Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke banden en Wielen in de bergen

madded
Forum-lid

madded 31 jul 2007 18:10

Hoi Alle,

Ik ga in de eerste 2 weken van September dwars van west naar oost door de pyreneeen. nu wil ik graag weten welke set wielen en banden(vornamelijk grip op nat wegdek in de afdalingen) ik hiervoor wel het meest geschikt zijn . heb nu een bulls fiets met shimano 105

weeg zelf 80 kg en fiets 9.2 , ben van plan dagelijks circa rond de 80km te fietsen en met maximaal 9 kg bagage.

wie o wie heeft er een goed advies of handige tip.

Thanks
MaddEd
giant peleton, Bulls 105 en nu Cube Agree Ultegra SL black. (mtb Decathlon 8.2 xtr en extra racewielen)

mr.scott
Forum-lid

mr.scott 01 aug 2007 10:41

Hoi,

Ik zou voor een strakke handgemaakte set wielen gaan met bv cxp33 en ultegra naven. Mocht je onderweg stukken hebben dan is dit gemakkelijker te laten herstellen in een lokale FM tegenover je met fabriekswielen rijdt (meestal speciale spaken/naven).

grtz

oyah
Forum-lid

oyah 01 aug 2007 11:34

Wat heb je nu voor wielen/banden?
Voor de bandenkeus: onder natte omstandigheden, drie maal de hoogste score überragend . (test door Tour: 2-2007).
Vergeet niet te remmen...
Fiets... ook eens 11 speed!

gillio
Forum-lid

gillio 01 aug 2007 12:08

Heb je die Shimano wielen er nog inzitten??? Die zou ik in ieder geval niet mee durven nemen...

Die Mavic CXP33 velgen bevallen mij prima! Ik ben zelf 90 kg, ik rij vaak met een rugzak van ong. 10 kg. Afgelopen vakantie in Frankrijk heb ik soms op zulke slecht paden gereden dat ik aan een mountainbike begon te denken. Thuis gekomen heb ik m´n wielen bekeken en er zaten twee minimale afwijkingen in m´n velg, ff richten en weer klaar.

Ok ...ze zijn zwaar maar als je 8 kg bagage meeneemt dan maakt dat extra gewicht niet meer uit.

Van banden heb ik geen verstand

madded
Forum-lid

madded 01 aug 2007 14:49

Oyah schreef:Wat heb je nu voor wielen/banden?
Voor de bandenkeus: onder natte omstandigheden, drie maal de hoogste score überragend . (test door Tour: 2-2007).
Vergeet niet te remmen...

Welke band is daar dan goed uit de test gekomen ( Continantal of Michelin)? of moet ik hiervoor naar een andere forum topic?

Verder
Nee ik heb geen Shimano wielen erin zitten maar Rigida Nova waar ik al 3 jaar op rijd zonder problemen maar in een afdaling soms wel een zwabberig gevoel geven. met Michelin banden die aan vervangen toe zijn

een wiel met CXP 33 lijkt mij wel een goede optie. of kan een Mavic Aksium ook?
giant peleton, Bulls 105 en nu Cube Agree Ultegra SL black. (mtb Decathlon 8.2 xtr en extra racewielen)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 01 aug 2007 15:29

Als je sterke en makkelijk repareerbare wielen voor een meerdaagse tocht wilt zou ik toch eerder voor handgespaakte CXP33's gaan dan voor 'Systemlaufräder' als de Aksiums.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 aug 2007 15:55

Nog een extra argument voor CXP33's is dat als je er onverhoopt toch een spaak uitrijdt er gewoon mee door kunt fietsen, terwijl het met een systeem wiel einde verhaal is.

Met wat voor een verzet ga je de bergen in want daar moet je je een stuk meer zorgen om maken dan om bandjes als ik het totaal gewicht zo zie. Neem gewoon een bandje als Conti GP4000/GP3000 of bijv Michelin ProRace2. Die overleven je vakantie makkelijk en zijn op alle vlakken een goede band, een echte regenband slijt heel veel harder en gaat eerder lek door het zachtere rubber. Bovendien is het toch nergens voor nodig, je kan (en moet niet willen om) op 't randje af te dalen en al helemaal niet in de regen. Met dat gewicht zal op sommige cols veilig beneden komen in de regen meer het doel zijn. Remmen wil namelijk slecht in de regen, 10 kg bagage maakt het sturen ook niet echt makkelijker. En als je met slepende remmen gaat rijden om de snelheid laag te houden dan ga je je remblokken wel moeten wisselen als je een paar dagen slecht weer hebt.

Rigidia Nova velgen zijn overigens slap, dus dat kan goed verklaren waarom de boel gaat zwabberen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

madded
Forum-lid

madded 01 aug 2007 18:27

Alvast bedankt voor de tips.

Ga opzoek naar een set met CXP33

en inderdaad veilig naar beneden gaan heeft mijn hoogste prioriteit , vandaar mijn vraag over de banden en wielen.

Toch las ik dat de GP 4000 een zwakke plek hebben aan de zijkant , word de Michelin Pro Grip ook in nederland verkocht wan tdit lijkt mij een goede band.

Verder heb ik er een Triple 105 opzitten 52-39-30 11-25 wie weet zet ik er nog een Ultegra op 12-27 als ik toch een set nieuwe wielen koop.

en natuurlijk gaan er een aantal paar extra remblikjes mee.

jes65
Forum-lid

jes65 01 aug 2007 19:06

MaddEd schreef:Alvast bedankt voor de tips.

Ga opzoek naar een set met CXP33

en inderdaad veilig naar beneden gaan heeft mijn hoogste prioriteit , vandaar mijn vraag over de banden en wielen.

Toch las ik dat de GP 4000 een zwakke plek hebben aan de zijkant , word de Michelin Pro Grip ook in nederland verkocht wan tdit lijkt mij een goede band.

Verder heb ik er een Triple 105 opzitten 52-39-30 11-25 wie weet zet ik er nog een Ultegra op 12-27 als ik toch een set nieuwe wielen koop.

en natuurlijk gaan er een aantal paar extra remblikjes mee.

En als je toch op zoek gaat naar andere wielen informeer maar eens bij Zoran http://www.bikexperto.com. Een goeie wielenbouwer en zeker niet te duur!!

cowboykeutelkak
Forum-lid

cowboykeutelkak 01 aug 2007 22:54

//edit Daniel
Prepare is geen volwaardig vlees

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 02 aug 2007 17:39

Ik heb zelf veel lek gereden met de continentals, maar dat zal wel incidenteel ongeluk zijn. Rijd wel al maanden op hutchinsons, zonder ook maar een keer lek te rijden. Toch al een paar keer met m'n billen bij elkaar door glas heen gereden. Noppes, nikkes, nada....kon zo doorrijden en er de volgende keer zo weer opspringen. Hutchinson heeft mijn vertrouwen gewonnen. 't is maar een ervaring.........
Groet,
Mike

Plaats reactie