Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen Dolomieten (Marathon) en Marmotte

chielberto
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2006 23:42

chielberto 08 jun 2007 21:58

Hallo,

Ik heb drie wielsets:
1Mavic Kyserium Equipe
2Mavic Open Pro (36 SP) Ultegra naven (10 spd)
3Mavic CXP 33 (36 SP) Ultegra naven (10 spd)
De eerste vraag is welke NAAR JULLIE MENING het beste zijn om mee te klimmen.
tevens ook benieuwd naar jullie mening waar deze wielen in te zetten!

Beste Klimwielen?
1
2
3

Beste criterium wielen?
1
2
3

Beste trainingswielen?
1
2
3

Beste 'toertochtwielen'?
1
2
3

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 09 jun 2007 00:46

Klimwielen zijn er niet bij want daar zijn ze toch alle 3wat zwaar voor .Dan maar de ksyriums.

die ander 2 setjes als trainingswielen en toertocht

chielberto
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2006 23:42

chielberto 09 jun 2007 01:18

Toch maar ff reageren!
De Kyseriums: WEIGHT Front 845 g, rear 995 g (ED10)= 1840 gram

De Open Pro: gewicht voorwiel : 839
gewicht achterwiel : 1047
gewicht totaal : 1886

De CXP's zijn iets zwaarder! Maar desondanks concludeer ik hierbij dat de systeemwielset compleet in het niets valt bij de handgespaakte wielset! Weliswaar is de set 46 gram lichter.... Doch heb ik het idee dat de handgespaakte set een stuk strakker en stijver is waardoor energieverlies bij een dusdanige krachtinspanning relevanter wordt dan het minieme gewichtverschil.

Ps. tijdens trainingen op de baan rijd ik op de Kyserium E. Heb het idee dat ik de wielen dusdanig krom trek dat het energieverlies behoor;lijk hoog is!

Wie volgt, reacties graag!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2007 11:13

Het maakt volgens mij allemal niet veel uit, de Ksyriums zijn hooguit iets aerodynamischer maar daar heb je volgens mij met klimmen niet zo gek veel voordeel aan. Echte klimwielen zijn het geen van drieën.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 10 jun 2007 03:53

Het schijnt dat aerodynamica ook tijdens het klimmen een niet te onderschatten factoor vormt. Heb er wel eens een interresant artikel over gelezen in TOUR magazine.
No pain no gain, no guts no glory!

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 10 jun 2007 15:16

Gewoon rijden op 1 van de drie en zelf een halve kilo afvallen dan heb je het verschil met klimwielen goedgemaakt en het kost ook niets.

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 10 jun 2007 17:45

Is dat nou zo van het totaal gewicht. Blijft het niet van belang om de draaiende massa licht te houden?
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 10 jun 2007 18:40

Laag wielgewicht is bij klimmen net zo effectief als niet draaiend gewicht.
Bij het optrekken na een bocht ofzo heb je wel voordeel van de lagere draaiende massa.

Om een massa te versnellen - dat gebeurt dus met het wiel bij versnellen, het wiel toert op - is energie nodig. Als je wielgewicht hoger is, is er dus meer energie nodig.
Met versnellen van het wiel bedoel ik dus wel het wiel opzich, dus dat het wiel meer toeren gaat draaien. Niet dat het wiel in de voorwaartse richting versnelt.

Je kunt dus ook harder remmen met lichte wielen, want er zit minder energie in dan bij een zwaar wiel.

Op een klim versnel je nooit echt snel dus maakt het niet uit of dat je een halve kilo op je wielen bespaart of op iets anders

Plaats reactie