Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bijhouden fietsactiviteiten via GPS

ronaldsp
Forum-lid

ronaldsp 21 aug 2007 13:50

Mijn naam is Ronald Spanjaards en samen met een groep enthousiastelingen zijn wij bezig met de ontwikkeling van een (blijvend gratis) webapplicatie genaamd www.ttsm.com.

Trip Tracker SPORTSMATE (TTSM) is een gratis webapplicatie die gebruikers de mogelijkheid biedt om hun sport en/of recreatie activiteiten achteraf te analyseren of te bekijken. Hierbij kunnen afgelegde routes zeer nauwkeurig op plattegrond of luchtfoto’s weergegeven worden, kan men over afgelegde routes heen ‘vliegen’ met luchtfoto’s als ondergrond, gemaakte foto’s kunnen gekoppeld worden aan de fotolocatie en prestaties kunnen geanalyseerd worden doormiddel van grafieken.

Om eigen routes te loggen heeft de gebruiker slechts een GPS-datalogger, PDA of mobiele telefoon (met GPS-functie) nodig, waarmee de data naar de applicatie geüpload kan worden. Zo kan iedereen haar eigen trips uploaden en online analyseren, foto's toevoegen en bekijken.

De site richt zich op verschillende doelgroepen die elk specifieke functies van de webapplicatie kunnen gebruiken. Mogelijkheden van de site zijn onder andere:

Recreatie
- Terugzien vakanties en uitstapjes op luchtfoto’s en plattegronden.
- ‘In vogelvlucht’ over de luchtfoto’s van vakanties en uitstapjes ‘heen vliegen’ door middel van de afspeelfunctie.
- Bekijken foto-diashow van vakantie, uitstapje of reis, waarbij fotolocatie op luchtfoto weergegeven wordt en zelf toegevoegde verhalen getoond worden.
- Uitnodigen vrienden en bekenden om vakanties, reizen en uitstapjes te komen bekijken.
- Bijhouden reislogboek zodat het thuisfront op de hoogte blijft.

Recreatie voorbereiding
- Bekijken van trips inclusief foto’s, luchtfoto’s, plattegronden en verhalen van omgeving waar men een uitstapje wil maken of waar men op vakantie wil gaan.
- Plattegrond inclusief route (en routebeschrijving) afdrukken van de mooiste trips zodat men deze zelf ook kan volgen.

Sport
- Tijdens het gebruik van TTSM software/hardware ‘standaard’ de trainingsfactoren bekijken, zoals snelheid, afstand, hoogte, afgelegde route tekenen, etc.
- Achteraf trainingsresultaten analyseren en vergelijken met eerdere trainingsresultaten.
- Terugzien activiteiten op luchtfoto’s en plattegronden.
- ‘In vogelvlucht’ over de luchtfoto’s van activiteiten ‘heen vliegen’ doormiddel van de afspeelfunctie.
- Delen van trainingsresultaten met leden sportclub/vereniging.
- Het live (tot op de seconde nauwkeurig) volgen van sporters (individueel, in clubverband of tijdens sportevenementen).

Hieronder staat een link met een voorbeeldtrip die de mogelijkheden van de website wat verduidelijkt (een wielrentrip met hartslag en gemaakte foto’s tijdens de trip):

http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=3422&to=map

Wellicht kan deze applicatie sommige van jullie behoeften vervullen. De site is nog volop in ontwikkeling en meer functionaliteiten en opties zullen in de toekomst worden toegevoegd.

Wanneer je vragen en/of op- of aanmerkingen over deze website hebt, laat dan een bericht achter in deze topic of (bij voorbaat) stuur een e-mail naar Ronald@ttsm.com.

Ronald Spanjaards
Ronald@ttsm.com

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 21 aug 2007 13:56

Wat ik zo jammer vind, is dat er zoveel van die webapplicaties opschieten en er geen een de standaard vormt. De mix met hartslag/snelheid etc is natuurlijk een mooie stap, maar Motionbased doet natuurlijk al ongeveer hetzelfde.

