Toerfietser gevaarlijk?
Ik vind dat de meeste racefietsers te veel vinden dat iedereen rekening moet houden met hun snelheid. Feit is dat de fietspaden voor 90% gebruikt wordt door mensen die tourfietsen. Als zij dan 15 km/h rijden en jij komt er aan met + 30 dan duurt het inderdaad lang voordat ze je horen en/of aan de kant gaan. Maar ja dit is ook wel logisch, ze komen misschien op 30 km twee groepjes racefietsers tegen en als ze ingehaald worden door eentourfietser dan hebben ze ruim de tijd om aan de kant te gaan. Daar komt bij dat ze aan de hand van een bel niet kunnen horen wat voor fiets er aan komt.
Ook de bochten en hobbels (die ik overigens het meest irritant vind) zijn op deze groep afgesteld. Aangezien we ons in dit land altijd hebben neer te leggen bij wat de meerderheid vindt is het niet reeel om te verwachten dat je als uitzondering gewoon je gang kan gaan.
Dus rekening houden met de andere weggebruikers en anticiperen op het andere verkeer wat jou als racefietser ziet als gewone fietser en dus geen rekening houdt met je extra snelheid is de enige oplossing. Ik probeer zelf zoveel mogelijk fietspaden te vermijden en als ik in de stad of in het dorp fiets rijdt ik langzamer of ben super alert.
Natuurlijk heb je altijd mensen die zich belachelijk gedragen, zoals hier al aangehaald mensen die op een kruispunt uitgebreid op het midden van het pad stil gaan staan e.d. Je kan dan heel boos worden en lekker gaan schelden, je kan ook tegen ze zeggen dat ze in de weg staan en vervolgens zelf weer met een fris humeur verder fietsen.
O ja en die stoplichten, die hebben we in Zeeland niet zo veel dus dat is het probleem niet. (Toen ik in de stad Groningen woonde keek ik er ook nooit naar, en heb nog nooit een boete gehad voor het door rood rijden.)
Ook de bochten en hobbels (die ik overigens het meest irritant vind) zijn op deze groep afgesteld. Aangezien we ons in dit land altijd hebben neer te leggen bij wat de meerderheid vindt is het niet reeel om te verwachten dat je als uitzondering gewoon je gang kan gaan.
Dus rekening houden met de andere weggebruikers en anticiperen op het andere verkeer wat jou als racefietser ziet als gewone fietser en dus geen rekening houdt met je extra snelheid is de enige oplossing. Ik probeer zelf zoveel mogelijk fietspaden te vermijden en als ik in de stad of in het dorp fiets rijdt ik langzamer of ben super alert.
Natuurlijk heb je altijd mensen die zich belachelijk gedragen, zoals hier al aangehaald mensen die op een kruispunt uitgebreid op het midden van het pad stil gaan staan e.d. Je kan dan heel boos worden en lekker gaan schelden, je kan ook tegen ze zeggen dat ze in de weg staan en vervolgens zelf weer met een fris humeur verder fietsen.
O ja en die stoplichten, die hebben we in Zeeland niet zo veel dus dat is het probleem niet. (Toen ik in de stad Groningen woonde keek ik er ook nooit naar, en heb nog nooit een boete gehad voor het door rood rijden.)
Kom net terug van een rondje en onderweg viel me weer op wat me al heel lang opvalt. Kijk, ik woon in Frankrijk, daar wonen echt wel over verhitte automobilisten. 'n voetganger op het zebrapad voorrang geven is not done..., onder elkaar bbrrr.... Maaarrr als ik met m'n fietsie hier op de route national rijdt of op een berg weggetje, halen ze me niet in als er niet minsten 1 meter tussen mij en de auto zit. Verplicht zijn ze eigenlijk 1,5 meter buiten de bebouwde kom er tussen te laten.
