Toerfietser gevaarlijk?
-
- Forum-lid
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
- Locatie: Groningen
Dat soort mensen moet je gewoon aanklagen.. voor hetzelde geld had hij je gewoon aangereden en was je gewond geraakt.
Trainen is voor talentlozen =P
Probleem is dat een toerfietser eigenlijk nergens bijhoort.
Te snel voor de andere fietsers en te langzaam voor de gemotoriseerde deelnemers.
De beste oplossing is de lege ruimte opzoeken op de stillere uren.
En dat is in Nederland steeds meer een probleem.
Waar die ruimte er nog is probeert men er de vaart er uit te halen met allerlei rare bochten en bulten, liefst met rechte betonnen randen, bij op en afritten van fietspaden.
Deze constructies vragen soms meer aandacht dan het overige verkeer .
Overigens vind ik dat de paden zelf beter zijn dan de gemiddelde fietspad in Belgie of Duitsland als die er al is.
Daar is het misschien wel in ontwikkeling maar nog lang niet als hier.
Nog een tip:Begin op tijd te bellen,want een schreeuw in je nek wekt pas echt agressie op.
Stressreacties zijn nou eenmaal geen doordachte reacties.
Te snel voor de andere fietsers en te langzaam voor de gemotoriseerde deelnemers.
De beste oplossing is de lege ruimte opzoeken op de stillere uren.
En dat is in Nederland steeds meer een probleem.
Waar die ruimte er nog is probeert men er de vaart er uit te halen met allerlei rare bochten en bulten, liefst met rechte betonnen randen, bij op en afritten van fietspaden.
Deze constructies vragen soms meer aandacht dan het overige verkeer .
Overigens vind ik dat de paden zelf beter zijn dan de gemiddelde fietspad in Belgie of Duitsland als die er al is.
Daar is het misschien wel in ontwikkeling maar nog lang niet als hier.
Nog een tip:Begin op tijd te bellen,want een schreeuw in je nek wekt pas echt agressie op.
Stressreacties zijn nou eenmaal geen doordachte reacties.
Zij is ook tegen
nee, veel schreeuwen doe ik niet en bellen al helemaal niet. Je kent het toch... groepje voor je, tring tring... eeuuhh?, hoor ik daar iets? Even kijken dus ruk aan het stuur dus van de lijn af, o ja, er komt iets, jongens even opzij.... Intussen zijn we 30 seconden verder en is je snelheid gereduceerd naar 16 kmh.
Dus wat te doen...
Kop dicht, bel uit... je ziet 'n gaatje, checked met zekerheid dat ze je niet in de gaten hebben, knalt er doorheen en voordat het is doorgedrongen dat ze zijn ingehaald ben jij alweer bij het volgende obstakel! Maar maak je 'n geluidje, gaan ze omkijken, van de lijn af en lig jij in de berm!
Dus wat te doen...
Kop dicht, bel uit... je ziet 'n gaatje, checked met zekerheid dat ze je niet in de gaten hebben, knalt er doorheen en voordat het is doorgedrongen dat ze zijn ingehaald ben jij alweer bij het volgende obstakel! Maar maak je 'n geluidje, gaan ze omkijken, van de lijn af en lig jij in de berm!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
HenkV schreef:Kop dicht, bel uit... je ziet 'n gaatje, checked met zekerheid dat ze je niet in de gaten hebben, knalt er doorheen en voordat het is doorgedrongen dat ze zijn ingehaald ben jij alweer bij het volgende obstakel! Maar maak je 'n geluidje, gaan ze omkijken, van de lijn af en lig jij in de berm!
truc die ik ook (en denk wij allemaal) vaak gebruik. Maar geheel zonder risico vind ik hem niet. Je weet nooit wat de ander gaat doen....
Wat betreft de stillere uren. Inderdaad goed idee. Maar zondag om half 9 zat ik op de fiets. Het was rustig maar in mijn hoofd was het een ware nachtmerrie (zo vroeg op zondag, na het vieren van de titel EK onder 21.......oef)
Ik ben lid van een grote toerclub en rijd dan ook meestal in een redelijk grote groep. Er zijn binnen zo'n groep natuurlijk bepaalde regels voor de veiligheid van ons en de medeweggebruiker. Zo roepen wij naar achteren dat er tegenliggers zijn of wanneer wij iemand moeten passeren. Veel medeweggebruikers zien dit niet als communiceren binnen de groep maar als agressief gedrag jegens hun en beginnen zelfs te schreeuwen en vloeken.
