Banden en bandenspanning (rij nu conti's Mountain King 2,2)
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 nov 2010 19:30
Hoi,
Het is niet het eerste bandentopic (en ik denk ook niet de laatste). Ik heb eerst de moeite genomen om de diverse topics door te lezen, maar ik heb toch nog twee vragen.
Ben een starter en weeg 105kg en rij voornamelijk cross country (bossen en hei rond Hilversum en wie weet in de toekomst een uitstapje verder weg). Deze winter een fiets aangeschaft (2e hands van een forummer), Haibike Edition RC, en nu op zoek naar de voor mij ideale bandencombinatie en -spanning.
De fiets is uitgerust met twee Continental Mountain King 2.2 Protection "handmade in Germany". Ik heb het idee dat vanwege de gebiedskeuze en een relatief lange "aan- en afvoer" route (10 km weg heen en 10 km weg terug), de banden te zwaar zijn en daardoor onnodig zwaar/remmend. Is ook zo dat ik nog niet met andere banden heb gereden en dus niet kan vergelijken?
De simpelste keuze is om de achterband te vervangen door een Continental Race King 2.2, maar is dat ook een verstandige keuze?
Daarnaast ben ik benieuwd naar een goede bandenspanning i.c.m. met mijn gewicht. Ik heb nu gereden met spanningen tussen de 2,5 tot 3,0 (achter) en 2,3 tot 2,8. (voor).
Ben benieuwd naar jullie mening over de Continentals en de voorgestelde bandenruil. Andere keuzes waarbij ik twee banden moet vervangen en overstap van merk zijn ook een optie.
Gr.
Maarten
Het is niet het eerste bandentopic (en ik denk ook niet de laatste). Ik heb eerst de moeite genomen om de diverse topics door te lezen, maar ik heb toch nog twee vragen.
Ben een starter en weeg 105kg en rij voornamelijk cross country (bossen en hei rond Hilversum en wie weet in de toekomst een uitstapje verder weg). Deze winter een fiets aangeschaft (2e hands van een forummer), Haibike Edition RC, en nu op zoek naar de voor mij ideale bandencombinatie en -spanning.
De fiets is uitgerust met twee Continental Mountain King 2.2 Protection "handmade in Germany". Ik heb het idee dat vanwege de gebiedskeuze en een relatief lange "aan- en afvoer" route (10 km weg heen en 10 km weg terug), de banden te zwaar zijn en daardoor onnodig zwaar/remmend. Is ook zo dat ik nog niet met andere banden heb gereden en dus niet kan vergelijken?
De simpelste keuze is om de achterband te vervangen door een Continental Race King 2.2, maar is dat ook een verstandige keuze?
Daarnaast ben ik benieuwd naar een goede bandenspanning i.c.m. met mijn gewicht. Ik heb nu gereden met spanningen tussen de 2,5 tot 3,0 (achter) en 2,3 tot 2,8. (voor).
Ben benieuwd naar jullie mening over de Continentals en de voorgestelde bandenruil. Andere keuzes waarbij ik twee banden moet vervangen en overstap van merk zijn ook een optie.
Gr.
Maarten
MTB Newbee
Is net welke band je prettig vind lopen.
Kameraden van me rijden de hele winter gewoon door op racekings, maar op verschillende fora wordt dit afgeraden omdat het geen modderbanden zijn.
Het is wel zo dat zij ook allemaal mtb wedstrijden rijden en die hebben over het algemeen minder neiging om een band met veel noppen te pakken.
Wat is er trouwens erg aan een band die wat zwaarder loopt op de weg. Rij je in een groepje er naartoe en kun je niet bijhouden? (dan is het iig een goede training).
Ik denk dat je als starter zijnde het beste gewoon die mountainkings er op kunt laten liggen en dan misschien van de zomer overstappen naar de racekings. (of een andere band met wat minder noppen)
Ik zou met jou gewicht zo rond de 2.2 voor en 2.4 achter gaan zitten.
Is ook weer een beetje experimenteren want bv. de tubeless versies hebben veel stuggere zijwangen als de ultrasonic versies.
Ik heb op mijn mountainbike de vredestein black panther x-trac voor en de gewone black panther achter. Hiermee rij ik het hele jaar door en die hebben ondergronden gezien in: Belgie, duitsland, oosterijk, zwitserland, italie, zuid-afrika en natuurlijk nederland.
