En hij kijkt ook naar je voeten, zooltjes etc.
En Lucas Bos is fysiotherapeut, dat geeft mij (nofi), toch meer vertrouwen dan 'een fietsenmaker' (hoewel die er natuurlijk in vele gradaties van deskundigheid zijn)
Mss ga ik er ook maar eens langs... post in ieder geval ff je ervaringen als je geweest bent.
Hoe hoog staat je zadel
Scepticus schreef:Mss ga ik er ook maar eens langs... post in ieder geval ff je ervaringen als je geweest bent.
Heb jij ook problemen dan?? Anders zou ik het nooit laten meten. Als je lekker zit is het toch goed, waarom 75 euries uitgeven aan iets wat geen problemen geeft?
Niet echt klachten, maar ik ben wel heel erg aan het zoeken naar de juiste positie. Vroeger zat ik veel te hoog, sinds ik een stuk lager ben gaan zitten ben ik redelijk de weg kwijt. En ik zou ook wel eens feedback willen over mn schoenen en zooltjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
Zoek eens in het forum op zadelhoogte , er is genoeg te vinden . Zelf hen ik ook eens een stukje neergezet erover.
De zadelhoogte is tamelijk eenduidig te bepalen. Meet eerst je binnenbeenlengte op. Dit kun je redelijk nauwkeurig doen met een assistent, een stevig boek in je kruis en een deur als achtergrond. Sta rechtop met je rug tegen de deur, en zonder schoenen. De 'ideale' zadelhoogte is 1.08 keer deze afstand. Zet je fietsschoen op het pedaal, zet de crank in het verlengde van de zadelbuis en meet de afstand van de binnenkant zool tot de bovenkant zadel langs de zadelbuis. Het zadel moet daarbij -nagenoeg- horizontaal staan.
Probeer deze berkening eens , wie weet kom je goed uit.
Grtz Rene
De zadelhoogte is tamelijk eenduidig te bepalen. Meet eerst je binnenbeenlengte op. Dit kun je redelijk nauwkeurig doen met een assistent, een stevig boek in je kruis en een deur als achtergrond. Sta rechtop met je rug tegen de deur, en zonder schoenen. De 'ideale' zadelhoogte is 1.08 keer deze afstand. Zet je fietsschoen op het pedaal, zet de crank in het verlengde van de zadelbuis en meet de afstand van de binnenkant zool tot de bovenkant zadel langs de zadelbuis. Het zadel moet daarbij -nagenoeg- horizontaal staan.
Probeer deze berkening eens , wie weet kom je goed uit.
Grtz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Formules werken bij mij niet, het is slechts een aardige indicatie.
Het beste werkt voor mij dan de hakmethode zoals Rene deze beschrijft.
Het beste werkt voor mij dan de hakmethode zoals Rene deze beschrijft.
- borgmonster
- Forum-lid
"Hakmethode" in de betekenis dat het boek in je kruis hakt?
In ieder geval is de door Rene beschreven methode inderdaad de (enige?) juiste methode.
Voor je zithouding en pijn in je lichaam moet je ook vooral de stuurhoogte eens beschouwen en variëren! Helaas gaat dat tegenwoordig veel minder makkelijk dan "vroeger" toen je snel even een bout kon losdraaien en de stuurpen makkelijk omhoog of omlaag kon schuiven. Nu heb je dat gedoe met tussenringen.
Bij een lager stuur komen je benen soms in het gedrang met een in meer of mindere mate aanwezige buik. Dat kan ook heen en weer geschuif opleveren. Niet iedereen is namelijk in het bezit van een atletisch rennerslichaam.
In ieder geval is de door Rene beschreven methode inderdaad de (enige?) juiste methode.
Voor je zithouding en pijn in je lichaam moet je ook vooral de stuurhoogte eens beschouwen en variëren! Helaas gaat dat tegenwoordig veel minder makkelijk dan "vroeger" toen je snel even een bout kon losdraaien en de stuurpen makkelijk omhoog of omlaag kon schuiven. Nu heb je dat gedoe met tussenringen.
Bij een lager stuur komen je benen soms in het gedrang met een in meer of mindere mate aanwezige buik. Dat kan ook heen en weer geschuif opleveren. Niet iedereen is namelijk in het bezit van een atletisch rennerslichaam.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Ed Vrolijk schreef:Er is een mooie site waar dit allemaal uitgelegd wordt. http://www.bikefitting.com
Groeten,
Ed
Handige site
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein