Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoofdpijn na het fietsen

jvdp
Forum-lid

jvdp 01 jul 2007 23:15

Hallo,

Na een lange fietstocht heb ik vaak hoofdpijn. Dit ontstaat nog niet eens tijdens of vlak na het fietsen maar meestal pas een uur of langer daarna. Ik probeer tijdens het fietsen goed te eten en te drinken en zorg er ook voor dat ik na het fietsen mijn vocht goed aanvul. Ik heb geprobeerd te variëren met voeding en drankjes maar dit lijkt niet te helpen. Ik krijg nu het idee dat het ook ergens anders aan kan liggen, temeer omdat het pas na het fietsen optreedt. Heeft iemand misschien een idee?
Oja, als ik bijvoorbeeld een uur gaan squashen (dat ook intensief is, zij het op een andere manie) dan heb ik er geen last van.

Groeten
Jeroen

luna
Forum-lid

luna 02 jul 2007 10:59

doe je wel een goede cooling down, het is wel verstandig om 20 minuten rustig uit te fietsen.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 02 jul 2007 13:08

Als de pijn vanuit het achterhoofd oprukt, kan het de nek zijn. Heb ik wel eens last van, en was mij eerste keren ook niet duidelijk dat het probleempje daar zat. Zou kunnen, aangezien je bij andere sport geen last hebt. Door extra belasting bij laag zitten of door sterke afkoeling na de rit is nek gevoelig bij fietsen. Meteen douchen of anders warmhouden met kraag/handdoek. Evt pijnstiller, maar best ook 'go see the doctor' als het blijft duren!

mgeelen
Forum-lid

mgeelen 02 jul 2007 13:21

Een tijd na het fietsen komt je lichaam waarschijnlijk tot rust, dus dat je het later merkt, lijkt me wel logisch. Ik denk dat je dit toch met voeding kunt oplossen. Je verbrandt namelijk veel calorieen en de opname tijdens de tocht is vaak toch een stuk minder. Na het fietsen een goede stevige maaltijd nuttigen en veel drinken, zou het kunnen verhelpen.

Daarnaast kun je eens proberen om iets minder diep te gaan, alhoewel dat vrij moeilijk is.

spin
Forum-lid

Gebruikersavatar spin 02 jul 2007 16:32

Ik heb hetzelfde probleem. Meestal na een wat langere tocht (2 uur of langer) en ik heb het idee dat het erger is als het warm is, maar ik weet niet zeker of dat zo is, daarvoor fiets ik nog niet lang genoeg. Meestal begint het tegen het einde van de tocht, of erna.
Omdat iedereen altijd zegt dat het door vochttekort komt let ik er goed op dat ik genoeg drink, maar dat lijkt niks uit te maken.

Fiets je al lang op deze intensiteit? Ik hoorde namelijk van iemand dat die hetzelfde probleem had met hardlopen, maar dat het na wat langer trainen vanzelf over was gegaan. Ik hoop dat dat bij mij ook het geval zal zijn, want tot nu toe heb ik dus de oplossing nog niet gevonden.
Heb nog enige hoop dat er iets te verbeteren valt qua eten ná de training (zoals al werd gesuggereerd). Mocht het helpen dan zal ik het zeker melden.

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 02 jul 2007 16:53

Hoeveel drink je na de tocht?

Had soms last van hoofdpijn na het fietsen van tochten langer dan 2-3 uur, maar bleek bij mij toch vochttekort. Drink nu tot enkele uren erna in hetzelfde gelijkmatige tempo als tijdens de tocht (totaal 1 a 2 liter, afhankelijk van de temperatuur, meestal gewoon water, maar af en toe een biertje er tussendoor is ook niet te versmaden). Dit lijkt misschien veel, maar helpt bij mij wel.