Wat ik nog mis bij deze applicaties is een soort 'thuisbasis' te kunnen creeeren. Zo kunnen wielervereningen bijvoorbeeld al hun ritten netjes verzamelen. Dat is zowel interessant voor de website beheerder als de vereniging denk ik.

bushwankaz
Forum-lid

bushwankaz 21 aug 2007 16:41

Is het ook mogelijk om gegevens te combineren en dan naar de website te sturen? Ik kan nu met m'n "GPS Travel Recorder" de afgelegde route prima bekijken. Maar heb ook nog een HAC4, deze legt ook elke paar seconde m'n hartslag + hoogtemeters vast. Het zou mooi zijn als deze gegevens samen te voegen zijn.

ronaldsp
Forum-lid

ronaldsp 21 aug 2007 17:15

@ WouterF

Zoveel sites zijn er mijn inziens toch nog niet. In Nederland zijn wij een van de enige nog die hier op deze manier serieus mee bezig zijn en in Belgie is er ook een vergelijkbare site actief die ongeveer gelijktijdig met ons zijn gestart.

Het klopt dat Motionbased min of meer hetzelfde doet als ons, maar het grote voordeel van onze site tenopzichte van Motionbased vind ik persoonlijk het gebruiksgemak dat mijn inziens groter is dan bij bijvoorbeeld motionbased, de overzichtelijkheid van onze site (rustiger en duidelijker van opzet) en natuurlijk het kunnen lezen van de site in de eigen Nederlandse taal!

De site is nog volop in ontwikkeling en wanneer je je registreert op onze site kun je al je eigen gedane trips al bij elkaar hebben op je persoonlijke trippagina. Hier staan dus al je gemaakte trips bij elkaar die voor anderen in een opslag zijn te bekijken en te verzamelen.

Verder wordt de site binnenkort nog veel meer uitgebreid met nieuwsberichten afhankelijk van je voorkeur voor sport, de mogelijkheden tot het livetracken van je activiteiten en privegedeeltes en weblogs zullen nog veel meer worden uitgebreid.

Ik hoop dat dit een beetje een gedeelte van je scepsis tegenover onze site heeft weggenomen en ik hoop dat je eens de mogelijkheden van onze site wilt proberen!

ronaldsp
Forum-lid

ronaldsp 21 aug 2007 17:29

@ Bushwankaz

Helaas is het niet mogelijk om gegevens van twee verschillende soorten apparaten te combineren. Het is dus of het een of het ander, of je zou eventueel een apparaatje aan moeten schaffen dat al deze gegevens in een keer combineert.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben. Maak je wel eens gebruik van onze site? En zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?

Als je nog geen gebruikt maakt van onze site, hoop ik je in de toekomst toch nog eens te verwelkomen als een lid van onze site!

bushwankaz
Forum-lid

bushwankaz 21 aug 2007 19:03

Ben sinds pas sinds het weekend in het bezit van een gps-unit voor m'n telefoon. Als extra-tje kan de gps-unit ook standalone werken, de afgelegde route wordt dan opgeslagen en is later met een pc weer uit te lezen.
In de handleiding stond www.ttsm.com als aanbevolen site vermeld, heb me wel meteen aangemeld en een test rondje ge-upload. Dus nog weinig ervaring met de site. Wel vond ik de hulp die op de site geboden werd beperkt. Als gps-leek is het toch wel lastig om uit te vinden dat je (in mijn geval dan) eerst de gegevens met GPSBabel moet converen naar een juist formaat.

ronaldsp
Forum-lid

ronaldsp 22 aug 2007 10:50

Bedankt voor je reactie en je tip. Wellicht is het inderdaad een mogelijkheid om wat informatie op de site te vermelden over hoe de site precies te gebruiken wat betreft het technische gedeelte. Ik ga het hier in ieder geval in de groep gooien.

Ik hoop dat je ondanks een stroeve start in de toekomst nog vaker gebruik gaat maken van onze site en dat het je uiteindelijk zal bevallen. De site zal in de toekomst alleen nog maar verder uitgebreid worden, maar wel gratis blijven voor de gebruikers van de site!

Groetjes, Ronald

ronaldsp
Forum-lid

ronaldsp 27 aug 2007 10:52

Zijn er meer mensen hier die gebruik maken van GPS of onze site gebruiken en hier eventueel tips en/of adviezen voor hebben. Laat ze dan graag horen in dit topic!!

Plaats reactie