Hebben andere toerclubs hier ook last van?
Hebben andere toerclubs hier ook last van?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die met droge ogen kunnen volhouden dat fietsen NIET gevaarlijk is.
natuurlijk moeten automobilisten beter uitkijken en fietsers wat relaxter reageren op een roepend peloton, zoals de voorgaande poster al zei.
Maar ik heb wel eens plaatsvervangende schaamte als ik op zondag de fietsclubjes langs zie scheuren. Zo'n peloton is toch een beetjes als een trein die je niet even stil zet, maar sommigen denken dat ze meer voorrang hebben dan mensen die alleen en vooral minder hard fietsen.
Een kleine gedragscode zou een hoop oplossen:
- Ga niet met een peloton op een druk fietspad. Rij dan op de weg, zoek een beter tijdstip uit (voor 10 uur 's ochtends bijvoorbeeld) of rij voortaan een andere route.
- Benader ALS GROEP kruispunten rustig. Vaak zie je de voorsten nog net door oranje schieten waarna de rest er als een blinde kip achterna gaat, dwars tussen het andere verkeer door.
- Bedank ook eens iemand als die aan de kant gaat en groeten werkt ook erg positief
- Rij als het druk is achter elkaar.
natuurlijk moeten automobilisten beter uitkijken en fietsers wat relaxter reageren op een roepend peloton, zoals de voorgaande poster al zei.
Maar ik heb wel eens plaatsvervangende schaamte als ik op zondag de fietsclubjes langs zie scheuren. Zo'n peloton is toch een beetjes als een trein die je niet even stil zet, maar sommigen denken dat ze meer voorrang hebben dan mensen die alleen en vooral minder hard fietsen.
Een kleine gedragscode zou een hoop oplossen:
- Ga niet met een peloton op een druk fietspad. Rij dan op de weg, zoek een beter tijdstip uit (voor 10 uur 's ochtends bijvoorbeeld) of rij voortaan een andere route.
- Benader ALS GROEP kruispunten rustig. Vaak zie je de voorsten nog net door oranje schieten waarna de rest er als een blinde kip achterna gaat, dwars tussen het andere verkeer door.
- Bedank ook eens iemand als die aan de kant gaat en groeten werkt ook erg positief
- Rij als het druk is achter elkaar.
Tyr W schreef:- Bedank ook eens iemand als die aan de kant gaat en groeten werkt ook erg positief
Mag mijzelf op de borst kloppen. Zeg in principe altijd dank je wel (soms is het wel eens sarcastisch bedoeld, maar dat weten hun niet).
Maar je merkt inderdaad dat mensen dit op prijs stellen. Hoe vaak na een vriendelijke dankjewel een graag gedaan volgt is echt groot.
Althans dat is mijn ervaring.
Red_Devil schreef:Tyr W schreef:- Bedank ook eens iemand als die aan de kant gaat en groeten werkt ook erg positief
Mag mijzelf op de borst kloppen. Zeg in principe altijd dank je wel (soms is het wel eens sarcastisch bedoeld, maar dat weten hun niet).
Maar je merkt inderdaad dat mensen dit op prijs stellen. Hoe vaak na een vriendelijke dankjewel een graag gedaan volgt is echt groot.
Althans dat is mijn ervaring.
Ik heb soms de indruk dat ze denken dat mijn 'bedankt!' sarcastisch bedoeld is terwijl ik juist niet gehinderd werd Maar in die gevallen kan ik een reactie vaak niet meer verstaan omdat ik zonder snelheidsverlies alweer vele meters verder ben.. :d
Ik denk dat iedereen overal wel gevaarlijk kan worden als er plots wat veel volk op dezelfde plaats is en er weg wil.
Of de gemiddelde toerfietser gevaarlijk is kan ik niet zomaar zeggen. Veel hangt af van de situatie zou ik zeggen.
