Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon experience

arjen8
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2007 14:47

arjen8 03 aug 2007 01:40

Na een maandenlange fanatieke speurtocht naar een nieuwe racefiets kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat het Duitse merk Canyon de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft voor wat ik zocht.

Dat was namelijk een goede aluminium racefiets met Campagnolo afmontage onder de twee duizend Euro. Ik ben onder andere voor Campagnolo gegaan omdat het er mooier uit ziet en licht hoogwaardig materiaal als carbon wordt gebruikt. Verder kon ik me vinden in het kostelijke punt van Shimano "waslijnen" dat op dit forum is geventileerd.

Zo kwam ik uit op de Canyon Ultimate AL 7.0 i. Vervolgens moet je bij de bestelling je maten opgeven, maar goed je vraagt dan toch af of dat in vergelijking met een fietsenzaak goed gaat. Mijn oude racefiets heeft een 56 centimeter frame dus ik verwachtte eigenlijk dezelfde maat.

De fiets die ik ontving is ook een 56 frame met een sticker 55 cm van de zitbuislengte erop. Tot mijn genoegen zit de nieuwe keurig afgemonteerde racefiets beter dat mijn oude. Kennelijk is de geometrie van de nieuwe fiets een betere match. Bovendien is rekening gehouden met een comfortabele zit. Ik ben het dus niet eens met al die Duitse bladen die stellen dat Canyon alleen voor de sportievere rijder is.

Ik vind sportief fietsen een geweldige vorm van ontspanning en wilde ook wat aan mijn overgewicht doen. Maar als nog wat te dik bent kun je nu eenmaal niet zo gemakkelijk diep zitten op een racefiets. Canyon heeft hier gewoon geweldig rekening meegehouden. Dit merk kan wat mij betreft niet stuk.

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 03 aug 2007 12:49

gefeliciteerd met je mooie fiets Arjen, de AL 7.0i is een plaatje... goed om te horen dat de service naar wens is verlopen, wil zelf namelijk ook binnenkort gaan bestellen bij canyon. nu alleen nog even een foto op de canyon site!
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 03 aug 2007 13:07

Wat voor de één geweldig is is voor de ander onbruikbaar. Je hebt mazzel gehad dat de gok goed uitviel maar ik ken voldoende rijders die met de korte bovenbuis / geometrie van een canyon diep ongelukkig zouden zijn.

Ken inmiddels overigens voldoende fietenmakers die een eigenaar van een Canyon of de deur wijzen of een torenhoge rekening laten betalen. Conclusie ben je niet heel handig of het je geen handige kennis: geen canyon kopen. In alle andere gevallen kun je deze fietsen zeker overwegen.
Overigens naar wat meer materiaal te hebben gezien kan ik stellen dat je krijgt waar je voor betaald. niet meer maar zeker niet minder (en zo hoort het).

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5615
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 03 aug 2007 19:39

Sharkman schreef:Wat voor de één geweldig is is voor de ander onbruikbaar. Je hebt mazzel gehad dat de gok goed uitviel maar ik ken voldoende rijders die met de korte bovenbuis / geometrie van een canyon diep ongelukkig zouden zijn.

Ken inmiddels overigens voldoende fietenmakers die een eigenaar van een Canyon of de deur wijzen of een torenhoge rekening laten betalen. Conclusie ben je niet heel handig of het je geen handige kennis: geen canyon kopen. In alle andere gevallen kun je deze fietsen zeker overwegen.
Overigens naar wat meer materiaal te hebben gezien kan ik stellen dat je krijgt waar je voor betaald. niet meer maar zeker niet minder (en zo hoort het).


"Ken inmiddels overigens voldoende fietenmakers die een eigenaar van een Canyon of de deur wijzen of een torenhoge rekening laten betalen."

