Van Trek 1000 naar Stevens Stelvio
Hallo,
Sinds april dit jaar ben ik in het bezit van een Trek 1000 ( model 2006 ). Hier ben ik op zich zeer tevreden mee maar irriteer mij aan de groep die er op zit, Tiagra en vooral de Shimano 2203 voorderallieur bevalt mij niet.
Nu ben ik aan het rondkijken en via de lokale FM is mijn interesse gewekt voor een Stevens Stelvio ( Klik ). Een nieuwe fiets is goedkoper / bijna net zo duur dan de groep aanpassen / upgraden is mij verteld.
Voor euro 600 extra ( tegen inruil v/d trek ) kan ik dit model kopen. Op zich ben ik zeer geïnteresseerd maar vindt helaas niet zo erg veel informatie over de Stelvio.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja ? Hoe zijn jullie ervaringen. ps. dit is trouwens een Triple. Wat zijn jullie ervaringen daarmee ? Rijdt dit zoveel fijner dan een Dubbel ?
Ik wil van één kant heel graag deze fiets kopen maar van de andere kant heb ik de Trek ook nog maar net.
Wat is volgens jullie logisch. Of nu de fiets omruilen of de winter ermee overleven en volgend jaar een nieuwe fiets kopen als de 2007 modellen in de "uitverkoop" gaan.
Ik wil er qua jaartal / bouwjaar niet veel op achteruit gaan, liever helemaal niet. Zodoende gaat mijn interesse uit naar de Stevens.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen in het maken van een goede keuze. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr,
Stefan
Sinds april dit jaar ben ik in het bezit van een Trek 1000 ( model 2006 ). Hier ben ik op zich zeer tevreden mee maar irriteer mij aan de groep die er op zit, Tiagra en vooral de Shimano 2203 voorderallieur bevalt mij niet.
Nu ben ik aan het rondkijken en via de lokale FM is mijn interesse gewekt voor een Stevens Stelvio ( Klik ). Een nieuwe fiets is goedkoper / bijna net zo duur dan de groep aanpassen / upgraden is mij verteld.
Voor euro 600 extra ( tegen inruil v/d trek ) kan ik dit model kopen. Op zich ben ik zeer geïnteresseerd maar vindt helaas niet zo erg veel informatie over de Stelvio.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja ? Hoe zijn jullie ervaringen. ps. dit is trouwens een Triple. Wat zijn jullie ervaringen daarmee ? Rijdt dit zoveel fijner dan een Dubbel ?
Ik wil van één kant heel graag deze fiets kopen maar van de andere kant heb ik de Trek ook nog maar net.
Wat is volgens jullie logisch. Of nu de fiets omruilen of de winter ermee overleven en volgend jaar een nieuwe fiets kopen als de 2007 modellen in de "uitverkoop" gaan.
Ik wil er qua jaartal / bouwjaar niet veel op achteruit gaan, liever helemaal niet. Zodoende gaat mijn interesse uit naar de Stevens.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen in het maken van een goede keuze. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr,
Stefan
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Een triple rijdt niet fijner of minder fijn dan dubbel. Triple is vooral handig als je de bergen in wil en geen superlichtgewicht bent en/of niet steeds je kransjes wil verwisselen. Als je alleen/vooral in Nederland fietst zou ik zonder meer een dubbel nemen.
Nu een nieuwe fiets kopen en er in de winter mee doorfietsen lijkt mij zonde. Maar van de andere kant overleeft de fiets het wel met goed onderhoud (na elke rit even afspoelen/poetsen).
Stevens modellen gaan bij mijn weten niet vaak in de uitverkoop, de marges zijn klein omdat de prijs al heel scherp is.
Nu een nieuwe fiets kopen en er in de winter mee doorfietsen lijkt mij zonde. Maar van de andere kant overleeft de fiets het wel met goed onderhoud (na elke rit even afspoelen/poetsen).