- Een fietser op zondagochtend rond 6h langs de kanaaldijk lijkt me zeker niet gevaarlijk, zelfs niet met een ganse groep netjes bij elkaar
- Eender welke fietser die al fietsend door een dorpskern wil geraken waar net het piekmoment van de lokale braderij bezig is lijkt me complete waanzin
- Meerdere fietsers die elkaar aan het testen zijn en kop in kas om de beurt op kop rijden, al dan niet in een waaier is eender waar op een niet afgesloten parcours nog meer waanzin. De sfeer van het moment maakt dat deze sportbeoefenaars niet meer in staat zijn om op een deftige manier te reageren moest er zich een noodsituatie in dat verkeer voordoen. Automobilisten zijn allergisch voor grote groepen fietsers, zeker als ze dan ook nog eens redelijk onvoorspelbaar gedrag hebben doordat ze op de limiet van hun kunnen aan het rijden zijn.
- Diezelfde automobilist die onder dezelfde invloed verkeert achter het stuur van z'n milieu belastend ding zal ook redelijk gevaarlijk zijn als hij de geldende voorrangsregels niet in acht neemt en van zichzelf denkt dat hij met behulp van die blikken doos meer is dan een zwakke weggebruiker. Vele oenen in dergelijke situaties denken dan ook nog rechter te mogen spelen door hun wagen als wapen te gaan gebruiken tegen die zwakkere weggebruikers. Maw, het potentieel "krankzinnigheid" in de mens is veel gevaarlijker dan een fietser.
Ik denk dat ik na vele jaren woon-werk gefiets (enkele keren per week een 50 km enkel) genoeg voorbeelden kan geven wat er allemaal gevaarlijk is en wat niet. Volgens mij heb je dat zelf in de hand en zijn het vooral de mensen die gewoon niet verdraagzaam zijn die een gevaar voor zichzelf en voor de anderen zijn. Dit heeft weinig met een fiets te maken.
Beste voorbeeld is de regelrechte aanslag die er enkele jaren geleden op mij is gepleegd door een bestuurder van een lijnbus. In zijn poging me van de weg te rijden belandde hijzelf een stuk naast de weg waardoor hij 3 busreizigers mee in gevaar bracht. Ik ben ervanaf gekomen met blauw ballen (wegens de capriolen die ik heb moeten uitvoeren om niet onder die bus te belanden, zoals je kan lezen was zelfs de zijkant naast de weg bezet door die bus) en enkele stukken aan de fiets. De bestuurder in kwestie nam nog rustig te tijd om me vol uit te kafferen en een klacht neerleggen had als gevolg dat er niet genoeg bewijzen waren van de feiten in kwestie... Een bewijs zou er pas geweest zijn als de busbestuurder beter gemikt had (volgens de politie die het PV opmaakte)
Of de gemiddelde toerfietser gevaarlijk is kan ik niet zomaar zeggen. Veel hangt af van de situatie zou ik zeggen.
- Een fietser op zondagochtend rond 6h langs de kanaaldijk lijkt me zeker niet gevaarlijk, zelfs niet met een ganse groep netjes bij elkaar
- Eender welke fietser die al fietsend door een dorpskern wil geraken waar net het piekmoment van de lokale braderij bezig is lijkt me complete waanzin
- Meerdere fietsers die elkaar aan het testen zijn en kop in kas om de beurt op kop rijden, al dan niet in een waaier is eender waar op een niet afgesloten parcours nog meer waanzin. De sfeer van het moment maakt dat deze sportbeoefenaars niet meer in staat zijn om op een deftige manier te reageren moest er zich een noodsituatie in dat verkeer voordoen. Automobilisten zijn allergisch voor grote groepen fietsers, zeker als ze dan ook nog eens redelijk onvoorspelbaar gedrag hebben doordat ze op de limiet van hun kunnen aan het rijden zijn.
- Diezelfde automobilist die onder dezelfde invloed verkeert achter het stuur van z'n milieu belastend ding zal ook redelijk gevaarlijk zijn als hij de geldende voorrangsregels niet in acht neemt en van zichzelf denkt dat hij met behulp van die blikken doos meer is dan een zwakke weggebruiker. Vele oenen in dergelijke situaties denken dan ook nog rechter te mogen spelen door hun wagen als wapen te gaan gebruiken tegen die zwakkere weggebruikers. Maw, het potentieel "krankzinnigheid" in de mens is veel gevaarlijker dan een fietser.
