Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
13 aug 2007 16:43
metor schreef:The reason the pin is inserted from the spokes side is because it reduces the chance of the pin striking the derailleur cage and compromising shifting, which could happen if you pushed it in from the other side.
bron:
http://bicyclepedalr.com/page.cfm?pageID=59
Mooi verhaal maar of die pin nu aan de binnenkant of aan de buitenkant ietsje uitsteekt zal voor up & down shiften dezelfde problemen kunnen geven. Of aan de binnenste plaat of aan de buitenste plaat van de voorderailleur! Het is maar net hoe ver je die pin erin draait.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
13 aug 2007 17:37
Marconi schreef:
Mooi verhaal maar of die pin nu aan de binnenkant of aan de buitenkant ietsje uitsteekt zal voor up & down shiften dezelfde problemen kunnen geven. Of aan de binnenste plaat of aan de buitenste plaat van de voorderailleur! Het is maar net hoe ver je die pin erin draait.
Volgens mij is er wel degelijk verschil tussen up & down shiften, puur mechanisch is het een ander samenspel van krachten. Van groot naar klein tandwiel zal met minder kracht gaan dan van klein naar groot.
Daarnaast oogt de buitenste geleideplaat aan de binnenkant wat meer afgerond, hij is in ieder geval veel dikker en dus steviger.
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
14 aug 2007 02:02
ericpeters schreef:Marconi schreef:
Mooi verhaal maar of die pin nu aan de binnenkant of aan de buitenkant ietsje uitsteekt zal voor up & down shiften dezelfde problemen kunnen geven. Of aan de binnenste plaat of aan de buitenste plaat van de voorderailleur! Het is maar net hoe ver je die pin erin draait.
Volgens mij is er wel degelijk verschil tussen up & down shiften, puur mechanisch is het een ander samenspel van krachten. Van groot naar klein tandwiel zal met minder kracht gaan dan van klein naar groot.
Daarnaast oogt de buitenste geleideplaat aan de binnenkant wat meer afgerond, hij is in ieder geval veel dikker en dus steviger.
Kan zijn dat dit de reden is Eric, maar ik vind het vergezocht van Campa om dit vet gedrukt in de handleiding te zetten alsof een van buiten naar binnen geklonken ketting zich daar iets van aantrekt. Misschien dat een Campa expert hier een zinnig antwoord op kan geven.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
14 aug 2007 03:36
Volgens mij is Campa gewoon heel voorzichtig en is dit volgens hun de beste methode. Dat wil niet zeggen dat andere methodes niet voldoen.
Er staat ook in elke handleiding dik gedrukt dat het gebruik van verkeerd gereedschap ernstig letsel of zelfs de dood kan veroorzaken. En ja hoor ze hebben gelijk want als je de ketting niet sluit met een Campa pons maar met een Stoomwals dan moet je verdomd goed uitkijken om niet gewond te raken.
-
speric
- Forum-lid HC
- Berichten: 4875
- Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22
speric
15 aug 2007 12:02
Er staat ook in elke handleiding dik gedrukt dat het gebruik van verkeerd gereedschap ernstig letsel of zelfs de dood kan veroorzaken. En ja hoor ze hebben gelijk want als je de ketting niet sluit met een Campa pons maar met een Stoomwals dan moet je verdomd goed uitkijken om niet gewond te raken.
LOL !! :0
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
15 aug 2007 14:49
ericpeters schreef:Volgens mij is Campa gewoon heel voorzichtig en is dit volgens hun de beste methode. Dat wil niet zeggen dat andere methodes niet voldoen.
Er staat ook in elke handleiding dik gedrukt dat het gebruik van verkeerd gereedschap ernstig letsel of zelfs de dood kan veroorzaken. En ja hoor ze hebben gelijk want als je de ketting niet sluit met een Campa pons maar met een Stoomwals dan moet je verdomd goed uitkijken om niet gewond te raken.
Campa schrijft dit idd. Veel producenten schrijven voor om HUN tools te gebruiken. Commercie? Er zijn natuurlijk veel goede tooltjes maar ook veel bagger. Die Campa kettingpons is subliem. Wat er met TS Biker gebeurd is is nog vreemder als je bedenkt dat hij een heel goede ervaren FM is. Ja toch? Maar HOE brak die ketting? Een pin, een schalm? Verkeerd gemonteerd? C10 ketting? Is hier iets over bekend geworden?