Draag je een zonnebril? Sommige mensen krijgen hoofdpijn van fel (zon)licht.

jvdp
Forum-lid

jvdp 02 jul 2007 22:15

Zoals gezegd eet en drink ik naar mijn idee wel goed. Ik heb me na een toertoch in België eens helemaal volgestouwd met van alles en nog wat maar dan zit ik in de auto en dan begint die hoofdpijn toch weer te komen. Zijn er misschien bepaalde stoffen die ik echt extreem moet aanvullen? Ik heb het al eens geprobeerd met destrose.
Ik draag ook altijde en zonnebril bij het fietsen dus dat kan het ook niet zijn. Bovendien, ik heb gisteren gefietst en toen had ik het ook. En zulk mooi weer was het gisteren nou ook weer niet ;-)

De pijn zit overigens ook niet zo zeer in de nek maar ik heb wel vaker mensen horen zeggen dat het aan de houding op de fiets kan liggen. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom ik er dan pas een (paar) uur later last van heb.

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 03 jul 2007 01:17

Ik zit met hetzelfde probleem, de hoofdpijn gaat zelfs na een nacht slapen niet weg, zal van de week mijn nek eens laten kraken bij de fysio misschien heeft dat enig effect.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

six13freak
Forum-lid

six13freak 04 jul 2007 12:45

Is het niet je helm die drukpunten geeft? Ik had altijd een Giro Helium zonder centje pijn, nu heb ik een Atmos en heb nu ook regelmatig hoofdpijn.

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 07 jul 2007 23:33

je drinkt misschien wel genoeg onder en na je rit, maar er ook voor?"ik heb hetzelfde probleem, want na de koers drink ik zo'n 2.5liter weg, en onder de koers ook nog eens minimaal 2 bidons. Standaard had ik last van hoofdpijn erna, tot ik voor de koers rustig begon met het opbouwen om meer te gaan drinken. Sinds ik dat doe, heb ik nergens meer last van, nu drink ik afhankelijk van het tijdstip van de koers, zeker 2uur van te voren tot aan de koers ook al minimaal een liter, bij het opstaan al gelijk halve liter, en tussedoor ook nog steeds.

Uiteindelijk drink ik op de dag van de koers zeker 7 liter bij matig weer dus +/-20graden en beetje bewolkt, anders is het of veel meer, of net iets minder.
Afbeelding

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 07 jul 2007 23:48

doe een mespuntje zout in je bidon. Puur water wordt niet voldoende opgenomen door je lichaam. Bij matig tot intensief fietsen is 0.75 ltr per uur geen overbodige luxe. Je verdampt meer dan je denkt vanwege de rijwind.
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

whocares
Forum-lid

whocares 07 jul 2007 23:49

[quote="Fiets"]

Q: Hoe voorkom ik hoofdpijn na intensieve inspanning?
A:

Hoofdpijn op het spreekuur is een lastige klacht. Zowel voor de patiënt als de dokter. Hoofdpijn is een symptoom met een grote variabiliteit aan oorzaken. Hoofdpijn na een fietstocht kan liggen aan de fietshouding. Een verkeerde houding kan de nekspieren overbelasten en daardoor een spierspanninghoofdpijn veroorzaken. Hoofdpijn tijdens en na sporten wil ook nog wel eens een variant zijn van migraine. Meestal is deze migraine bij de patiënt wel bekend omdat in andere situaties als stress, (over)vermoeidheid of na het eten van bepaalde voedingsbestanddelen, een vergelijkbare hoofdpijn optreedt. Migraine is met medicijnen te behandelen, na overleg met de huisarts. Een migraineaanval tijdens de sportbeoefening is overigens niet ongevaarlijk omdat de coördinatie en alertheid (door de pijn) duidelijk negatief wordt beïnvloed. Kenmerkend voor migraine is de kloppende hoofdpijn.
Als de belasting tijdens het sporten te hoog is, kan dit ook een oorzaak zijn van een optredende hoofdpijn. Te veel zuurstoftekort en een te lage suikerspiegel kunnen beiden na de sportbeoefening een periode hoofdpijnklachten veroorzaken. De conditie schiet dan eigenlijk tekort voor de geleverde prestatie. Een goede afstelling van de fiets en een passende conditie voor de geleverde prestatie zijn een vereiste. Mocht de hoofdpijn daarmee niet te verklaren zijn, overleg dan met de huisarts over een eventuele migraine als oorzaak. [/quote]
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie