Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cassette vervangen?

rene75
Forum-lid

rene75 15 jul 2007 00:19

Hallo,

Even een vraag van een absoluut beginner..

Vandaag heb ik mijn ketting vervangen, nu slaat hij achter over :-(
Het is steeds hetzelfde tandwiel waar hij overslaag.. Toevallig is dit ook de tandwiel die ik meestal gebruik op vlakke weg, dus waarschijnlijk is dit tandwiel ook gewoon versleten, maar viel het met de oude ketting nog niet op..

Nu wil ik ook de cassette vervangen (8-speed van SRAM), maar kan ik hier ook gewoon een shimano of ander merk op zetten? Is het eenvoudig deze cassette te vervangen??

Graag jullie advies,

Vast dank!

sharkman
Forum-lid

sharkman 15 jul 2007 10:49

8 speed lijkt me sterk... of het moet wel heel oud zijn.

pim3
Forum-lid

pim3 15 jul 2007 11:20

Het ligt eraan welke groep je rijdt. Is dat een Shimano groep kun je gewoon een Shimano cassette monteren. Met het goede gereedschap is een cassette niet zo moeilijk te vervangen. Maar omdat je zelf aangeeft dat je absoluut beginner bent zou ik toch maar even naar je fm gaan ;)
@Sharkman: Levert SRAM geen vervangingsonderdelen voor de sora groep?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

rene75
Forum-lid

rene75 16 jul 2007 12:18

helaas is mijn budget redelijk beperkt, dus ik wil het gewoon eerst zelf proberen (anders blijf ik beginner he :D ) fm kan altijd nog he :p

Maar volgens mij is het met het juiste gereedschap best te doen toch? Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden?

ilko
Forum-lid

ilko 16 jul 2007 14:39

Wat voor groep heb je? Een shimano cassette moet wel passen. SRAM kan ook, Campa gaat niet lukken, maar goedkoper en couranter dan Shimano zul je ze niet vinden denk ik.

Je hebt verder een kransafnemer en kettingzweep nodig. Als je die niet hebt, kun je beter je FM lief aankijken op een rustig moment. Meestal zetten ze het er wel even voor je op...

maatchen
Forum-lid

maatchen 16 jul 2007 15:16

Als je een klein budgetje hebt kan je inplaats van een zweep bijv. ook een waterpomptang. gebruiken om de cassette tegen te houden. Je 'molt' daarmee wel de tandjes, maar je hebt 'm alleen nodig bij het demonteren en de oude cassette mik je toch in de prullebak (dus niet doen als je 'm bijv. eens wil schoonmaken).

Kan je later de zweep er eens een keer bijkopen.

oyah
Forum-lid

oyah 16 jul 2007 16:19

Maatchen schreef:Als je een klein budgetje hebt kan je inplaats van een zweep bijv. ook een waterpomptang. gebruiken om de cassette tegen te houden. Je 'molt' daarmee wel de tandjes...
...Kan je later de zweep er eens een keer bijkopen.

Of je maakt hem zelf!
Van een metalen strip met 2 stukken (oude) ketting. Fietskettingen zijn allemaal 1/2" steek (da's 12,7 mm, pen tot pen), de breedte maakt niet uit.
3 gaatjes boren, ketting erop en klaar. (bijna) Gratis!
Afbeelding
Fiets... ook eens 11 speed!

maatchen
Forum-lid

maatchen 16 jul 2007 16:46

Hahaha, ik heb zo ooit wel eens een oliefiltertang gemaakt, maar eh u schreef: drie gaatjes boren, waarom zie ik zeven gaatjes?

PS. Wel eens geprobeerd met een nexus-ketting op een 10-speed? ;-)

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 16 jul 2007 21:01

Je kan je cassette ook op z'n kop tussen de workmate zetten. Met hout beschadig je de tandjes niet. En dan vanaf onderen losdraaien.

maatchen
Forum-lid

maatchen 16 jul 2007 23:08

Nog goedkoper is de sluitmoer met een ijzerzaag in 8 'taartpunten' zagen, vervolgens kan je met een stevige schroevendraaier en een hamer de punten één voor één wegtikken. Na een paar punten breekt het restant met schroefdraad dat in het freewheel zit en kan je de rest zo verwijderen.
Om de nieuwe cassette te monteren zet je, nadat je de sluitmoer met de hand hebt aangedraaid, de schroevendraaier schuin tegen de tandjes en tik je deze vast met de hamer.

Nog iemand een goedkopere manier?

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 16 jul 2007 23:36

Gewoon een goede afnemer en een kettingzweep kopen, b.v. een BBB.

Goede investering, goed gereedschap is het halve werk.
Kettingzweep zelf maken is een mogelijkheid.

Waterpomptang, workmate en inzagen is voor rommelaars.

Plaats reactie