Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano XT crankstel vervangen

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 24 jul 2007 02:42

Op m'n fiets zit nu een 22/32/44 XT crankstel uit 1999. Deze is van het type FC-M750-4:

[img=http://img514.imageshack.us/img514/7664/fcm7504fh1.jpg]

Deze zit gemonteerd op een vierkante trapas van het type BB-UN72 (bb breedte 68mm; as lengte 110mm):

[img=http://img514.imageshack.us/img514/4039 ... n72xm7.jpg]

Nu wil ik mijn Shimano XT crankstel vervangen door een nieuwe van type FC-M760, maar ik zit nog met een paar vragen.

Kan deze überhaupt wel vervangen worden door de FC-M760?
Wat heb ik allemaal nodig om de oude te verwijderen? Een cranktrekker? Welk type? Verder nog ander speciaal gereedschap?
Voor de montage van het nieuwe crankstel kan ik de bracketsleutel (TL-FC32) en de stelsleutel (TL-FC16) lenen. Verder heb ik inbussleutels, steeksleutels, montagepasta voor op het schroefdraad van de cups en vet voor op de as. Wat heb ik verder nog nodig om het nieuwe crankstel te monteren? Nog tips voor de montage?

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 24 jul 2007 11:52

als je de hollowtech II lagers monteerd, moet je ook zeker zijn dat de bracquetpot vlak gefreesd is, anders ga je bracquets verslijten gelijk zot.


Voor de oude crank te verwijderen heb je inderdaad een inbus en een cranktrekker nodig, voor de bracquet zo'n octalink sleutel.
Voor de montage van de nieuwe bracquet heb je dan weer een hollowtech II bracquetsleutel nodig en een inbussleutel om de crank vast te zetten

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 jul 2007 12:07

Ik denk eerlijk gezegd dat je er met Hollowtech II lagers op achteruit gaat t.o.v je BB-UN72...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 24 jul 2007 16:55

Inderdaad. Ik zou voor Hollowtech I gaan en anders voor ISIS as. Buitengelagerde cranks werkt niet bij MTB's dan heb je te veel onderhoud aan je lagers. Als je lagers in je frame zitten hebben ze toch meer bescherming. XT hollowtech I is ook nog eens lichter dan II.

succes
M@zzel

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jul 2007 17:00

En de Q-factor is ook nog eens beter bij HT1 (=octalink crankstellen). Van Isis assen zou ik overigens afblijven, die gaan op de weg al in een paar duizend km'er kapot, in het bos gaan ze helemaal in een mum van tijd verrot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 24 jul 2007 17:02

Ja , ISIS is lekker. :(

Geef mij maar een vakkundig gemonteerde FC-M 760 .

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 25 jul 2007 13:15

Bedankt voor de reacties. Misschien moet ik wat meer achtergrondinfo geven.
Het is voor m'n 8 jaar oude Koga Worldtraveller (vakantiefiets). Ik ben deze aan het upgraden voor de aanstaande reis. Hier een fotootje:
[img=http://img265.imageshack.us/img265/8730/wtrupgwm0.jpg]
Stuur, stuurpen en grips zijn al vernieuwd; cassette en ketting moeten ook weer vervangen worden.
Nu zijn de 32 en 44 kettingbladen ook aan vervanging toe maar die zijn vrij prijzig. Voor dat geld heb je zo'n beetje ook een hele nieuwe crankset. Daarbij komt dat de linker crankarm behoorlijk beschadigd is. Bottombracket is op zich nog goed (na zo'n 18.000 km) dus die hoeft eigenlijk nog niet vervangen te worden.
Dus dacht ik aan de volgende opties:
1) een nieuw M750 crankstel (voor vierkante as) zou dus volstaan, maar die kan ik nergens meer vinden. Bottombracket kan dan blijven zitten.
2) een nieuw M760 crankstel (HT2) incl. nieuw bottombracket. Is relatief voordelig aan te komen. Dat HT2 niet per se beter is heb ik wel eens meer gehoord.
3) nieuw M751 of M752 crankstel (HT1). Bottombracktet moet dan ook vervangen worden door BB-ES71 waarbij de as 113mm wordt (nu 110mm)
4) alleen nieuwe kettingbladen (32, 44) monteren.
Wat zouden jullie doen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jul 2007 13:34

Voor een reisfiets zou ik geen Hollowtech 2 lagers nemen.. de geclaimde voordelen (lichter en stijver) zijn voor een reisfiets nauwelijks van belang, de nadelen wel.

Je kan ook op zoek gaan naar kettingbladen van een merk als Blackspire, die zijn wel duur maar ook duurzaam, of je neemt juist goedkopere stalen Shimano bladen, die gaan ook heel wat km's mee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

netniuq
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2006 14:31

netniuq 26 jul 2007 16:58

Ik zou gewoon Deore kettingbladen nemen. Zijn iets zwaarder, maar dat is hier niet echt van belang en ze zijn van staal en gaan dus veel langer mee.

pellegrimo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:26

pellegrimo 13 aug 2007 00:55

Nog even een update op dit topic. Uiteindelijk heb ik goedkoop een M752 crankstel (HT1) kunnen krijgen. Daarvoor moest ik dan ook de trapas vervangen. Het tussenresultaat:
[img=http://img237.imageshack.us/img237/3887/wtrupg2fd0.jpg]

En het eindresultaat:
[img=http://img520.imageshack.us/img520/4548/wtrupg3ss0.jpg]

De kabels en de ketting heb ik ook vervangen. De fiets fietst werkelijk weer als nieuw! Alleen de bagagedragers nog er op zetten en de vakantie kan beginnen.

Plaats reactie