Stevens modellen gaan bij mijn weten niet vaak in de uitverkoop, de marges zijn klein omdat de prijs al heel scherp is.
Thomas1974 schreef:Nu een nieuwe fiets kopen en er in de winter mee doorfietsen lijkt mij zonde. Maar van de andere kant overleeft de fiets het wel met goed onderhoud (na elke rit even afspoelen/poetsen).
Bedankt voor je reactie. Mag ik uit bovenstaande een conclusie trekken dat jij in ieder geval nu geen nieuwe fiets zou kopen maar zou wachten tot het voorjaar 2008 ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Ik zou inderdaad doorrijden op de oude fiets. Het materiaal heeft nogal wat te lijden van zand, zout etc. Bovendien gaat het 's winters toch niet zo hard, een goede duurtraining moet op de Trek wel lukken.
En dan zorgen dat eind maart/begin april je nieuwe ros klaarstaat om te profiteren van de eerste zonnige dagen
En dan zorgen dat eind maart/begin april je nieuwe ros klaarstaat om te profiteren van de eerste zonnige dagen
Fantastisch, nogmaals bedankt voor je reactie. Ik neem het zekers mee in mijn beslissing. Zijn er mensen hier die er anders over denken ?
Tevens ben ik nog zeer benieuwd naar ervaringen / reviews van Stevens en dan voornamelijk over de Stelvio 2007.
Graag hoor ik nog jullie reactie(s).
Tevens ben ik nog zeer benieuwd naar ervaringen / reviews van Stevens en dan voornamelijk over de Stelvio 2007.
Graag hoor ik nog jullie reactie(s).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Of wat dacht je hiervan: (prijzen zijn van bij Salden maar ook nog wel ergens anders te krijgen)
Koop je van Ultegra, uit de 9v versie dan is het zo omgebouwd een: voorderailleur (40), achterderailleur (35) en het crankstel (79), dan heb je de belangrijkste onderdelen omgebouwd op ultegra. Mocht je de resterende 446 euro ook nog willen uitgeven dan zou ik voor wielen gaan. en voor die prijs heb je al echt topwielen en dat merk je echt. (Fulcrum Racing 3, Ritchey WCS Protocol, Easton Circuit zij allemaal voor minder als 400 te koop)
Koop je van Ultegra, uit de 9v versie dan is het zo omgebouwd een: voorderailleur (40), achterderailleur (35) en het crankstel (79), dan heb je de belangrijkste onderdelen omgebouwd op ultegra. Mocht je de resterende 446 euro ook nog willen uitgeven dan zou ik voor wielen gaan. en voor die prijs heb je al echt topwielen en dat merk je echt. (Fulcrum Racing 3, Ritchey WCS Protocol, Easton Circuit zij allemaal voor minder als 400 te koop)
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13 aug 2007 00:22
Hoi Stefan,
misschien kun je ook eens naar andere merken kijken. Zo ligt bijvoorbeeld een ander duitse merk Focus ook erg goed met zijn prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb zelf afgelopen week een Batavus competition aangeschaft, volledig Ultegra afgemonteerd en goeie Mavic wielen. Fiets is in de uitverkoop vanwege te grote productie. Ik heb hem bij de fm gekocht voor 1100,- euro (normaal 1600) en hij rijd super
groetjes Patrick
misschien kun je ook eens naar andere merken kijken. Zo ligt bijvoorbeeld een ander duitse merk Focus ook erg goed met zijn prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb zelf afgelopen week een Batavus competition aangeschaft, volledig Ultegra afgemonteerd en goeie Mavic wielen. Fiets is in de uitverkoop vanwege te grote productie. Ik heb hem bij de fm gekocht voor 1100,- euro (normaal 1600) en hij rijd super
groetjes Patrick
ptho
Ik heb afgelopen vrijdag nog op een Stelvio gefietst als test bij een FM.... Op zich een mooi fietsje, maar er zit (voor mij) 1 nadeel aan ik vind dat de lengte van de bovenbuis vrij lang is, schijnt bij alle Stevens racers te zijn, waardoor je vrij gestrekt zit... Maar er is maar een manier om te kijken of dit bij jou ook zo is, test rijden... Ik weet niet waar je woont maar in Arnhem hadden ze nog een paar Stelvio's mijn FM heeft er nog 1 maatje 60. Woon in Apeldoorn
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30
Ik ben de gelukkige bezitter van een Stelvio 2007. Het is de eerste fatsoenlijke racefiets die ik gekocht heb, hij bevalt me uitstekend. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere fietsen, maar uit de research die ik aan het begin van het jaar gedaan heb bleek dat het een oerdegelijke fiets is voor een zeer nette prijs. Inmiddels heb ik er ook een weekje mee in de Alpen gereden en daar gedroeg hij zich ook prima in alle afdallingen. Ik denk dat je er een prima koop mee zou doen, maar dat het wel verstandig is om te wachten tot na de winter...
