Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

vol geveerd of hardtail

vlopik
Forum-lid

vlopik 01 jul 2007 21:46

Hallo,

Ik weeg ca 100 kg en ga binnekort een MTB aanschaffen. Nu was ik er eigenlijk al uit. Het zou een hardtai worden. Laatst las ik echter in de Fiets dat het eigenlijk zonde is om niet een fully te nemen. Mijn concrete vraag: kun je met een lichaamsgewicht van 100 kg ook een volgeveerde MTB rijden?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2007 22:59

Probeer het even op www.mountainbike.nl. Zit veel meer atb-specifieke kennis.

En ja, 100kg is geen probleem voor de meeste systemen. Echter mijn 1e vraag; waarom een fully? (niet dat ik er tegen ben, maar nieuwsgierig naar je redenatie)
Less is bore

refie
Forum-lid

refie 02 jul 2007 10:40

Er zijn best veel systemen waar de constructie best 100Kg kan verteren. Maar met dempers krijg je toch een probleem dat je met erg hoge drukken te maken krijgt. Hierdoor wordt het dempingkarakter vaak negatief beinvloed. Bij prijsgunstige fullies wordt er vaak bespaart op de voorvork, gevolg, niet geschikt voor 100Kg. Mijn weg zou zijn: koop een hardtail met een goede voorvork. Dikke banden (2.25 -2,5) zodat je ook met wat minder druk kunt rijden. Ga een jaar flink aan de slag.... verwen je met een fully. Moet het een fully zijn, Specialized Epic.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

vlopik
Forum-lid

vlopik 02 jul 2007 11:28

Ik hoef niet perse een fully, maar het artikel in Fiets dacht ik dat het stond, gaf aan dat je eigenlijk beter een fully kunt nemen, dan heb je in ieder geval de vering van de achtervork erbij en dat geeft een lekkerder weggedrag, volgens FIETS.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 02 jul 2007 20:59

Staat niet bij hoe lang je bent. Maar ik heb het vermoeden dat een fully ook zeer zeker rug problemen kan voorkomen bij regelmatig offroad gebruik. Dit zal zeker gelden wanneer je een te hoog BMI getal tevoorschijn tover.

vlopik
Forum-lid

vlopik 03 jul 2007 11:43

Mijn lengte is 194 m.

zerk
Forum-lid

zerk 06 jul 2007 00:48

ik ben zelf geen mtb'er maar ik heb wel een idee wat gewicht doet met fietsen, vanwege een huisgenoot van formaat.
Ik raad zeker een hardtail aan. en het liefst dan ook tandem wielen. (48 spaaks+extra stevige velg)
ja dat word duurder maar ik heb zware mensen door de meeste stevige dingen heen zien gaan, alleen al omdat de beensterkte veel groter is.
dus denk ff na en overleg met de verkoper wat er mogelijk is en CHECK DE GARANTIE
succes
bijna 30 uur per week betaald knutselen ;)
werk kan leuk zijn

seger
Forum-lid

seger 06 jul 2007 14:21

Ik ben 2.01m en weeg iets minder dan 100 kg, en rijd met een hardtail. Rijdt prima. Gewicht doet er volgens mij niet toe bij de keuze tussen een hardtail en een fully. Het is meer afhankelijk van je rijstijl, wil je lekker comfortabel in het zadel blijven zitten of vind je het lekker om actief te moeten staan en schokken iets meer opvangen etc. Daarnaast is het van belang om te bepalen op welk terrein je wilt gaan rijden. Als je ook regelmatig in de Alpen of Ardennen of iets dergelijks wilt gaan rijden, is een fully aan te raden in verband met het ruige terrein daar, maar gaat het je er vooral om om in Nederland lekker te kunnen mtben, dan is een hardtail prima! Daarnaast hoef je voor je gewicht ook heus niet extra stevige 48-spaaks tandemwielen te nemen. Gewoon 36 spaaks wieltjes met een degelijke LX/XT naaf zijn voldoende. Ik heb zelf 36 spaaks XT wieltjes en ik maak er regelmatig ook kleine sprongetjes mee, en ze dragen mijn 95 kg gemakkelijk. Dus bepaal voor jezelf waarvoor je je mtb wilt gebruiken en wat je rijstijl is en maak dan je keuze. En geloof niet alles dat in FIETS geschreven wordt, ze kramen wel vaker onzin uit! :p
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

trickoutxtc3
Forum-lid

trickoutxtc3 09 jul 2007 02:29

ht of fully het maakt geen ene moer uit!
het hangt meer af welke ht of welke fully je neemt kwaliteit en betrouwbaarheid spelen ivm je gewicht een grotere rol.

maybe een ideetje/tip
kheb sinds kort een kona hoss deluxe (frame only) aageschaft en ben er zeer tevreden mee, hiervoor 2x een giant xtc3 in elkaar gebeukt!
dus heb nu gekozen voor een wat zwaarder/steviger (backcountry ht) frame niks mis mee het weegt 600gram zwaarder dan die giant.
naja dat went wel!!
overigens ik weeg precies 80kg!
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

Plaats reactie