Single-speed
Op mijn toekomstige fixie komen gewoon 2 remmen te zitten. Als ik serieus moet remmen doe ik dat sowieso altijd voor. Achter is alleen om in de bocht bij te remmen. Valpartijen door het gebruik van de voorrem ken ik alleen van ondeskundige fietsers met V-Brakes. Niet met ervarenere fietsers die beschaafde remmen hebben.
Sorry, mijn nieuwe muis is sneller dan ik. (draadloos hé, je houdt ze niet meer tegen)
Goed, nog een keer.
He Scepticus, dat schiet lekker op: over de kop slaan. (Kan wel voor een extreem korte remweg zorgen, afhankelijk van je fietskleding) Over de kop slaan gebeurd trouwens doordat je grip verliest waardoor het voorwiel blokkeert en dwars slaat. Niet omdat, volgens sommigen, de hele fiets om de vooras roteerd. (da's weer een heel andere dicipline)
Ultra_Ivo: beetje oppassen hé! in de eerste plaats ga je erg ver door te zeggen dat mensen met V-brakes per definitie ondeskundig zijn en minder ervaring hebben dan mensen met "beschaafde" remmen. Ik denk dat de betere fietser beide soorten fietsen niet uit de weg gaat. In de tweede plaats is dit topic er niet om mensen of hun fietsen te beledigen.
Goed, nog een keer.
He Scepticus, dat schiet lekker op: over de kop slaan. (Kan wel voor een extreem korte remweg zorgen, afhankelijk van je fietskleding) Over de kop slaan gebeurd trouwens doordat je grip verliest waardoor het voorwiel blokkeert en dwars slaat. Niet omdat, volgens sommigen, de hele fiets om de vooras roteerd. (da's weer een heel andere dicipline)
Ultra_Ivo: beetje oppassen hé! in de eerste plaats ga je erg ver door te zeggen dat mensen met V-brakes per definitie ondeskundig zijn en minder ervaring hebben dan mensen met "beschaafde" remmen. Ik denk dat de betere fietser beide soorten fietsen niet uit de weg gaat. In de tweede plaats is dit topic er niet om mensen of hun fietsen te beledigen.
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
[quote="Ed Vrolijk"]He Scepticus, dat schiet lekker op: over de kop slaan. (Kan wel voor een extreem korte remweg zorgen, afhankelijk van je fietskleding) Over de kop slaan gebeurd trouwens doordat je grip verliest waardoor het voorwiel blokkeert en dwars slaat. Niet omdat, volgens sommigen, de hele fiets om de vooras roteerd. (da's weer een heel andere dicipline)[/quote]
Nou, je kunt ook gecontroleerd je achterwiel los remmen, dus daarbij roteren fietser + fiets wel degelijk om het voorwiel (waarbij, wanneer je 'fietser + fiets' als 'free body' beschouwt het draaipunt dan niet de as is maar het contactpunt tussen band en weg)
Nou, je kunt ook gecontroleerd je achterwiel los remmen, dus daarbij roteren fietser + fiets wel degelijk om het voorwiel (waarbij, wanneer je 'fietser + fiets' als 'free body' beschouwt het draaipunt dan niet de as is maar het contactpunt tussen band en weg)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Wat Scepticus zegt...
Maar weer wat meer on-topic: Gebruiken jullie die voorrem ooit? Ik eigenlijk zelden, maar ik probeer er ook een beetje een sport van te maken om zoveel mogelijk overal tussendoor te kunnen fietsen. Op een bepaald moment ga je verkeerspatronen 'lezen'. Dat is wat fixed rijden zo leuk maak volgens mij. En waarom een single-speed op de weg voor mij geen toegevoegde waarde ten opzichte van een gewone stadsfiets zou hebben.
Maar weer wat meer on-topic: Gebruiken jullie die voorrem ooit? Ik eigenlijk zelden, maar ik probeer er ook een beetje een sport van te maken om zoveel mogelijk overal tussendoor te kunnen fietsen. Op een bepaald moment ga je verkeerspatronen 'lezen'. Dat is wat fixed rijden zo leuk maak volgens mij. En waarom een single-speed op de weg voor mij geen toegevoegde waarde ten opzichte van een gewone stadsfiets zou hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ Scepticus: Dat zei ik toch, dat is een heel andere dicipline. Stoppie noemen ze dat ook wel.