Aan de andere kant staan de nederlandse automobilisten. Het is weer vakantietijd dus er komen er meer en meer.... Die **** passeren me hier dat 't spiegeltje me dus net niet raakt. Als het eigenlijk zowieso niet kan, komen ze nog langs en dan met de sleurhut erachter. je schrikt je dus echt helemaal lazeres als eerst zo'n bakkie komt en dan nog zo'n aanhang ding. Wat dat aangaat zijn de franse automobilisten gemiddeld veel fietsvriendelijker dan de nederlanders. Ik heb 20 jaar NL en 7 jaar FR dagelijkse ervaring.
Aan de andere kant staan de nederlandse automobilisten. Het is weer vakantietijd dus er komen er meer en meer.... Die **** passeren me hier dat 't spiegeltje me dus net niet raakt. Als het eigenlijk zowieso niet kan, komen ze nog langs en dan met de sleurhut erachter. je schrikt je dus echt helemaal lazeres als eerst zo'n bakkie komt en dan nog zo'n aanhang ding. Wat dat aangaat zijn de franse automobilisten gemiddeld veel fietsvriendelijker dan de nederlanders. Ik heb 20 jaar NL en 7 jaar FR dagelijkse ervaring.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Ik denk dat automobilisten in Frankrijk (ik woon daar niet dus correct me if I'm wrong) fietsers meer weten te respecteren, omdat ze daar geen last hebben van de miljoenen stadsfietsen zoals hier.
Ik kan me voorstellen dat een automobilist hier in NL zich dusdanig ergert aan fietsers (en terecht in veel gevallen) dat hij ze na een tijd gewoon gaat afsnijden oid. (niet terecht natuurlijk).
Ik kan me voorstellen dat een automobilist hier in NL zich dusdanig ergert aan fietsers (en terecht in veel gevallen) dat hij ze na een tijd gewoon gaat afsnijden oid. (niet terecht natuurlijk).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
KukeleKupers schreef:Ik denk dat automobilisten in Frankrijk (ik woon daar niet dus correct me if I'm wrong) fietsers meer weten te respecteren, omdat ze daar geen last hebben van de miljoenen stadsfietsen zoals hier.
Ik kan me voorstellen dat een automobilist hier in NL zich dusdanig ergert aan fietsers (en terecht in veel gevallen) dat hij ze na een tijd gewoon gaat afsnijden oid. (niet terecht natuurlijk).
Zou ik niet op rekenen in Frankrijk. Probeer RN (Route National) en je wordt soms van je sokken gereden!
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Diezelfde ervaring heb ik ook, in Frankrijk (en ook zeker in Duitsland) kan je op een veel te grote weg fietsen zonder dat er meestal ook maar 1 iemand langs je heen vliegt op een paar cm afstand. Als er hier in het Oosten van het land iemand stopt om je voor te laten gaan terwijl je geen voorrang hebt is het 9 van de 10 keer een Duitser.
Route National is dan misschien wel weer een station te ver, daar heb je ook stukjes bij zitten die autoweg zijn. Het enige kleine beetje voordeel is dat ze meestal nog een brede strook asfalt hebben naast de witte lijn waar je kan fietsen met wat meer afstand tussen jouw en de auto's. Alleen dan is het een kwestie van tijd voor je lek rijdt in de steentjes of glas.
Route National is dan misschien wel weer een station te ver, daar heb je ook stukjes bij zitten die autoweg zijn. Het enige kleine beetje voordeel is dat ze meestal nog een brede strook asfalt hebben naast de witte lijn waar je kan fietsen met wat meer afstand tussen jouw en de auto's. Alleen dan is het een kwestie van tijd voor je lek rijdt in de steentjes of glas.
Terugkomend op die ouwe lullen en normale fietsers.
Waarom kijken mensen altijd eerst om (met als gevolg dat ze naar links slingeren) wanneer je belt of roept en gaan ze niet gewoon aan de kant!?
