Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

lancer
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jul 2005 19:13

lancer 19 aug 2010 01:37

Stukje van de Schwalbe site.
schwalbe schreef: Waarom rollen brede banden lichter dan smalle banden?

De verklaring ligt in het inveergedrag. Iedere band vlakt onder belasting aan de onderkant iets af. Dat resulteert in een recht rijvlak. Bij een gelijke spanning hebben brede en smalle banden een even groot rijvlak. Omdat een brede band meer in de breedte inveert, heeft een smalle band een smaller maar langer rijvlak. Het vlakke stuk kan men zien als een lastarm die de rolbeweging van de band tegenwerkt. Door de sterke afvlakking van een smalle band wordt deze minder rond. Hierdoor ontstaat bij het afrollen dus een grotere vervorming. Bij brede banden ontstaat minder afvlakking, hierdoor blijft de band ronder en rijdt daardoor lichter.

Rolweerstand:
Al bij 2 bar rijdt een 60 mm brede band net zo licht als een 37 mm brede band bij 4 bar.

[img=http://www.schwalbe.com/nl/nl_script/al ... teiID=3539]
Lastige keuze ;), smalle band op 4 bar of een brede band op 2 bar met lekker veel grip en comfort.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 19 aug 2010 08:13

dit grafiekje kende ik niet, thnx lancer
heb nogal wat andere testjes gezien maar die vond ik niet overtuigend tenzij het om loszand of grind ging
heldere uitleg waarom een smallere band meer oppervlak heeft tijdens inveren. ik rij inderdaad op een nogal harde band van 3 bar (ben zelf 66kg). en vind dat prima sporen en rollen.
een maat van me heeft de brede versie van de fufr: dus we gaan maar eens ruilen en onze bevindingen uitwisselen.
beetje off topic allemaal maar bedankt voor de goede discussie!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 19 aug 2010 13:59

Pfff, wat een discussie.. Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Dit pad is geschikt voor smalle profielloze bandjes:
Afbeelding

Dit pad niet:
Afbeelding

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 19 aug 2010 14:02

Om toch nog enigszins on-topic te blijven, twee stuks stuff:

Paduano Caligola (nog niet helemaal klaar)
Afbeelding


Mountaincycle Fury:
Afbeelding

robinvberkel
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2006 16:31

robinvberkel 19 aug 2010 19:05

mooi frame die Paduano Caligola voor al achter brug

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2010 19:53

KukeleKupers schreef:2 plaatjes



Een van de meest bijdehandte en slimme posts op het forum :D :D
Less is bore

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 20 aug 2010 01:23

KukeleKupers schreef:Pfff, wat een discussie.. Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Dit pad is geschikt voor smalle profielloze bandjes:
Afbeelding

Dit pad niet:
Afbeelding



Ligt er alleen aan of je omhoog of naar beneden gaat!

naar beneden kan op plaatje 2 nog op (lekbestendige) slicks ;-)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 aug 2010 09:58

Dat wil ik zien, zeker als het een beetje nat is en je een beetje tempo wil maken......
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 20 aug 2010 11:44

Het was daar zeikenat, de stenen zaten onder de mos, en het enige wat je ziet als je daar afdaalt is een afgrond. Vaart wil je daar helemaal niet maken, en remmen kun je er niet met slicks (ik had al ernstig veel moeite met Continental Rubber Queens).


Klaas-kippegaas, zal ik je de GPS locatie doorgeven van dat pad?
Kun je vervolgens hier laten zien hoe jij daar afdaalt. Het topic heet immers 'show-your-stuff' ;)


Een indicatie van hoe steil dat pad is, en nog een poging om on-topic te gaan :p
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 aug 2010 17:58

+1 voor de twee plaatjes.

De MTB banden discussie zal altijd blijven. Persoonlijk vind ik 2.25 tussen de 1.7 en 2.0 bar perfect.

2.4 vind ik op het randje. op een vakantie tempo kan het wel, maar bij een marathon vind ik ze op lage spanning iets te veel zijwaards rollen in snelle bochten en in afdalingen waar je hard moet remmen voor lastig te sturen. (nou ben ik met kleding en volle camelbak ook bijn a 90kg)

Volgende week in houffa gewoon een 2.25 rara achter en een noni 2.25 voor.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 aug 2010 22:18

Ik reed voorheen met 2.25 noni voor en rara achter, maar heb nu eens 2.1 roro en 2.1 rara.
En ik merk toch dat ik minder grip heb voor, nu vraag ik me af of dat door de 2.1 komt of door de roro?? Of misschien door beide? Iemand een idee?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 aug 2010 23:03

Beide denk ik. Ik heb de RoRo (zaten standaard bij de fiets) en nog niet de drive gehad om ze te vervangen. Eigenlijk omdat ze gewoon goed bevallen. De NN heeft echt nog wat meer stuurgrip, maar denk dat het grootste verschil uit de breedte komt. En rij je met de 2.25 misschien ook met iets minder druk?
Less is bore

Plaats reactie