Ik denk dat ik na vele jaren woon-werk gefiets (enkele keren per week een 50 km enkel) genoeg voorbeelden kan geven wat er allemaal gevaarlijk is en wat niet. Volgens mij heb je dat zelf in de hand en zijn het vooral de mensen die gewoon niet verdraagzaam zijn die een gevaar voor zichzelf en voor de anderen zijn. Dit heeft weinig met een fiets te maken.
Beste voorbeeld is de regelrechte aanslag die er enkele jaren geleden op mij is gepleegd door een bestuurder van een lijnbus. In zijn poging me van de weg te rijden belandde hijzelf een stuk naast de weg waardoor hij 3 busreizigers mee in gevaar bracht. Ik ben ervanaf gekomen met blauw ballen (wegens de capriolen die ik heb moeten uitvoeren om niet onder die bus te belanden, zoals je kan lezen was zelfs de zijkant naast de weg bezet door die bus) en enkele stukken aan de fiets. De bestuurder in kwestie nam nog rustig te tijd om me vol uit te kafferen en een klacht neerleggen had als gevolg dat er niet genoeg bewijzen waren van de feiten in kwestie... Een bewijs zou er pas geweest zijn als de busbestuurder beter gemikt had (volgens de politie die het PV opmaakte)
SnoekL schreef:Ik ben lid van een grote toerclub en rijd dan ook meestal in een redelijk grote groep. Er zijn binnen zo'n groep natuurlijk bepaalde regels voor de veiligheid van ons en de medeweggebruiker. Zo roepen wij naar achteren dat er tegenliggers zijn of wanneer wij iemand moeten passeren. Veel medeweggebruikers zien dit niet als communiceren binnen de groep maar als agressief gedrag jegens hun en beginnen zelfs te schreeuwen en vloeken.
Hebben andere toerclubs hier ook last van?
Waarom perse in een grote groep rijden. Ik rijd ook vaak mee met onze toerclub. De regel is dat groepen niet groter zijn dan 10 renners. De groepen gaan vaak allemaal hun eigen weg. Fietsen we toch met meerdere groepen de zelfde rit dan blijft er minimaal 100 mtr. tussen de groepen. Automobilisten kunnen zo eenvoudig inhalen. Een groep van 50 renners is toch een ander verhaal.
Verder ben ik het met je eens dat veel weggebruikers ons waarschuwingssysteem (fietser tegen, auto achter, voetganger etc.) als bedreigend zien omdat ze niet in de gaten hebben dat het "interne" communicatie is.
Wel hebben we geluk dat in ons deel van Nederland de drukte vaak nog wel mee valt. We zoeken vaak de rustige buitenwegen op waar weinig verkeer is. Nog vaker fietsen we in het duitse grensgebied. Ondanks alle vooroordelen over associale duitse automobilisten is het daar beter fietsen. Een duitser zet in 9 van de 10 gevallen zijn auto op een smalle weg aan de kant als hij ons ziet naderen. Uiteraard beantwoorden wij zijn actie met een vriendelijk handgebaar. Dat doe ik overigens ook als ik mensen op fietspaden inhaal. Even roepen van bedankt.
We zullen het toch met elkaar moeten doen op de weg. We hebben volgens mij allemaal even veel recht om de weg te gebruiken. Helaas merken wij meer van een aanrijding dan de automobilist.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat Duitsers als a-sociaal te boek staan komt volgens mij ook vooral door misverstanden op de snelweg, dat een Duitser op de linkerbaan met knipperlicht aan gaat rijden of knipperen met de lampen als ze haast hebben. Liever dat dan bumperkleven.
Prima trainen in Duitsland, alleen je moet wel weten welke fietsroutes je kunt volgen, want nog al wat van die routes word je in 1 keer een onverhard weggetje opgestuurd in het boerenland.
Prima trainen in Duitsland, alleen je moet wel weten welke fietsroutes je kunt volgen, want nog al wat van die routes word je in 1 keer een onverhard weggetje opgestuurd in het boerenland.