Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De juiste ademhalings techniek

lnnrt
Forum-lid

lnnrt 04 jan 2011 15:24

Ik vind het bij met name klimmen altijd wel prettig om me op mijn ademhaling te concetreren. Het brengt me in een ritme, en het leidt af van de pijn in mijn benen. Ik adem dan wel altijd door mijn mond overigens, omdat via de neus gewoon te weinig binnenkomt voor m'n gevoel.

michael2757
Forum-lid

michael2757 04 jan 2011 15:55

@Amclassic fan. Integendeel, door een goede ademhaling verbetert de zuurstoftransport. (opname van 02, en afvoer van c02.)
Ga toch fietsen...

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 04 jan 2011 16:09

Doe de test maar eens op je tacx. Eerst zoals je gewoon bent en dan met concentratie op ademhaling, hartslag gaat zeker naar beneden.

Dat je midden een demarage geen tijd hebt om je erop te concentreren, bon. Maar tijdens een lange klim helpt het echt wel.

daanilio
Forum-lid

daanilio 04 jan 2011 16:14

Mijn advies: adem in, adem uit en blijf dit herhalen!
(flauw)

corniel
Forum-lid HC

corniel 04 jan 2011 16:17

[quote="Michael2757"]@Amclassic fan. Integendeel, door een goede ademhaling verbetert de zuurstoftransport. (opname van 02, en afvoer van c02.) [/quote]
Tuurlijk! Want jouw bloedsomloop is zich 'bewust' van hoe je ademt...

Daarnaast: het is al meerdere malen gememoreerd: je lichaam optimaliseert zelf. Als je een lichte inspanning doet, maakt het niet zoveel uit. Tijdens een zware inspanning (zeg rond omslag) valt er niets te sturen.

Dat je tijdens yoga e.d. met ademhalingstechniek e.a. kan beïnvloeden is leuk, maar het gaat je geen betere (als in snellere) wielrenner maken...

ilcavalinno
Forum-lid
Contact

ilcavalinno 04 jan 2011 16:43

En als je er dan toch op let, kan je beter je ademdiepte vergroten dan je ademfrequentie ;)
Dit is bij inspanningen waarbij je niet diep gaat wel toe te passen denk ik...
Ik probeer vb ook bij het klimmen met de fiets erop te letten.
Bij recuperatie probeer ik ook altijd zo diep en rustig mogelijk in te ademen...

Grtz
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;

michael2757
Forum-lid

michael2757 04 jan 2011 20:23

@Corniel.Precies ik ben me bewust van m,n ademhaling, en m,n lichaam optimaliseert... en m,n grens is verlegt, ik ben een snellere wielrenner als daarvoor, een tijdje met zuurstofschuld fietsen maakt je zeerzeker geen snellere wielrenner. overigens zorg ik ook dat ik nog voor m,n omslagpunt blijf.

Zoals cavalinno zegt ademdiepte is heel belangrijk, en is overigens goed te combineren met frequentie maar nogmaals zoiets moet je echt leren, er wordt nogal geringschattend gedacht over ademhaling, het is geen hocus pocus of zweverigheid, maar vereist veel training, mijn prestaties verbeterde er significant door.
Maar goed ik spreek uit eigen ervaring, en zeg niet dat het zo is, het is aan een ieder om daar open voor te staan of niet, maakt mij verder niets uit.
Ga toch fietsen...

louise
Forum-lid
Contact

louise 05 jan 2011 15:45

Er valt aan ademhalen zeker veel te trainen/leren/verbeteren - dat kan elke geoefende zanger of blazer (musicus) je vertellen. De vraag is alleen of het nut heeft voor sporten. Zo lang adem niet de beperkende factor is, zal daaraan werken inderdaad niet helpen.

Aan de andere kant: ik ken iemand die meer lucht kreeg bij het sporten toen ze zangles nam, en haar prestaties verbeterden toen ook. Ze had daarvoor al gauw dat ze haar ademhaling niet onder controle kreeg, en dat heeft ze door zangles beter geleerd: betere coördinatie.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

michael2757
Forum-lid

michael2757 05 jan 2011 18:32

Louise, zoals het effect heeft op musici (blazers,zangers,ect) heeft het ook effect op sporters!
Het heeft in feite invloed op alles wat je doet, er is geen onderscheid. (specifieke inspanning/oefening, bijbehorende ademaling.)
Belangrijk is "bewustzijn"ik bedoel met aandacht je ademhaling waarnemen en trainen.
Ga toch fietsen...

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 05 jan 2011 18:51

De ademhaling bij muzikanten (blazers uiteraard) is belangrijk om een heel andere reden. Zij moeten een toon, of reeks tonen lang vast kunnen houden, en hebben niet altijd tijd om adem te halen. Bij hen is adem een onderdeel van het instrument. Maar geloof me, de hartslag van een muzikant in actie ligt echt een stuk lager dan die van iemand die volop aan het sporten is. Zij ademen met andere woorden niet om hun spieren van voldoende zuurstof te voorzien, nee, zij ademen om muziek te kunnen maken.

michael2757
Forum-lid

michael2757 05 jan 2011 20:32

Muzikanten gebruiken andere spieren, en de aard van de inspanning is anders, maar het effect is het zelfde, door een goed getimde ademhaling komt een zanger of blazer niet in ademnood. Bij inspanningen met hoge hartslag kun je ook je ademhaling trainen om ademnood te voorkomen, wij ademen om hard te kunnen fietsen.

En natuurlijk zijn er grenzen, en kan je in ademnood geraken echter dan fiets je niet efficient meer,en dus zeker niet harder. Bovendien hou je dat niet lang vol.
Ga toch fietsen...

corniel
Forum-lid HC

corniel 05 jan 2011 20:59

@Michael2757: Je maakt een enorme denkfout. Ademnood bij wielrenners komt niet omdat er niet genoeg zuurstof in de longen zit/gepompt kan worden, maar omdat de longen niet nog meer zuurstof kunnen opnemen in het bloed. Heeft niets met gebrek aan lucht te maken.

Plaats reactie