet de hardste was omdat die van lichter titanium gemaakt zijn ipv staal, maar bij de Kettingbladen was de DA zonder meer veruit de beste.

vossie
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2006 17:27

vossie 06 okt 2007 21:03

De ketting bladen van Ulegra vallen mij zwaar tegen. Vandaag een kapot gesprongen ketting, bale na zo'n 3600 km. Bij controle zag ik dat de ketting bladen versleten zijn. Ik rij met een tripple en de 39 en de 52 zijn behoorlijk versleten.
Zo veel heb ik niet gefietst, knie operatie in februari en ook niet extreem hard. In verhouding tot mijn oude stalen fiets met Super record uit de jaren 80 is Ultegra uit 2006 zo slap als spagettie. Helaas heb ik geen ervaring met de nieuwere Campa groepen maar slijten deze ook zo hard? Heeft een klacht naar de fabrikant zin?[img=http://img509.imageshack.us/img509/8200 ... ingao1.jpg][img=http://img511.imageshack.us/img511/1808 ... ladrn4.jpg]

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 06 okt 2007 21:25

@Vossie; de slijtage die je noemt is niet normaal. Smeer je ketting na elke 75/100 km (droog weer) en sowieso na regen elke keer? Zorg je er ook voor dat je ketting nooit extreem scheef ligt? Dus geen 52 voor en 21 achter en meer van dat soort fratsen...
Een ultegra ketting moet zo'n 3500 tot 4500 km meegaan. Kettingbladen is een ander verhaal, 15000 tot 20000 km moet kunnen bij normaal gebruik.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 06 okt 2007 21:34

Als je jezelf wilt fustreren kun je contact opnemen met de fabrikant. Mijn ervaring is wel van een aantal jaren geleden maar die was in mijn geval niet positief. Vandaar de overstap. Het belangrijkste voor mij is dat er geluisterd wordt. Als ik een probleem heb is het reëel dat er meer zouden kunnen zijn. Dit werd in mijn geval keihard ontkend en ik weet dat het bij het rechte eind had. Ik wil echt niets te maken hebben met mensen die bewust anderen in hetzelfde gat laten vallen. Gewoon zeggen waar het op staat kan ik goed hebben maar aan het lijntje gehouden worden, daar wordt ik echt giftig van.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

avg
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2007 21:37

avg 07 okt 2007 22:05

Ik gebruik sedert vorig jaar een compact bij mijn Dura Ace groep (die compact is eigenlijk Ultegra) en heb nu veel problemen. Dacht eerst aan een slechte ketting toen aan de cassette. Begreep er niks meer van waarom mijn ketting lawaai maakte. Begin nu te begripen dat het blad van die compact versleten is en dat na 7000-8000 kilometer. Lijkt me redelijk waardeloos.
Iemand een vergelijkbare ervaring?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 07 okt 2007 23:06

@ Vossie

Als ik die foto's zo bekijk dan lijken die kettingbladen in prima staat.
Laat eerst door een deskundig persoon de slijtage van de kettingbladen inschatten, vanaf een dergelijke foto is wat lastiger.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 07 okt 2007 23:28

Hou er rekening mee dat de kettingbladen tegenwoordig speciaal zijn vormgegeven om spoepeler te schakelen. Dat kan op slijtage lijken, maar zo op het oog lijkt het mij een standaard blad in prima staat waar inderdaad een paar tanden bewerkt zijn zodat de ketting er soepeler opvalt. Dat is standaard. Bij overmatige slijtage hou je scherpe puntjes over. Dat ziet er anders uit, maar blijft moeilijk vanaf een foto. Probeer het eens in het echt te vergelijken met een nieuw blad.

Je kunt een eventuele klacht beter bij de winkelier indienen. Daar zal de fabrikant je ook naar verwijzen. Die kan de eventuele slijtage ook persoonlijk beoordelen. Voor de fabrikant is dat vanaf de foto ook moeilijk. Heb zelf andere bladen maar mijn vader fietst al iets van 15.000 km met shimano 105 bladen zonder probleem. Zien er nog steeds prima uit.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 09 okt 2007 12:29

Dat sommige tandjes puntig zijn en andere wat meer afgevlakt heeft niets met slijtage te maken. Dit is gedaan om het schakelen te versoepelen. Een voorblad gaat zeker 12000 km mee. (racefiets)
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

Plaats reactie