105 vs ultegra
-
- Forum-lid
Gisteren beweerde iemand tijdens het fietsen dat de Shimano 105-groep 2007, die hij op zijn nieuwe Cannondale caad5 heeft, hoogwaardiger is dan de Ultegra-groep. Ik was verbaasd over zijn opmerking en legde hem voor waarom er dan het prijs- en naamverschil nog was. Er kwam niet echt een coherent antwoord. Sterk verhaal, gerucht of weet iemand echt hoe die verhouding ligt? Ik ben geen kenner van groepen, maar hij had een 105 met zo'n iets donkerder metaalkleur dan de gebruikelijke Shimano-onderdelen (ice grey?!).
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
De Shimano 105 is inderdaad vernieuwd en is inderdaad dichter naar Ultegra gekropen dan vroeger. Nog altijd vind ik 'm wel een fractie minder, niet alleen qua slijtage maar ook qua materiaalgebruik, robuustheid en gewicht. Ik heb recentelijk met de nieuwste 105 groep gereden, die vond ik nog altijd een tikkie minder dan mijn Ultegra 2006 groep.
De nieuwe Ultegra SL groep (die nog op de markt moet komen) heeft trouwens ook die grijze kleur. Of althans, kán de grijze kleur hebben want er is ook gewoon een zilveren versie.
De nieuwe Ultegra SL groep (die nog op de markt moet komen) heeft trouwens ook die grijze kleur. Of althans, kán de grijze kleur hebben want er is ook gewoon een zilveren versie.
It wasn't me! :p (Ik heb zelf zo'n CAAD5 met de 10sp 105 groep)
Degene met wie je sprak was waarschijnlijk erg tevreden en dat is mooi voor hem/haar. Maar het lijkt me onzin.. Recente (duur)tests hebben wel uitgewezen dat de 105 groep qua duurzaamheid niet of nauwelijks (de precieze formulering ken ik niet) onderdoet voor Ultegra, maar Ultegra blijft natuurlijk lichter (feit), schakelt ietsje preciezer (denk ik) en is een stuk mooier (vind ik). Die grijze verf van de 105 groep is een flop, slijt veel te snel van de cranks en vooral de pedalen en dat geeft een lelijk zicht (de cranks en tandbladen zijn sowieso al lelijk).
Degene met wie je sprak was waarschijnlijk erg tevreden en dat is mooi voor hem/haar. Maar het lijkt me onzin.. Recente (duur)tests hebben wel uitgewezen dat de 105 groep qua duurzaamheid niet of nauwelijks (de precieze formulering ken ik niet) onderdoet voor Ultegra, maar Ultegra blijft natuurlijk lichter (feit), schakelt ietsje preciezer (denk ik) en is een stuk mooier (vind ik). Die grijze verf van de 105 groep is een flop, slijt veel te snel van de cranks en vooral de pedalen en dat geeft een lelijk zicht (de cranks en tandbladen zijn sowieso al lelijk).
juist ja, en de whr500 wielen zijn beter dan de whr600 en de lx is beter dan de xt enz...
je hebt altijd van die mensen die hun eigen spullen ophemelen en beter vinden dan al de rest
het zou dom zijn van shimano om een goedkopere groep beter te maken dan de duurdere - anders rijden we volgend jaar allemaal rond met de nieuwe sora
je hebt altijd van die mensen die hun eigen spullen ophemelen en beter vinden dan al de rest
het zou dom zijn van shimano om een goedkopere groep beter te maken dan de duurdere - anders rijden we volgend jaar allemaal rond met de nieuwe sora
havana schreef:De nieuwe Ultegra SL groep (die nog op de markt moet komen) heeft trouwens ook die grijze kleur. Of althans, kán de grijze kleur hebben want er is ook gewoon een zilveren versie.
http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=1144&NewsCatId=5