Er zijn van de diverse merken die carbon voorvorken maken identieke voorvorken met als verschil het gewicht.
Is het verschil merkbaar tussen de 350 gram versie en de 500 gram versie. En zo ja, wat is dat verschil dan wel.
Ik wil dit graag weten voor dat ik tot aanschaf overga van één van beide.
Gewicht carbon voorvork verschil merkbaar.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Mijn Bianchi heb ik onlangs voorzien van een XL full carbon vork van 340 gr. Eerder zat er een SL carbon,met een alu buis in, gewicht 500 gr. Verschil in het gewicht voel je niet natuurlijk, maar de voorkant is wat "zachter". Ik vind dat wel prettig, een beetje comfortabeler. Zolang als het maar geen vreemde effecten geeft in de afdalingen, maar daar heb ik tijdens mijn laatste rit in Limburg niets van gemerkt.
Het is misschien verstandig als je in de tabellen van Fiets eerst opzoekt hoe stijf die vork is, of te wel, hoeveel buigt hij door onder een bepaalde belasting. Daar kun je wellicht ook een vergelijking vinden met je huidige fiets, of andere exemplaren die je kent.
Het is misschien verstandig als je in de tabellen van Fiets eerst opzoekt hoe stijf die vork is, of te wel, hoeveel buigt hij door onder een bepaalde belasting. Daar kun je wellicht ook een vergelijking vinden met je huidige fiets, of andere exemplaren die je kent.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40656
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Grootste verschil zit in mijn ervaring inderdaad in de stijfheid.
Ik heb zowel een Ritchey WCS carbon vork in mijn Scott gehad als een CR1 vork (150gr zwaarder) en die Scottvork was veel, heel veel stijver. Echt knalhard. OM te koersen helemaal top, stuurt ultrastrak. Voor lange tourritten misschien wel iets te stijf en is de flexibele Ritchey te prefereren.
Ik heb zowel een Ritchey WCS carbon vork in mijn Scott gehad als een CR1 vork (150gr zwaarder) en die Scottvork was veel, heel veel stijver. Echt knalhard. OM te koersen helemaal top, stuurt ultrastrak. Voor lange tourritten misschien wel iets te stijf en is de flexibele Ritchey te prefereren.
Less is bore
het is mss een repost maar ik ben wanhopig
ik wil een chinook bestellen met easton vork
maar ik weet niet welke te kiezen: de EC70 of de EC90
gewicht en looks spelen geen rol - wat voor mij belangrijk is: het verschil in stijfheid, comfort en sterkte
iemand ervaringen of tips?
ik wil een chinook bestellen met easton vork
maar ik weet niet welke te kiezen: de EC70 of de EC90
gewicht en looks spelen geen rol - wat voor mij belangrijk is: het verschil in stijfheid, comfort en sterkte
iemand ervaringen of tips?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik denk niet dat het alleen een stijfheid/comfort/sterkte-verhaal is. Uiteraard zijn dit veelal de belangrijkste factoren, maar gewicht kan je wel degelijk écht voelen.
Op de Trek fietsen waarop ik vroeger gereden (modellen 5500 en 5900) merkte ik duidelijk dat Trek zware voorvorken monteerde, wat ik overigens echt niet leuk vond... Ik vond steeds dat er een probleem was in de gewichtsverdeling over de volledige fiets (voor vs. achter).
Een van de momenten waar je dit extreem merkt is als je een steile kasseiheuvel als de Paterberg opfietst: daar verplaats je doelbewust soms je voorwiel over de kasseien, en dat gaat toch heel wat gemakkelijker als de fiets voorin lichter opgebouwd is.
Is die EC70 wel los te krijgen? In een Chinook zou ik een EC90 steken. Beiden zullen overigens even stijf en sterk zijn. Enkel bij de EC90 SLX zal je aan stijfheid wat moeten inboeten, en dit zal je dan weer enkel voelen als je een zwaardere of krachtiger kerel bent.
Op de Trek fietsen waarop ik vroeger gereden (modellen 5500 en 5900) merkte ik duidelijk dat Trek zware voorvorken monteerde, wat ik overigens echt niet leuk vond... Ik vond steeds dat er een probleem was in de gewichtsverdeling over de volledige fiets (voor vs. achter).
Een van de momenten waar je dit extreem merkt is als je een steile kasseiheuvel als de Paterberg opfietst: daar verplaats je doelbewust soms je voorwiel over de kasseien, en dat gaat toch heel wat gemakkelijker als de fiets voorin lichter opgebouwd is.
dukie schreef:het is mss een repost maar ik ben wanhopig
ik wil een chinook bestellen met easton vork
maar ik weet niet welke te kiezen: de EC70 of de EC90
gewicht en looks spelen geen rol - wat voor mij belangrijk is: het verschil in stijfheid, comfort en sterkte
iemand ervaringen of tips?
Is die EC70 wel los te krijgen? In een Chinook zou ik een EC90 steken. Beiden zullen overigens even stijf en sterk zijn. Enkel bij de EC90 SLX zal je aan stijfheid wat moeten inboeten, en dit zal je dan weer enkel voelen als je een zwaardere of krachtiger kerel bent.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
@casran: de EC70 kan je bijbestellen als framekit, de EC90 zal ik ergens anders moeten kopen - nog 1 vraagje hoe zit het met de sterkte van de carbon buis ten opzichte van de alu buis - ik weet wel dat easton van zeer goede kwaliteit is maar toch ben ik er niet gerust in, die zouden wel eens durven breken - iedere mening is welkom
@velo: sorry dat ik zo brutaal jouw topic inneem maar hopelijk heb je hier ook iets aan
@velo: sorry dat ik zo brutaal jouw topic inneem maar hopelijk heb je hier ook iets aan
Samenvattend kan ik dus aanhouden dat als ik meer waarde hecht aan een wat comfortabele vork dat ik dan moet kijken voor een van onder de 400 gram en niet de zwaardere nemen die stijver zijn en dus minder comfortabel.
En is het merk bv. easton, deda, pro, ritchey etc. dan nog van invloed.
Is het nog van invloed als je een alu pijp neemt of een full carbon top gedeelte.
Of heeft dat niet echt invloed op het rijgedrag dan wel comfort.
En is het merk bv. easton, deda, pro, ritchey etc. dan nog van invloed.
Is het nog van invloed als je een alu pijp neemt of een full carbon top gedeelte.
Of heeft dat niet echt invloed op het rijgedrag dan wel comfort.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat de diameter even groot is zal de aluminium vorkbuis over het algemeen stijfer zijn. En zwaarder, maar niet perse minder comfortabel omdat het comfort meer uit de "poten". komt en minder uit de vorkbuis. Als je veel spacers (4 cm of meer) nodig hebt is een aluminium vorkbuis te overwegen.
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik weet nu genoeg.
Ik weet nu genoeg.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;