Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorste kruisband reconstructie

yasp0
Forum-lid

yasp0 07 aug 2007 01:46

Ik heb nu 18 weken geleden een voorste kruisband reconstructie gehad (via de hamstring methode) en ben van plan om 5 dagen te gaan mountainbiken in de Ardennen volgende week. Heb de afgelopen maand ± 3x gemountainbiked zonder problemen waarvan 1x ongeveer 50km met ook kleine klimmetjes enzo. Nu zijn er bij vallen natuurlijk altijd risico's, ook zonder vkb reconstructie...

Maar heeft iemand hier ervaringen mee? Dingen waar op te letten? Het grootste risico zou mijns inziens zijn dat ik vast blijf zitten in de klikpedaal en eventueel mijn knie verdraai. Mijn revalidatie bij de fysiotherapie in het ziekenhuis verloopt prima en ik heb geen klachten. Ik kan dus prima fietsen, hardlopen, rustig squashen/volleyballen of een balletje trappen. Nu zijn die therapeuten daar altijd vrij voorzichtig en zullen ze mij dit vast afraden. Is het echt een no go?

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 07 aug 2007 03:12

Hoi Jasper,

Ik kan je niet helemaal antwoord op je vraag geven, maar ik denk wel voor een groot gedeelte. Ik heb namelijk ook mijn voorste kruisband gescheurd, maar geen reconstructie gehad. Dit is ook een reden dat ik op de fiets ben gekomen. Recht toe, recht aan sporten gaat bij mij goed (hardlopen, fietsen). Intensief voetballen en karate (dat ik hiervoor deed) is er voor mij niet bij, alhoewel ik nog wel steeds de oudste van 3,5 jaar kan passeren en vloeren :p

Uiteraard heb ik bij het fietsen dezelfde aandachtspunten als mensen met een reconstructie die moeten oppassen, zij het dat mijn risico's groter zijn dan de jouwe. Als ik het goed heb begrepen is je kruisband na reconstructie nml. minimaal zo sterk als een gezonde.

Op op je vraag te antwoorden. Er is bij fietsen nog niet veel gebeurd met mijn knie. Maar waar je grootste risico mee loopt, zeker bij het mountainbiken, is wanneer je plots uit het pedaal moet om je op te vangen. Als ik maar even kan (als ik niet te hard ga) laat ik me liever op mijn zij vallen, dan dat ik abrupt mijn been eronder probeer te krijgen. Dan moet je wel ff leren valbreken, maar dat kan ik dan weer via karate. Anders breek je je pols of zo en das ook niet fijn. Verdraaiing van de knie door vastzitten en vallen is mogelijk, maar dan moet je wel rare toeren uithalen. In dat geval verdraaid ieder mensen met originele kruisbanden de boel ook. Goed idee is wel om je pedalen niet te strak af te stellen, zodat je (net als bij het skieen) snel uit de pedalen kan komen.

Enne, kijkende naar het stadium van revalidatie (18 weken)....ik ben geen medicus, maar ik zou het nog bij de weg houden. Vlg. mij staat voor volledige revalidatie zeker een half jaar.
Beeld je maar eens, dat je over een tijdje weer onder het mes mag. Even inhouden nou, is straks weer een leven lang plezier van je knie, nietwaar.

Hopelijk heb je er wat aan. Wedervraagje, heeft de arts nog iets gezegd over sporten zonder reconstructie en slijtage van de knie. Ik las laatst dat knieartrose sneller gaat bij mensen met een gescheurde vkb.

Succes!
Groet,
Mike

tripletje
Forum-lid

tripletje 07 aug 2007 15:46

Met Mike ben ik het eens dat de risico's niet zo groot zijn. Ik heb zelf mijn voorste kruisband afgescheurd tijdens hockeyen en heb me niet laten opereren. In het begin was de knie heel erg onstabiel en heb jaren (voor het eerst 6 weken na het trauma) met een brace geskied. Na veel trainen, vooral fietsen, heb ik nooit meer last van de knie. In 2004 heb ik 3200 km door Afrika gefietst op de MTB over echt slechte wegen zonder 1 probleem. Ook MTB in de Alpen is geen probleem.
Hoewel ik geen orthopeed ben, maar wel KNO-arts, lijkt mij 3 maanden na de operatie geen probleem.

Succes,

Paul
Met een triple kom je overal

yasp0
Forum-lid

yasp0 07 aug 2007 16:36

Bedankt voor de reacties! Zal er nog even goed over nadenken...zit op 4,5 maand volgende week. Meer reacties zijn nog altijd welkom ;).

Mike, de arts zei tegen mij dat als ik de reconstructie niet zou doen het sporten beperkt bleef tot fietsen, hardlopen, dat soort dingen. In ieder geval geen teamsporten of contactsporten. Ik ken genoeg verhalen van mensen die dit wel gedaan hebben maar uiteindelijk draaide het dan toch uit op een operatie. Dat artrose sneller zou gaan heb ik ook wel gehoord, niet rechtstreeks van mijn arts echter. Als je daar mee over wilt weten dan zou ik eens op dit forum kijken: http://www.fysiomanueel.nl/forum/index.php?act=SF&f=14& Ik heb daar ook heel veel informatie en verhalen kunnen weghalen, erg interessant.

Groetjes,

Jasper

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 07 aug 2007 17:49

[quote="Tripletje"]Met Mike ben ik het eens dat de risico's niet zo groot zijn. Ik heb zelf mijn voorste kruisband afgescheurd tijdens hockeyen en heb me niet laten opereren. In het begin was de knie heel erg onstabiel en heb jaren (voor het eerst 6 weken na het trauma) met een brace geskied. Na veel trainen, vooral fietsen, heb ik nooit meer last van de knie. In 2004 heb ik 3200 km door Afrika gefietst op de MTB over echt slechte wegen zonder 1 probleem. Ook MTB in de Alpen is geen probleem.
Hoewel ik geen orthopeed ben, maar wel KNO-arts, lijkt mij 3 maanden na de operatie geen probleem.

Succes,

Paul[/quote]

Hij had het over zijn knie, he! Niet over zijn voorhoofdsholte

:D
Groet,
Mike

Plaats reactie