Hallo,
Ik heb drie wielsets:
1Mavic Kyserium Equipe
2Mavic Open Pro (36 SP) Ultegra naven (10 spd)
3Mavic CXP 33 (36 SP) Ultegra naven (10 spd)
De eerste vraag is welke NAAR JULLIE MENING het beste zijn om mee te klimmen.
tevens ook benieuwd naar jullie mening waar deze wielen in te zetten!
Beste Klimwielen?
1
2
3
Beste criterium wielen?
1
2
3
Beste trainingswielen?
1
2
3
Beste 'toertochtwielen'?
1
2
3
Wielen Dolomieten (Marathon) en Marmotte
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19 jul 2006 23:42
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19 jul 2006 23:42
Toch maar ff reageren!
De Kyseriums: WEIGHT Front 845 g, rear 995 g (ED10)= 1840 gram
De Open Pro: gewicht voorwiel : 839
gewicht achterwiel : 1047
gewicht totaal : 1886
De CXP's zijn iets zwaarder! Maar desondanks concludeer ik hierbij dat de systeemwielset compleet in het niets valt bij de handgespaakte wielset! Weliswaar is de set 46 gram lichter.... Doch heb ik het idee dat de handgespaakte set een stuk strakker en stijver is waardoor energieverlies bij een dusdanige krachtinspanning relevanter wordt dan het minieme gewichtverschil.
Ps. tijdens trainingen op de baan rijd ik op de Kyserium E. Heb het idee dat ik de wielen dusdanig krom trek dat het energieverlies behoor;lijk hoog is!
Wie volgt, reacties graag!
De Kyseriums: WEIGHT Front 845 g, rear 995 g (ED10)= 1840 gram
De Open Pro: gewicht voorwiel : 839
gewicht achterwiel : 1047
gewicht totaal : 1886
De CXP's zijn iets zwaarder! Maar desondanks concludeer ik hierbij dat de systeemwielset compleet in het niets valt bij de handgespaakte wielset! Weliswaar is de set 46 gram lichter.... Doch heb ik het idee dat de handgespaakte set een stuk strakker en stijver is waardoor energieverlies bij een dusdanige krachtinspanning relevanter wordt dan het minieme gewichtverschil.
Ps. tijdens trainingen op de baan rijd ik op de Kyserium E. Heb het idee dat ik de wielen dusdanig krom trek dat het energieverlies behoor;lijk hoog is!
Wie volgt, reacties graag!
Het maakt volgens mij allemal niet veel uit, de Ksyriums zijn hooguit iets aerodynamischer maar daar heb je volgens mij met klimmen niet zo gek veel voordeel aan. Echte klimwielen zijn het geen van drieën.
Is dat nou zo van het totaal gewicht. Blijft het niet van belang om de draaiende massa licht te houden?
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Laag wielgewicht is bij klimmen net zo effectief als niet draaiend gewicht.
Bij het optrekken na een bocht ofzo heb je wel voordeel van de lagere draaiende massa.
Om een massa te versnellen - dat gebeurt dus met het wiel bij versnellen, het wiel toert op - is energie nodig. Als je wielgewicht hoger is, is er dus meer energie nodig.
Met versnellen van het wiel bedoel ik dus wel het wiel opzich, dus dat het wiel meer toeren gaat draaien. Niet dat het wiel in de voorwaartse richting versnelt.
Je kunt dus ook harder remmen met lichte wielen, want er zit minder energie in dan bij een zwaar wiel.
Op een klim versnel je nooit echt snel dus maakt het niet uit of dat je een halve kilo op je wielen bespaart of op iets anders
Bij het optrekken na een bocht ofzo heb je wel voordeel van de lagere draaiende massa.
Om een massa te versnellen - dat gebeurt dus met het wiel bij versnellen, het wiel toert op - is energie nodig. Als je wielgewicht hoger is, is er dus meer energie nodig.
Met versnellen van het wiel bedoel ik dus wel het wiel opzich, dus dat het wiel meer toeren gaat draaien. Niet dat het wiel in de voorwaartse richting versnelt.
Je kunt dus ook harder remmen met lichte wielen, want er zit minder energie in dan bij een zwaar wiel.
Op een klim versnel je nooit echt snel dus maakt het niet uit of dat je een halve kilo op je wielen bespaart of op iets anders