Ik heb sinds een paar dagen een tik in mijn trapas. Het komt alleen voor als ik op de trappers sta. Voorral wanneer je aanzet, nadat er geen kracht op de as is gezet, en ik bijvoorbeeld door een kuiltje ben gereden. Hierna is het weer een tijdje verdwenen, waarna het terugkomt zodra ik weer ergens over of doorheen rijd.
De trappers zijn het niet (een anders setje geprobeerd), en zonder ketting op de voorbladen tikt hij ook zodra ik staand kracht zet op bijde pedalen. Als ik de bouten in de as aandraai, is het iets minder. Helaas komt het steeds erger terug.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Gr, Casper
tik in trapas
Heb ik ook gehad, fiets net terug van fietsenmaker. Half jaar oud, Shimano Compact, alle delen los gehad. Smeren, aandraaien niets hielp. Blijkt een klein staaldraadje aan het borgplaatje van de crank geweest te zijn. Bij een bepaalde stand van je trappers en kracht erop raakt ie je bracket, even ombuigen of inkorten probleem verholpen, succes!
-
- Forum-lid
Toch zou ik ook even de trappers natrekken. Acht van de tien keer dat iemand een tik 'van onderen' voelt of hoort komen, komt het gewoon omdat de pedalen niet vast genoeg vast zitten.
Eric Schuijt is geen racefietser, maar heeft wel in 4 jaar tijd door 80 landen gefietst.