Dat die sluitpin van binnen naar buiten moet worden gemonteerd en het WAAROM hiervan is nog steeds niet beantwoord. Er wordt ook niet gezegd over HOE de ketting omgelegd moet worden. Dus niets wordt er geschreven of de gemerkte buitenschalm nu met de open kant naar voren of naar achteren moet wijzen bij de ketting in de onderste stand, klaar voor montage.( zie tekening op Campa instructie) Voor zover ik de tekening kan bekijken wijst de open buitenste schalm naar achteren maar zeker weet ik het niet. Ik dacht aanvankelijk dat er een "ingang" in de buitenschalm zat die alleen goed zat als de sluitpin van binnen naar buiten wordt gemonteerd. Maar dan moet je ook duidelijk aangeven in welke richting de ketting moet liggen! Kortom, ik weet het nog steeds niet. Als de pin er goed ingedraaid zit dan maakt het m.i. geen bal uit of er meer zijwaartse kracht bij schakelen naar het grote blad op komt te staan.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
16 aug 2007 06:18
Hoi,
Dat de pin van binnen naar buiten toe dient te worden gemonteerd heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je anders het deeltje dat blijft uitsteken langzaam wegslijpt tegen de buitenkant van het hoger staande kransje.
Als je van binnen naar buiten ponst ligt dat deel namelijk altijd hoger t.o.v. het lager liggende kransje waardoor er geen hinder onstaat.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
17 aug 2007 00:57
fdegrove schreef:Hoi,
Dat de pin van binnen naar buiten toe dient te worden gemonteerd heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je anders het deeltje dat blijft uitsteken langzaam wegslijpt tegen de buitenkant van het hoger staande kransje.
Als je van binnen naar buiten ponst ligt dat deel namelijk altijd hoger t.o.v. het lager liggende kransje waardoor er geen hinder onstaat.
Ciao,
Die sluitpin kan je er van binnen naar buiten of andersom zo diep in draaien als je maar wilt. Waar het meest uitstekende stukje zit bepaal je zelf door al dan niet verder te draaien. Dat uitstekende stukje kan je dus zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde plaatsen door al dan niet verder te draaien. Ik draaide b.v. de pin erin, van binnen naar buiten en zag dat die er nog ietsje verder in kon. Dus even een stukje verder erin gedraaid. Dat zou ook van buiten naar binnen mogelijk zijn geweest. Ik zie nog steeds DE reden niet! Bedankt voor je reactie !
Btw, de pin mag aan de binnenzijde 0,1 mm uitsteken! Ook weer zo iets. Moet je dat met een "voeler" bepalen?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
ts-biker
- Forum-lid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
- Locatie: Liedekerke
-
Contact
ts-biker
17 aug 2007 10:27
Amclassic-fan schreef:@Marconi, z'n ketting brak spontaan een paar jaar geleden in een wedstrijd toen ie vol aanzette in afdaling gevolg dat hij frontaal tegen een gevel aan vloog en z'n knieschijven brak.
idd, maar dat was niet waar ik ze aaneengezet had, gewoon ergens een normale schakel die het plots begaf ...
feit is dat ik niet zo'n campa-shimano kettingen-fan ben, er zijn er al teveel gebroken ... (dikwijls waar ze ooit geponst werden)
-
bushwankaz
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17
bushwankaz
17 aug 2007 11:20
@TS-Biker, met welke ketting heb je wel goede ervaring?
-
marconi
- Forum-lid
- Berichten: 2459
- Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00
marconi
17 aug 2007 19:53
TS-Biker schreef:Amclassic-fan schreef:@Marconi, z'n ketting brak spontaan een paar jaar geleden in een wedstrijd toen ie vol aanzette in afdaling gevolg dat hij frontaal tegen een gevel aan vloog en z'n knieschijven brak.
idd, maar dat was niet waar ik ze aaneengezet had, gewoon ergens een normale schakel die het plots begaf ...
feit is dat ik niet zo'n campa-shimano kettingen-fan ben, er zijn er al teveel gebroken ... (dikwijls waar ze ooit geponst werden)
@ TS Biker: Welk merk was die ketting die brak???? Jij rijdt toch meestal met Shimano? IK ken verder alleen maar SRAM + nog 1 (oud)merk ,Connex??. Verder las ik dat in het begin de C10 kettingen op de connectie braken of losschoten. Dat schijnt nu weinig meer te gebeuren. Vandaar dat Campa zo de nadruk legt op gebruik van hun kettingpons en de instructies om van binnen naar buiten te monteren. Waarom weet ik nog steeds niet. Ik doe het wel, maar ik weet graag het hoe en waarom. Hoe , weet ik, waarom, nog niet.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
speedskater
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 23 apr 2004 00:16
speedskater
25 aug 2007 17:24
Ik pons het pennetje er al jaren van buiten naar binnen in en ik heb nog nooit geen schakelproblemen hierdoor gehad. Je moet natuurlijk wel secuur werken.
Wat het verhaal over a-symetrisch betrefd: lijkt me erg ver gezocht: dan zou het ook zo zijn dat de ketting een buiten en een binnenzijde zou hebben.
Als je het pennetje van de wielzijde naar de buitenzijde er in perst heeft alleen als voordeel dat je beter kunt zien wanneer het pennetje ver genoeg doorsteek. Dat is het enigste.
Maar, nogmaals, je moet gewoon secuur werken.
Colnago, Campagnol Super Record 11 sp, Zipp, Hammerhead Karoo en PowerPod