Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

"Retro look" wielset: Shimano of Campa

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 24 aug 2007 10:37

Amclassic-fan schreef:Dat is voor tubes en de velgen zijn niet echt sterk en stijf te noemen. Maar een setje Open Pro's (voor zou je een lichtere velg kunnen overwegen als bijv Alex Crostini R3.1, alleen lastig aan te komen) met Dura Ace of Record naven is echt niet zwaar, zeker niet in 32 spaaks met DT Revolution of Sapim laser spaken.


Er staat niet dat de TS geen tubes wil, maar vergelijkbare velgen zijn er ook voor bandjes en dan niet een keer niet de Open Pro. Smaken verschillen.

Over de sterkte van deze velgen lopen de meningen uiteen, maar stijfheid ligt toch voornamelijk aan de opbouw. Bij een dergelijke lage velg hoef je van de velg zelf niet veel te verwachten.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 24 aug 2007 14:08

fdegrove schreef:
Hoi,

Hmmm....
Wat hebben G3 en 2:1 bespaken met bling-bling van doen?
Het is een techniek die al een goed tiental jaren zijn kwaliteiten heeft bewezen en die zeker met de huidige 10S systemen beter te noemen is dan een bespaking met onevenredige spanning van aandrijfkant t.o.v. niet aandrijkant.
Met een lage, slappe velg doe je dit meestal niet omwille van het lagere aantal spaken maar verder is er echt niks mis mee.

Ciao, ;)






Je gaat me niet vertellen dat op de aandrijfkant een 2x zo grote kracht wordt uitgeoefend. Dan is het ontwerp van de naaf toch wel erg slecht. Ik denk dat een 4:3 spaakverhouding een betere oplossing zou zijn en zelfs dan zou ik aan de naven twijfelen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 aug 2007 14:17

kilometervreter schreef: Je gaat me niet vertellen dat op de aandrijfkant een 2x zo grote kracht wordt uitgeoefend. Dan is het ontwerp van de naaf toch wel erg slecht.


Het gaat niet om de aandrijfkrachten, maar om het feit dat het wiel 'paraplu' is en daarom de spaakspanning rechts veel hoger is (tenzij je rechts meer spaken doet dan links)

Bij b.v. een achterwiel met symmetrische velg en een Shimano Dura Ace 10-speed naaf is de spaakspanning rechts 1,7x zo hoog als links, en bij een 2002 Campa Record 10-speed naaf, waarbij de rechter flens meer naar binnen staat, moeten de rechterspaken zelfs 2,17x zo strak als links...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2007 14:51

Ilko schreef: Er staat niet dat de TS geen tubes wil, maar vergelijkbare velgen zijn er ook voor bandjes en dan niet een keer niet de Open Pro. Smaken verschillen.

Over de sterkte van deze velgen lopen de meningen uiteen, maar stijfheid ligt toch voornamelijk aan de opbouw. Bij een dergelijke lage velg hoef je van de velg zelf niet veel te verwachten.


Ik ben benieuwd waar jij vergelijkbare velgen voor bandjes wilt vinden, erg veel keus heb je niet aan velgen voor bandjes onder de 400 gram. Ik kom niet verder dan 3 velgen: Amclassic 350 (360 gram, te smal remvlak, zeer dunwandig aluminium, slap), Alex Crostini R3.1 (370 gram, veel minder slap dan de amc 350, maar nog lang niet zo stijf als een Open Pro) en de Niobium velg van 't merk waarvan ik de naam kwijt ben is 390 gram en ook een stuk minder stijf dan Open Pro's. Ik verwacht van een set wielen dat ik ze gewoon kan vergeten als ze in m'n fiets zitten en niet dat ik in bochten voel dat m'n wielen meegeven of dat ik ze steeds weer recht moet trekken.

Al deze lage velgen spaak je het beste gewoon 3 over kruis (of 2 over kruis bij 28 spaaks).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 aug 2007 14:56

Amclassic-fan schreef:en de Niobium velg van 't merk waarvan ik de naam kwijt ben


IRD?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 24 aug 2007 22:22

Ambrosio Exellight SSC weegt een 430gr, is super stijf en zeer betrouwbaar en een klassiek uiterlijk. Dan is er ook nog de DT-Swiss RR1.1 velg van 400gr. Ook betrouwbaar en stijf, maar wel iets minder stijf dan de Exellight.
ambrosio: http://www.ital-tecno.com/shopexd.asp?id=125
ambrosio met titanium finish : http://www.ital-tecno.com/shopexd.asp?id=619
Excuse me while I kiss the sky

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 24 aug 2007 23:25

Ridley rijder schreef:Ambrosio Exellight SSC weegt een 430gr, is super stijf en zeer betrouwbaar en een klassiek uiterlijk. Dan is er ook nog de DT-Swiss RR1.1 velg van 400gr. Ook betrouwbaar en stijf, maar wel iets minder stijf dan de Exellight.
ambrosio: http://www.ital-tecno.com/shopexd.asp?id=125
ambrosio met titanium finish : http://www.ital-tecno.com/shopexd.asp?id=619


Waar haal je deze info vandaan. Spreek je uit ervaring?

jemmens
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2005 00:04

jemmens 27 aug 2007 12:36

Ik wilde ook een retro setje en heb een set als volgt samengesteld:

Campagnolo Record naven 2006 model 32gaats
Ambrosio Nemesis velgen
zwarte Sapim CX-ray spaken
Continental Competition 22mm tubes

Zie deze foto's voor de retro look van voorlopig alleen het voorwiel....... helaas, de CX-ray spaken laten op zich wachten waardoor het achterwiel nog niet afgemaakt is!
Kan niet wachten om een ritje te maken op deze wieltjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie