Renners,
Vandaag bij het afdalen in de Dolomieten het volgende mee gemaakt. Bij het afdalen, als ik niet meetrap gaat de fiets vibreren (zoemen en trillen). In eerste instantie dacht ik aan mijn voorwiel, (verwisseld met fietsmaatje, maar zelfde probleem) tot ik de relatie met het meetrappen door had. Dus als ik afdaal en redelijk steady meetrap heb ik nergens last van. Stop ik met trappen dat begint het vibreren.
Het lijkt me mijn achterwiel. Dit is een Ksyrium SL (enkele jaren oud) met een Mavic (10sp) cassette.
Iemand enig idee? Ik heb gezocht op het forum, maar kon de topic nog niet vinden.
Dank alvast.
Sten
Trillend afdalen
Dit is denk ik je body van je achterwiel die blijft hangen. Je moet maar is kijken bij een relatief hoge snelheid of je ketting gaat hangen. Dit kan erg simpel opgelost worden door de body te demonteren, alles te reinigen en een fijne olie op de rubberen ring (dichting) te doen. Dit is een veel voorkomend probleem bij crossmax wielen. Als dit gebeurt begint je fiets te zoemen en trillen.
Bij motorrijders staat dit fenomeen bekend als "tankslapper".
Heeft vooral te maken met resonantie, zijwind en trillingen. Maar natturlijk kan een defect balhoofd, frame of voorvork ook een oorzaak zijn maar dit is niet perse noodzakelijk.
Hier een filmpje.
Heeft vooral te maken met resonantie, zijwind en trillingen. Maar natturlijk kan een defect balhoofd, frame of voorvork ook een oorzaak zijn maar dit is niet perse noodzakelijk.
Hier een filmpje.
Uitleg over de body klinkt herkenbaar. Helaas heb ik niet het juiste gereedschap om dit te herstellen. Op naar de FM.
Andere suggesties zijn uiteraard welkom. Breuk van frame of los zittend balhoofd kan ik niet traceren. Morgen fiets ik met geleende wielen, dan kan ik weer wat mogelijke oorzaken uitsluiten, of juist niet.
Andere suggesties zijn uiteraard welkom. Breuk van frame of los zittend balhoofd kan ik niet traceren. Morgen fiets ik met geleende wielen, dan kan ik weer wat mogelijke oorzaken uitsluiten, of juist niet.
Sten
Korte update:
Vandaag met een ander achterwiel gereden. Niet veel km gemaakt, maar wel flink afgedaald. Tot nu toe is het niet teruggekomen. Morgen staat er een lange dag op het programma, dat zal uitsluitsel bieden of het het achterwiel is.
Frame is titanium, merkloos.
Vandaag met een ander achterwiel gereden. Niet veel km gemaakt, maar wel flink afgedaald. Tot nu toe is het niet teruggekomen. Morgen staat er een lange dag op het programma, dat zal uitsluitsel bieden of het het achterwiel is.
Frame is titanium, merkloos.
Sten