Dat fietsers een gevaar zijn ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik ben een gevaar voor onszelf. Ik rij door rood als ik zie dat het kan (dat is vaak). Maar ik hou er wel rekening mee dat andere niet in de remmen moeten voor mij. Ik sla een fietspad over als het niet anders kan (volgens mij val ik in mijn rode tenue genoeg op en is dat niet gevaarlijk, het mag niet maar dat is een ander verhaal). Ik vind het vaak nogal relatief.
Wat is gevaarlijker een wielrenner op een fietspad waar je niet de 30 km + kan rijden die je wil en kan? Of een wielrenner die zijn 30 + en meer met gemak kan halen op een tweebaans weg in de bebouwde kom?
Waarom kijken mensen altijd eerst om (met als gevolg dat ze naar links slingeren) wanneer je belt of roept en gaan ze niet gewoon aan de kant!?
Dat fietsers een gevaar zijn ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik ben een gevaar voor onszelf. Ik rij door rood als ik zie dat het kan (dat is vaak). Maar ik hou er wel rekening mee dat andere niet in de remmen moeten voor mij. Ik sla een fietspad over als het niet anders kan (volgens mij val ik in mijn rode tenue genoeg op en is dat niet gevaarlijk, het mag niet maar dat is een ander verhaal). Ik vind het vaak nogal relatief.
Wat is gevaarlijker een wielrenner op een fietspad waar je niet de 30 km + kan rijden die je wil en kan? Of een wielrenner die zijn 30 + en meer met gemak kan halen op een tweebaans weg in de bebouwde kom?
ok, ok, route national moet je echt wel vermijden als het die grote noord-zuid verbindingen zijn zoals bv de N7. In m'n hoofd had ik meer meer de N251 achtigen. Die kunnen echt wel. Mooiste blijven de D routes (departementales) en daar kun je echt goed rijden. Franse automobilisten hebben echt meer ontzag voor fietsers dan de NL / DE / CHE rijders. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Red_Devil schreef:Terugkomend op die ouwe lullen en normale fietsers.
Waarom kijken mensen altijd eerst om (met als gevolg dat ze naar links slingeren) wanneer je belt of roept en gaan ze niet gewoon aan de kant!?
Dat fietsers een gevaar zijn ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik ben een gevaar voor onszelf. Ik rij door rood als ik zie dat het kan (dat is vaak). Maar ik hou er wel rekening mee dat andere niet in de remmen moeten voor mij. Ik sla een fietspad over als het niet anders kan (volgens mij val ik in mijn rode tenue genoeg op en is dat niet gevaarlijk, het mag niet maar dat is een ander verhaal). Ik vind het vaak nogal relatief.
Wat is gevaarlijker een wielrenner op een fietspad waar je niet de 30 km + kan rijden die je wil en kan? Of een wielrenner die zijn 30 + en meer met gemak kan halen op een tweebaans weg in de bebouwde kom?
Wat ik ook irritant vind zijn die snijdende, wijzende en claxonnerende figuren die vinden dat je in een 30 km-zone niet met pak 'm beet 32 km/u op de rijbaan mag rijden. Terwijl in veel gevallen het fietspad een erbarmelijke hobbelpad is dat vlak langs voordeuren gaat en liefst natuurlijk nog met een rij auto's ertussen waar mensen zonder te kijken naartoe lopen of uitstappen.