En in je vorige bericht: aangrijpingspunt van de grondreactiekracht? Que?
@53x11: Verkeerspatronen lezen?? Heb ik eerder geprobeerd. Jammer dat er zoveel analfabeten rondrijden! Geloof me, een gebroken heup doet echt zeer.
En het voordeel van een single speed boven een gewone stadsfiets? Wat dacht je van een kilo of 5?
En in je vorige bericht: aangrijpingspunt van de grondreactiekracht? Que?
@53x11: Verkeerspatronen lezen?? Heb ik eerder geprobeerd. Jammer dat er zoveel analfabeten rondrijden! Geloof me, een gebroken heup doet echt zeer.
En het voordeel van een single speed boven een gewone stadsfiets? Wat dacht je van een kilo of 5?
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
[quote="Ed Vrolijk"]@ Scepticus: Dat zei ik toch, dat is een heel andere dicipline. [/quote]
Ja, maar ik bedoelde maar te zeggen dat je ook op een fiets zonder vering de meeste remkracht voor hebt.
Ja, maar ik bedoelde maar te zeggen dat je ook op een fiets zonder vering de meeste remkracht voor hebt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
@Scepticus: Je hebt gelijk, je hebt de meeste remkracht voor als je beheerst en gecontroleerd kunt remmen. (En hoe vaak heb je daar de kans voor?)
Maar goed, we houden er over op, want het lijkt me niet een leuk en interessant verhaal voor de andere forumleden.
Fijne avond!
Maar goed, we houden er over op, want het lijkt me niet een leuk en interessant verhaal voor de andere forumleden.
Fijne avond!
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
[quote="Remon@"]Ik zou voor de singlespeed gaan. Stiekem toch een kleine rem op het stuur plaatsen. Lijkt me zowiezo een stukje veiliger.
en kijk eens op www.singlespeed.nl
Greetz
Remon[/quote]
Bedankt Remon!!
en kijk eens op www.singlespeed.nl
Greetz
Remon[/quote]
Bedankt Remon!!
[quote="Ed Vrolijk"]@53x11: Verkeerspatronen lezen?? Heb ik eerder geprobeerd. Jammer dat er zoveel analfabeten rondrijden! Geloof me, een gebroken heup doet echt zeer.
En het voordeel van een single speed boven een gewone stadsfiets? Wat dacht je van een kilo of 5?[/quote]
Tegen die analfabeten heb ik natuurlijk die voorrem. Maar toch, het is echt verbazingwekkend hoe goed je overal tussendoor komt als je een beetje anders gaat kijken in het verkeer. Je netjes aan alle regels houden en met twee goed functionerende remmen rijden is ongetwijfeld veiliger, maar echt onveilig is het fixed rijden volgens mij niet. Ook omdat je met je benen behoorlijk veel controle hebt over de snelheid van je fiets. Dat gewicht boeit me in dit geval niet zo. Het gaat me om het plezier van het rijden en de mooie eenvoud van de fiets.
NB: Misschien is het een leuk idee als je de stap-voor-stap opbouw van je fiets op de foto zet en tzt hier plaatst?
En het voordeel van een single speed boven een gewone stadsfiets? Wat dacht je van een kilo of 5?[/quote]
Tegen die analfabeten heb ik natuurlijk die voorrem. Maar toch, het is echt verbazingwekkend hoe goed je overal tussendoor komt als je een beetje anders gaat kijken in het verkeer. Je netjes aan alle regels houden en met twee goed functionerende remmen rijden is ongetwijfeld veiliger, maar echt onveilig is het fixed rijden volgens mij niet. Ook omdat je met je benen behoorlijk veel controle hebt over de snelheid van je fiets. Dat gewicht boeit me in dit geval niet zo. Het gaat me om het plezier van het rijden en de mooie eenvoud van de fiets.
NB: Misschien is het een leuk idee als je de stap-voor-stap opbouw van je fiets op de foto zet en tzt hier plaatst?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
[quote="marcello"]53x11: Als het allemaal door gaat en ik alle spullen bij elkaar gesprokkeld heb, dan zal ik daar een reportage van maken. Het wordt wel een low-budget project, dus qua fiets en onderdelen zal het wel eventjes duren...[/quote]
Maakt nix uit. Ben benieuwd!!
Maakt nix uit. Ben benieuwd!!