ericpeters schreef:Of wat dacht je hiervan: (prijzen zijn van bij Salden maar ook nog wel ergens anders te krijgen)
Koop je van Ultegra, uit de 9v versie dan is het zo omgebouwd een: voorderailleur (40), achterderailleur (35) en het crankstel (79), dan heb je de belangrijkste onderdelen omgebouwd op ultegra. Mocht je de resterende 446 euro ook nog willen uitgeven dan zou ik voor wielen gaan. en voor die prijs heb je al echt topwielen en dat merk je echt. (Fulcrum Racing 3, Ritchey WCS Protocol, Easton Circuit zij allemaal voor minder als 400 te koop)
Op zich wil ik ook graag mijn Trek behouden aangezien deze mij zeer goed bevalt. Nu is het alleen dat ik fietsen heel leuk vindt maar totaal geen enkel verstand heb van dingen ombouwen enzo... huizen en vakanties verkopen kan ik wel maar dat niet. Ieder zijn vak hè haha ...
Mij is verteld dat de totale groep omgebouwd moet worden, ketting, voor- en achterderallieur,remhoeven, trapas, voornaaf, achternaaf, casette, rem en ga zo maar door.
Kan jij mij vertellen wat ik nu allemaal precies moet aanpassen en kan ik dat zelf toch doen of moet ik dat uitbesteden? Ik vindt het niet erg om mijn handen smerig te maken maar ben bang dat ik het op één of andere manier verneuk !
Nogmaals bedankt voor jullie reactie(s).
Zie mijn bovenstaande reactie. Ombouwen liever dan nieuwer, dat soweiso maar mij was dus verteld dat ik beter totaal nieuwe fiets kon gaan kopen en twijfel dus of ik zelf alles kan ombouwen.Z@nd3rt schreef:hallo,
Ik ken de Stevens niet.. maar volgens mij heeft je Trek een keurig alu-frame. Heb je er al eens over nagedacht om de fiets om te bouwen naar Shimano 105?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Wat je moet ombouwen? ik noemde de 9V versie niet zomaar...
- Ik noemde het crankstelvan ultegra omdat het ik het oudere Tiagra lelijk vind, ultegra is lichter, veel mooier en gaat langer mee. Ik gaf als voorbeeld Salden omdat ze daar heel goedkoop nog het oudere type hebben wat je gewoon kunt omruilen met je huidige.
-Ik noemde de achterderaileur omdat die van ultegra veel beter is, maar ik noemde een 9V versie omdat je dan alle andere componenten kunt behouden. (ALs je dus naar 10V wil gaan dan moet je WEL alles ombouwen)
-De voorderaileur van Ultegra is ook beter en die is redelijk goedkoop en kan zo omgeruild worden.
-De wielen noemde ik omdat je dat verreweg het beste zult merken.
