Hallo
Ik ben zelf een cube reaction aan het opbouwen nou heb ik een LX groep gekocht.
Maar het afstellen van de versnellingen wordt ik knetter gek van probeer het goed te lezen en al veel van internet geplukt maar kom er niet wijs uit.
Nou heb ik geen zin om het bij een fietsenmaker te laten doen want ik wil het zelf leren is er iemand in de omgeving van Doorn die mij hierbij kan helpen en het uitleggen zodat ik het zelf voortaan kan doen.
Mvg
Remko
Mijn Mail is remsie@hotmail.com
gek van de afstelling
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Heel simpel;
achterderrailleur monteren, die springt dan direct naar het kleinste tandwieltje. Controleer even of de kooi netjes onder het tandwieltje hangt en niet teveel naar binnen of naar buiten. Dit kun je bijstellen met een van de 2 kleine schoefjes (waarschijnlijk H L genoemd) op het parallellogram.
Shifter ook op de 9e versnelling klikken en dan de kabel vastmaken aan de achterderrailleur. Monteer deze goed strak dat er niet teveel speling meer op zit.
Je zit dan al een aardig eind op weg!! Vervolgens schakel je naar het middelste tandwiel en dan zorg je met de stelschoef op de derrailleur (waar de kabel begint) dat de kooi recht onder dit tandwiel hangt. IN principe ben je nu klaar.
Nog even terugschakelen naar het grootste tandwiel en ook daar met het andere H L schroefje even precies afstellen dat de derrailleur niet in de spaken komt.
achterderrailleur monteren, die springt dan direct naar het kleinste tandwieltje. Controleer even of de kooi netjes onder het tandwieltje hangt en niet teveel naar binnen of naar buiten. Dit kun je bijstellen met een van de 2 kleine schoefjes (waarschijnlijk H L genoemd) op het parallellogram.
Shifter ook op de 9e versnelling klikken en dan de kabel vastmaken aan de achterderrailleur. Monteer deze goed strak dat er niet teveel speling meer op zit.
Je zit dan al een aardig eind op weg!! Vervolgens schakel je naar het middelste tandwiel en dan zorg je met de stelschoef op de derrailleur (waar de kabel begint) dat de kooi recht onder dit tandwiel hangt. IN principe ben je nu klaar.
Nog even terugschakelen naar het grootste tandwiel en ook daar met het andere H L schroefje even precies afstellen dat de derrailleur niet in de spaken komt.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voorderrie werkt eigenlijk hetzelfde.
Ding monteren waarbij de kooi bij het grootste blad net (2-3mm) boven de tandwielen zit. Als ie gemonteerd is springt hij door de veer naar het kleinste blad, dus ook hier de shifter op de 1 klikken. Kabel weer strak monteren, H en L schroefjes gebruiken om de begrenzing in te stellen en vervolgens de boel fine-tunen op het middenblad. Soms zit er voor het finetunen ergens een stelnokje op de kabel, meestal kan het met de stelmoer die op de shifter zit (waar de kabel de shifter in gaat).
Ding monteren waarbij de kooi bij het grootste blad net (2-3mm) boven de tandwielen zit. Als ie gemonteerd is springt hij door de veer naar het kleinste blad, dus ook hier de shifter op de 1 klikken. Kabel weer strak monteren, H en L schroefjes gebruiken om de begrenzing in te stellen en vervolgens de boel fine-tunen op het middenblad. Soms zit er voor het finetunen ergens een stelnokje op de kabel, meestal kan het met de stelmoer die op de shifter zit (waar de kabel de shifter in gaat).
Less is bore