Ook ga ik met die bandjes wel eens mee met de wielrenclub als ik wat zwaarder wil trainen.
Kameraden van me rijden de hele winter gewoon door op racekings, maar op verschillende fora wordt dit afgeraden omdat het geen modderbanden zijn.
Het is wel zo dat zij ook allemaal mtb wedstrijden rijden en die hebben over het algemeen minder neiging om een band met veel noppen te pakken.
Wat is er trouwens erg aan een band die wat zwaarder loopt op de weg. Rij je in een groepje er naartoe en kun je niet bijhouden? (dan is het iig een goede training).
Ik denk dat je als starter zijnde het beste gewoon die mountainkings er op kunt laten liggen en dan misschien van de zomer overstappen naar de racekings. (of een andere band met wat minder noppen)
Ik zou met jou gewicht zo rond de 2.2 voor en 2.4 achter gaan zitten.
Is ook weer een beetje experimenteren want bv. de tubeless versies hebben veel stuggere zijwangen als de ultrasonic versies.
Ik heb op mijn mountainbike de vredestein black panther x-trac voor en de gewone black panther achter. Hiermee rij ik het hele jaar door en die hebben ondergronden gezien in: Belgie, duitsland, oosterijk, zwitserland, italie, zuid-afrika en natuurlijk nederland.
Ook ga ik met die bandjes wel eens mee met de wielrenclub als ik wat zwaarder wil trainen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4766
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik heb zelf de Conti mountain king's op een fully zitten. Daar rijd ik offroad met 1,8 bar. Dit houd in dat als ik naar het bos fiets over de weg (wat nog wel eens voorkomt, en wat dan 20 km enkele reis is) dat ik dan ook met zulke slappe banden rijd. Moet wel ook bekennen dat ik slechts 75kilo weeg
Advies is voornamelijk: kies banden die voor het belangrijkste doel de juiste grip geven. En wil je investeren in 2 sets banden, dan zou je een extra set voor droge harde ondergrond bij kunnen kopen.
Advies is voornamelijk: kies banden die voor het belangrijkste doel de juiste grip geven. En wil je investeren in 2 sets banden, dan zou je een extra set voor droge harde ondergrond bij kunnen kopen.
Op mijn 29er rij ik zowel met 2x Raceking in 2.2, en als het wat modderig is, voor een Mountainking 2.4 Veel harder dan 2 bar rijd ik niet met mijn 105kg.
Doet het goed, zeker op een iets zanderig parkoers. Ik heb er echter laatst ook eens een modderige veldtoertocht mee gereden, en dit ging ook wel. Veldtoertocht= minder draai en keerwerk, laat staan snel lopende bochten berg af.
Let wel: ik rij op een starre Single Speeder, dus meer cruise snelheid.....
Doet het goed, zeker op een iets zanderig parkoers. Ik heb er echter laatst ook eens een modderige veldtoertocht mee gereden, en dit ging ook wel. Veldtoertocht= minder draai en keerwerk, laat staan snel lopende bochten berg af.
Let wel: ik rij op een starre Single Speeder, dus meer cruise snelheid.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 nov 2010 19:30
We rijden inderdaad in een groepje, een beetje comfort op de weg is dus ook wel lekker om het bij te kunnen houden.
De bandenspanning houd ik dus maar op laag in de twee inderdaad de voorgestelde a:2.4 en v:2.2. Een raceking erbij zie ik wel als optie, maar dus niet een must. Gezien de relatief lage kosten en het feit dat het een prima zomerband kan zijn schaf ik denk ik nu wel een raceking aan. Kan ik wat experimenteren en kijken wat me het beste ligt.
De bandenspanning houd ik dus maar op laag in de twee inderdaad de voorgestelde a:2.4 en v:2.2. Een raceking erbij zie ik wel als optie, maar dus niet een must. Gezien de relatief lage kosten en het feit dat het een prima zomerband kan zijn schaf ik denk ik nu wel een raceking aan. Kan ik wat experimenteren en kijken wat me het beste ligt.
MTB Newbee
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
mgvandenbosch schreef:De simpelste keuze is om de achterband te vervangen door een Continental Race King 2.2, maar is dat ook een verstandige keuze?
Ja, alleen zou ik deze Raceking 2.2 combineren met een Mountainking 2.4 als voorband. De Raceking in de maat 2.2 komt eerder overeen met een 2.4 Mountainking dan met een 2.2.