Iets wat niet geheel vreemd is natuurlijk, als je bewust de tussenhandel er tussen uitlaat! Normaal gesproken zit er een stuk service in de aankoopprijs, bij een goede FM betaal je naar mijn mening bij reparatie en problemen dan ook geen arbeid en enkel de materialen. Dit is bij mijn FM tenminste wel zo geregeld.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 03 aug 2007 19:50

[Q]Normaal gesproken zit er een stuk service in de aankoopprijs, bij een goede FM betaal je naar mijn mening bij reparatie en problemen dan ook geen arbeid en enkel de materialen. Dit is bij mijn FM tenminste wel zo geregeld.[/Q]

dat is meer een uitzondering dan een regel kan ik je vertellen. in de meeste gevallen betaal je hoe dan ook de volle mep.

maar ik ben het wel met jullie eens. als je weet hoe je reparaties moet uitvoeren is een canyon prima, anders moet bij je FM gaan kijken.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 03 aug 2007 20:49

Even als aanvulling: dit geldt niet specifiek voor Canyon maar voor alle discount merken maar ook voor "echte" merkfietsen die je bij de "discounters" hebt aangeschaft. Of zelf doen of terug naar de verkoper ( hoe ver het ook is).

gillio
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 okt 2006 13:18

gillio 03 aug 2007 21:18

@ sharkman, wat bedoel je met de deur wijzen? Zeggen ze dan gewoon dat ze je fiets niet willen repareren? Weet jij FM´ers die dat echt doen??

Dat zou ik n.l. wel stijl vinden! Ik ben het echt met je laatse aanvulling eens!

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 03 aug 2007 21:26

Een FM heeft over het algemeen vrij standaard tarieven voor beurten en/of bepaalde zaken/handelingen. Lijkt me bizar als hij daar sterk vanaf gaat wijken omdat die fiets niet bij hem vandaan komt.

Dat een FM soms wat courtesy verleend aan een trouwe klant is natuurlijk een ander verhaal.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 03 aug 2007 21:46

"@ sharkman, wat bedoel je met de deur wijzen? Zeggen ze dan gewoon dat ze je fiets niet willen repareren? Weet jij FM´ers die dat echt doen??"

ik kan er zo drie noemen en ik kan het nog begrijpen ook.....

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 03 aug 2007 21:49

ik kan dat niet begrijpen, leg me eens uit svp. Ze verdienen er toch gewoon aan?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

gillio
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 okt 2006 13:18

gillio 03 aug 2007 22:04

Het gaat niet alleen om verdienen. Meestal mogen ze wel advies geven, iemand opmeten, talloze vragen beantwoorden e.d. Hier zijn ze snel een uur mee kwijt als het niet meer is. Vervolgens wordt met die info een fiets gekocht die misschien 150 euro goedkoper is. Als FM er kan je wel klaar staan als iemand met de ellende komt en geen zin heeft om dan ook ver te rijden! Mijn mening is: Wees dan ook principieel en ga dan ook naar degene bij wie je hem gekocht hebt of los de problemen zelf op.

Misschien dat de FM over een aantal jaar twee tarieven hanteert. Een voor de eigen klanten en een voor de prijsshoppers.

Leuke omgeving trouwens Annecy. In de vakantie rondje lac de bourget gedaan met m´n vrouwtje vanaf La Biolle. Viel haar een beetje tegen :)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 03 aug 2007 22:54

Iemand die een Canyon koopt maakt inderdaad de afweging tussen een lage aanschafprijs en verdere (hogere) servicekosten. Maar wie zegt dat diegene die met een Canyon binnenkomt niet bereid is normaal te betalen voor de service?

De fietsenbranche is nu eenmaal aan het veranderen, retail is aan het veranderen. Fietsenmakers moeten zich dat ook beseffen. Iemand dán de deur wijzen is je verlagen tot het serviceniveau van die prijsstunters. Ik denk dat fietsenmakers dan niet inzien wat hun toegevoegde waarde is, en beter geen onderneming kunnen runnen.

Plaats reactie