Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kraken frame

matador
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2006 22:38

matador 06 jul 2007 02:12

Ik heb een alu frame. Tijdens het fietsen kraakt het frame nogal. Wat is dit?

zerk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2007 01:10

zerk 06 jul 2007 02:42

waarschijnlijk niet het frame maar een raakvlak van alu met een ferro-metaal (iets met ijzer). Kan van alles zijn van zadel tot pedaal
misschien kan je het specificeren
bijna 30 uur per week betaald knutselen ;)
werk kan leuk zijn

kabeljauws
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mar 2006 14:14

kabeljauws 09 jul 2007 14:27

Ik heb het al een jaar. Het is een keer, gedurende tweehonderd kilometer weg geweest, maar sinds enkele weken kraakt mijn Red Bull Pro SL (Nu Pro genoemd bij Rose) volop. De keer dat het weg was, had ik vlak vantevoren al mijn kabels ingesmeerd en de kabelhouders op het frame volgestopt met vaseline. Dat hielp. Ik dacht het nu ook weer zo op te lossen, maar dat hielp niet. Dus staat hij nou bij de LBS Arie van der Meer in Hapert, mijn laatste hoop in bange dagen. Mocht het door hem niet opgelost kunnen worden, dan gaat het frame terug naar Rose. Ben de zooi dan echt zat.
Waaarom ik daar niet direct naar toe ben gegaan? Omdat het zo ver is. Ik had het frame ook per post kunnen opsturen, maar ik ben bang dat ik de fiets dan terug zou krijgen met kraak en dan ben ik geen stap verder gekomen.
Rose heeft overigens aangeboden het frame te vervangen als de kraak niet te verwijderen is.
O ja, de kraak zou misschien iets in de trapas kunnen zijn, zei de LBS, maar toen hij de kraak zelf had waargenomen, vermoedde hij dat het ook iets in het frame zelf zou kunnen zijn.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jul 2007 19:33

smeer je zadelpen eens,en haal ook je bidon houders er eens af.
ik dacht ook dat mijn frame kraakte maar het bleek ook mijn zadelpen te zijn,ook al zat ik er niet op.

zerk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2007 01:10

zerk 12 jul 2007 20:40

het kraken is meestal een verbinding van alu en iets anders (ik val in herhaling geloof ik)
wat je kan doen is elk raakvlak (dus ook de schroefdraad) van alles in je fiets insmeren met vaseline.
met alles bedoel ik ook echt alles, maar probeer gewoon te horen waar het zou kunnen zijn.
dus eerst :kraakt het als ik zit
dan: kraak het als ik trap
enzoverder
veel FM denken er niet aan dat het zo simpel kan zijn maar geloof me dat is echt zo.
bijna 30 uur per week betaald knutselen ;)
werk kan leuk zijn

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 13 jul 2007 08:20

Ik heb ook in mijn ALU frame een vervelende kraak gehad. Ik heb erg lang gezocht. Uiteindelijk heeft de FM het gevonden: Een busje in het frame waar je de bidonhouder op monteerd zat los. Hij heeft er een nieuw busje in geplaatst en het probleem was verholpen!

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 jul 2007 17:46

Als je 'pech' hebt zit het kraakje in het frame zelf, twee randen van framebuizen die bij de lasnaad tegenelkaar schuren.

Weinig anders aan te doen dan, dan bij je BS klagen (en die zal je ongetwijfelt met open armen ontvangen, kraakjes in fietsen zijn ze gek op...........).

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 16 jul 2007 11:15

zerk schreef:het kraken is meestal een verbinding van alu en iets anders (ik val in herhaling geloof ik)
wat je kan doen is elk raakvlak (dus ook de schroefdraad) van alles in je fiets insmeren met vaseline.
met alles bedoel ik ook echt alles, maar probeer gewoon te horen waar het zou kunnen zijn.
dus eerst :kraakt het als ik zit
dan: kraak het als ik trap
enzoverder
veel FM denken er niet aan dat het zo simpel kan zijn maar geloof me dat is echt zo.



Vet anders de volgende onderdelen in:
Zadel
Zadel pen
Stuurpen
Bidon houder
Controleer fietspomp
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

markz
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 15 feb 2006 17:39

markz 16 jul 2007 11:42

Om het lijstje aan te vullen met wat er kan kraken, heb er zelf vaker mee te maken en het kan best klote zijn om te vinden.
Kettingbladboutjes
Padje (indien het natuurlijk een vervangbaar padje is)
De cups van het BB
Eventueel kun je de kabels ook nog nakijken
En natuurlijk stuur/stuurpen

Je kunt als de klacht aanhoud proberen wanneer dat je fiets kraakt. Bijvoorbeeld alleen als je op het zadel zit (meestal zadelpen/zadel schoonmaken) of als je kracht zet en uit het zadel bent (dan zijn het vaak de cups van het BB die nagetrokken moeten worden).


suc6

hiddo
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2006 18:22

hiddo 19 jul 2007 22:14

om nog wat aan het lijstje toe te voegen, mijn ervaring met campa is dat het ook aan de bracketas zou kunnen liggen. Wat extra vet op het raakvlak tussen cups en vulbus lost dit probleem op.

Plaats reactie