Deze combinatie zal zowel op asfalt als in het bos merkbaar lichter lopen.
En een Raceking werkt in de winter prima (paden zijn vaker droog en bevroren dan modderig).
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 nov 2010 19:30
Bedankt voor de aanvulling. Een raceking 2.2 combineren met een mountainking 2.4 kwam ik inderdaad al eerder tegen op fora. Dan moet ik wel aan twee nieuwe banden gaan. Geen probleem, maar wellicht zou ik dan ook kunnen overstappen op de combi racing Ralph met een nobby nic. Zie je vaak voorbij komen voor xc.
Zijn schwalbes beter dan conti's. Schwalbes lijkt wel de norm bij velen.
Zijn schwalbes beter dan conti's. Schwalbes lijkt wel de norm bij velen.
MTB Newbee
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
mgvandenbosch schreef:Zijn schwalbes beter dan conti's. Schwalbes lijkt wel de norm bij velen.
Schwalbe bandjes zijn niet beter of slechter, maar wel anders.
Ik vind persoonlijk Continental bandjes fijner..
De combinatie Racing Ralph en Nobby Nic is inderdaad erg populair, maar naar mijn mening zijn die niet beter dan bandjes van andere merken zoals Geax, Hutchinson en Maxxis.
Ik zie nu trouwens dat je de Protection versie van de Mountainking hebt.
Misschien is het een idee om de Supersonic versie te proberen? Die zijn een stuk lichter en rollen voor mijn gevoel ook wat makkelijker.
KukeleKupers schreef:Ik zie nu trouwens dat je de Protection versie van de Mountainking hebt.
Misschien is het een idee om de Supersonic versie te proberen? Die zijn een stuk lichter en rollen voor mijn gevoel ook wat makkelijker.
Ik rij graag op Continentals - Veelal op de brede Raceking maar ook wel op de Speedking. 'k Heb vorig jaar de supersonics geprobeerd en qua grip is me dat prima bevallen maar ik heb nog nooit zoveel lek gereden als afgelopen jaar. Het leek wel of elk dorntje voor mij was. Dus ik zou het zeker bij de protection versie houden.
In 2011 gaat het ... vanzelf
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 nov 2010 19:30
Okay, duidelijke toevoegingen. Stel dat ik bij de conti's blijf en dus raceking en mountainking ga rijden, dan wordt als voorband een mountainking 2.4 geadviseerd. Is de grip dan veel beter bij de 2.2 en daarmee de moeite waard of zit het hem meer in de 'looks'.
MTB Newbee
Breder betekent vaak meer grip, maar ook meer comfort. In dit geval eveneens de looks, de MK 2.2 valt erg smal. Hetzelfde geldt trouwens voor Speedkings 2.1.
De Supersonic variant is mogelijk niet de beste keus als je veel op asfalt rijdt, de achterband slijt dan erg hard.
De Supersonic variant is mogelijk niet de beste keus als je veel op asfalt rijdt, de achterband slijt dan erg hard.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
elwi schreef:Ik rij graag op Continentals - Veelal op de brede Raceking maar ook wel op de Speedking. 'k Heb vorig jaar de supersonics geprobeerd en qua grip is me dat prima bevallen maar ik heb nog nooit zoveel lek gereden als afgelopen jaar. Het leek wel of elk dorntje voor mij was. Dus ik zou het zeker bij de protection versie houden.
Dit heb ik ook meegemaakt met de Speedkings 2.1, daar werd je niet vrolijk van. Bij de Supersonic Raceking en Mountainking heb ik hier nooit last van gehad. Al heb ik bij die bandjes altijd met latex binnenbandjes gereden, dat scheelt volgens mij wel wat lekke banden.
mgvandenbosch schreef:Is de grip dan veel beter bij de 2.2 en daarmee de moeite waard of zit het hem meer in de 'looks'.
Meer grip (merk je goed tijdens hard remmen), meer comfort, minder rolweerstand. En het ziet er een stuk logischer uit als beide banden ongeveer even groot zijn..
kaj1500 schreef:De Supersonic variant is mogelijk niet de beste keus als je veel op asfalt rijdt, de achterband slijt dan erg hard.
Qua slijtage zit er amper verschil tussen is mijn ervaring, de noppen verdwijnen bij beide varianten als sneeuw voor de zon als je veel op asfalt rijdt. Schwalbe bandjes gaan wat dat betreft langer mee..