Het is zo'n flauwekul om te stellen dat de snelle toerfietser gevaarlijk is. . Als ik eens kijk hoe de gemiddelde fietsende scholier zich in de ochtend gedraagt....Op die manier is elke weggebruiker gevaarlijk
stupidity is it\'s own reward
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 apr 2007 20:58
Ik probeer altijd zelf zoveel mogelijk de fietspaden en stoplichten te vermijden, lukt wel niet altijd. Ik rij zelf veel over de dijken bij ons in de buurt. Als fietser denk je dan , rot auto's en vooral motoren. Maar als ik zelf een keer in de auto op de dijk rij, dan denk ik vaak rot fietsers. Dus er is van beide kanten (fietser en automobilist) wel irritatie. En , inderdaad op zondagmiddag kun je het beste maar niet op je racekarretje gaan fietsen. Maar ik denk niet dat tourfietsers echt gevaarlijk rijden. Er zullen natuurlijk altijd lieden zijn die gevaarlijk rijden evenals auto's en motoren. Voorbeeld is de laatste AGR waarbij enkele tourfietsers en automobilisten met elkaar op de vuist zijn gegaan. Dan zegt men , zie nou wel ,die fietsers rijden echt gevaarlijk, terwijl dit gelukkig een incident is. Kan me ook wel voorstellen als je als automobilist in een tourtocht verzeild raak met honderden deelnemers dat dit irritatie oplevert. Ik denk overigens wel dat meer wielrenners een bel op hun fiets kunnen doen. Kijk een hoop geschreeuw tijdens het passeren is ook niet echt goed voor het imago van de fietser.
Zaterdag kwam ik door een klein dorpje gefietst, waar ik een (onoverzichtelijke) splitsing moest oversteken. Ik dacht dat de splitsing vrij was en stak over, maar op het moment dat ik de weg op rij zie ik dat er van rechts een auto aan komt. Omdat ik al op de helft van de weg zit steek ik snel over en ga het fietspad op. Vervelend voor die automobilist denk ik nog, maar helaas, foutje kan gebeuren.
Maar die automobilist denkt er blijkbaar ander over en begint te toeteren, en zodra het fietspad en de weg samenkomen probeert hij me van de weg af te drukken. Eerst tweemaal zodat ik in de remmen moet om niet tegen een paaltje of geparkeerde auto aan bots, waarna ik gefrustreerd mijn middelvinger opsteek. Daarna doet hij dit nog een keer en rijdt er vandoor. Als hij ongeveer 100 meter afstand heeft gaat hij in de remmen en blokkeerd het fietspad aan de rechterkant van de weg. Ik probeer er links langs te gaan, waarna hij meteen ook naar links gaat zodat ik hem weer rechts probeer te passeren. Net op het moment dat ik hem rechts bijna voorbij ben rijdt hij rechts het fietspad op zodat ik de stoep op moet om het zo nog net te kunnen ontwijken. Uit kwaadheid heb ik nog een fluim op zijn voorruit gelegd voordat ik er via de stoep weer vandoor ging.
Wat een gefrustreerde zak zeg. En die man (ongeveer 50 jaar) zat ook nog eens met zijn vrouw in de auto. Dat zal een gezellige dag voor die twee worden, als je zaterdagochtend al zo gefrustreerd rondrijdt.
Maar die automobilist denkt er blijkbaar ander over en begint te toeteren, en zodra het fietspad en de weg samenkomen probeert hij me van de weg af te drukken. Eerst tweemaal zodat ik in de remmen moet om niet tegen een paaltje of geparkeerde auto aan bots, waarna ik gefrustreerd mijn middelvinger opsteek. Daarna doet hij dit nog een keer en rijdt er vandoor. Als hij ongeveer 100 meter afstand heeft gaat hij in de remmen en blokkeerd het fietspad aan de rechterkant van de weg. Ik probeer er links langs te gaan, waarna hij meteen ook naar links gaat zodat ik hem weer rechts probeer te passeren. Net op het moment dat ik hem rechts bijna voorbij ben rijdt hij rechts het fietspad op zodat ik de stoep op moet om het zo nog net te kunnen ontwijken. Uit kwaadheid heb ik nog een fluim op zijn voorruit gelegd voordat ik er via de stoep weer vandoor ging.
Wat een gefrustreerde zak zeg. En die man (ongeveer 50 jaar) zat ook nog eens met zijn vrouw in de auto. Dat zal een gezellige dag voor die twee worden, als je zaterdagochtend al zo gefrustreerd rondrijdt.