-De STI's noemde ik NIET omdat die veel duurder zijn, als je die toch wilt vervangen, dan zou ik ook alles vervangen en omgaan op 10V, maar dat kost veel meer en moet je besparen op wielen wat niet aan te raden is.
-Remmen, tja die van 105 en ultegra zullen wat beter doseerbaar zijn dus alleen kopen als je tiagra lelijk vind.
- Als je echt 2 linkerhanden hebt, begin er dan niet aan. Ben je geintereseert in de techniek en een beetje handig en geduldig dan raad ik je aan om het zelf te doen (anderen zullen dit niet met me eens zijn) een bijkomend voordeel is dat je ook leert hoe bepaalde onderdelen (remmen, kabels, derailleurs) moeten worden afgesteld om alle geruisloos en soepel te laten lopen. Dat kan in het begin misschien wat moeizaam gaan maar daarna hoef je niet voor alles naar de FM. (Begin je met trapasssen, wiellagers en uithelkaar halen van onderdelen dna moet je toch al zeker van je zaak zijn)
-Voor 10 Euro koop je wel ergens een boekje met basis instructies.
- Er van uitgaande dat je alleen iets van standaard gereedschap hebt zul je nog een imbusset moeten kopen, een sleutel voor de cassette te vervangen en een gereedschap om de crank te verwijderen
Zie ook:
Onderhoud racefiets
TS Biker's topic : montage van mijn Scott dit is voor jouw nu vanaf pagina 8/9 interessant maar misschien eens helemaal doorlezen.
Als je duits kunt lezen dan is dit boek van Tour Magazine misschien interessant.
- Ik noemde het crankstelvan ultegra omdat het ik het oudere Tiagra lelijk vind, ultegra is lichter, veel mooier en gaat langer mee. Ik gaf als voorbeeld Salden omdat ze daar heel goedkoop nog het oudere type hebben wat je gewoon kunt omruilen met je huidige.
-Ik noemde de achterderaileur omdat die van ultegra veel beter is, maar ik noemde een 9V versie omdat je dan alle andere componenten kunt behouden. (ALs je dus naar 10V wil gaan dan moet je WEL alles ombouwen)
-De voorderaileur van Ultegra is ook beter en die is redelijk goedkoop en kan zo omgeruild worden.
-De wielen noemde ik omdat je dat verreweg het beste zult merken.
-De STI's noemde ik NIET omdat die veel duurder zijn, als je die toch wilt vervangen, dan zou ik ook alles vervangen en omgaan op 10V, maar dat kost veel meer en moet je besparen op wielen wat niet aan te raden is.
-Remmen, tja die van 105 en ultegra zullen wat beter doseerbaar zijn dus alleen kopen als je tiagra lelijk vind.
- Als je echt 2 linkerhanden hebt, begin er dan niet aan. Ben je geintereseert in de techniek en een beetje handig en geduldig dan raad ik je aan om het zelf te doen (anderen zullen dit niet met me eens zijn) een bijkomend voordeel is dat je ook leert hoe bepaalde onderdelen (remmen, kabels, derailleurs) moeten worden afgesteld om alle geruisloos en soepel te laten lopen. Dat kan in het begin misschien wat moeizaam gaan maar daarna hoef je niet voor alles naar de FM. (Begin je met trapasssen, wiellagers en uithelkaar halen van onderdelen dna moet je toch al zeker van je zaak zijn)
-Voor 10 Euro koop je wel ergens een boekje met basis instructies.
- Er van uitgaande dat je alleen iets van standaard gereedschap hebt zul je nog een imbusset moeten kopen, een sleutel voor de cassette te vervangen en een gereedschap om de crank te verwijderen
Zie ook:
Onderhoud racefiets
TS Biker's topic : montage van mijn Scott dit is voor jouw nu vanaf pagina 8/9 interessant maar misschien eens helemaal doorlezen.
Als je duits kunt lezen dan is dit boek van Tour Magazine misschien interessant.