Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo vento (wedstrijdgebruik)

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 02 jun 2007 22:00

Zijn deze wielen afdoende voor wedstrijd gebruik?Ik heb campagnolo vento wielen voor tijdens de wedstijd en om te trainen gebruik ik reeds 8 jaar rigida dpx wielen met campagnolo chorus naaf.Ik heb echter de indruk dat mijn rigida wielen soepelder lopen (naaf lijkt mij beter).Nu was mijn vraag of dit kan en als ik daar in de wedstrijd verschil zou kunnen voelen? Zou bijvoorbeeld een set Dt swiss rr1450 of andere duurdere wielen een verbetering in een wedstrijd kunnen geven?
Alvast bedankt,marcel2000

bandit
Forum-lid

bandit 03 jun 2007 12:41

Ik heb wedstrijdjes gereden met Scirocco's, dat ging prima. Ik zou niet weten waarom je wél cyclo's kunt rijden met Vento's en geen wedstrijdjes. Vento's zijn m.i. stijf zat om de versnellingen / het afremmen goed te verteren.
De duurzaamheid van de naaf kan op termijn wel een probleem opleveren, maar dat zal met de meeste wielen in deze prijsklasse het geval zijn.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 03 jun 2007 13:05

Het gaat niet gewoon om wedstrijdjes maar echte competitie bij de elite.Het gaat mij vooral om de weerstand die de naven bieden, ik heb reeds eens een paar mavic ksyrium wielen in mijn handen gehad van iemand die zei dat ik eens moest voelen (gewoon in de hand laten rollen) en ik voelde hier toch een extreem verschil. Nu is het gewoon de vraag of die investering de moeite loont voor in de competitie?
mvg,

bandit
Forum-lid

bandit 03 jun 2007 13:38

Theoretisch gezien is de (extra) weerstand van een naaf dusdanig gering dat je dit niet zult voelen in een elite-wedstrijd. Vento's en Scirocco's hebben dezelfde (Veloce)naaf en het draait prima.
Volgens mij kun je ook niet voelen of een naaf veel weerstand heeft door hem door je hand te laten rollen. Lagers geven onder belasting een heel ander weerstandsbeeld.
Nu de gevoelsfactor: bij een Elite-wedstrijd zijn Vento's wel wat ondermaats, een beetje hetzelfde als je met Shimano Tiagra aan komt.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 03 jun 2007 13:53

Er moet toch een aanzienlijk verschil zijn anders zie ik toch niet in waarom iemand bijvoorbeeld dt swiss rr1450 wielen zou kopen indien hij even goed een setje van 200euro kan gebruiken?Wat mij wel opvalt is dat bij een duurdere set wielen deze wielen (gewoon eens in de hand doen spinnen) langer blijven draaien en gewoon minder weerstand bieden als je er een draai aan geeft.De Chorus naven die bv in die mijn rigida wielen zitten voelen ook veel soepelder aan.
Toch al bedankt voor uw antwoorden,
mvg

paashaas
Forum-lid

paashaas 03 jun 2007 14:14

Quoten: Origineel geplaatst door marcel2000 op 03 Juni 2007

Er moet toch een aanzienlijk verschil zijn anders zie ik toch niet in waarom iemand bijvoorbeeld dt swiss rr1450 wielen zou kopen indien hij even goed een setje van 200euro kan gebruiken?

Dat is op zich wel het idee achter verkopen. Mensen laten denken dat ze het echt nodig hebben.
Zelf koers ik bij de elite zc/beloften en daar zie je toch regelmatig Sciroccos hoor. Net zoals Lightweights, Mavic Cosmic Carbon (vooral die laatste).
Als voorbeeld: Vanthourenhout, Vannoppen, Berden, zijn vrij gekende veldrijders. Wel, ze rijden in hun wegwedstrijden met Campagnolo Centaur. En Berden heeft toch een gewone kermiskoers gewonnen.
Als belofte/elite zc met alu kader, Campa Centaur en handgespaakte wielen heb je geen excuus (wat materiaal betreft) als je eraf gereden wordt.
Wringen, positie kiezen, op het kantje rijden, in een peloton rijden. Als je die dingen onder controle hebt spaar je veel meer energie dan 1 Watt minder rolweerstand op de naven.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 03 jun 2007 20:47

het is heel goed mogelijk dat je chorus naven beter rollen dan je vento's, en of dat alleen mentaal een 'gevoel' is laat ik in het midden, maar dat gevoel is ook voor mij belangrijk. Duurdere naven rollen echt wel beter.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pim3
Forum-lid

pim3 25 aug 2007 19:52

Nadat je deze site hebt gelezen zou je tot een andere conclusie moeten komen ;).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 25 aug 2007 20:35

Het verschil zit hem natuurlijk in het gewicht. De Vento's zijn gewoon zwaar in vergelijking met erkende wedstrijdsetjes. Dat voel je bij accelereren. En dat de naven wat rauw lopen, kan ook best. De Vento's zijn goedkope instappers. Aerodynamika hoeft voor dit soort wielsets ook niet... (hoewel de Shimano wielen toch verrassend aero zijn).

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 26 aug 2007 02:35

Misschien zijn de lagers van de vento's versleten of verroest, als ik me niet vergis zijn het industrielagers dus kun je ze niet smeren. Nieuwe lagers zijn echter niet al te duur.

Gewicht is verreweg het belangrijkste van het wiel, zo heel zwaar zijn de vento's ook weer niet. Maar als je shamal ultra's monteerd zul je het zeker merken.
Afbeelding

juri
Forum-lid

juri 26 aug 2007 13:23

McEwen rijd in criteriums ALTIJD met mavic open pro velgjes met denk ik een record naaf erin. Voor 350 euro kan je dan toch wel klaar zijn en heb je superwielen

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 26 aug 2007 20:48

P I M schreef:Nadat je deze site hebt gelezen zou je tot een andere conclusie moeten komen ;).

toch nog eens op terugkomen: De conclusie blijft gelijk: dure naven, zoals shimano dura-ace (in je link) rollen zóóó goed dat de verschillen met keramische lagers niet meer te merken zijn (iedereen akkoord, maar, meer staat er ook niet in die link!).

Dus als ik zeg dat bvb record beter bolt dan veloce naven is er niets in die link van je die dat weerlegt.

en hoe dan ook: Duurdere wielen zijn over het algemeen ook aerodynamischer (shamal, lightweight, ksyrium elite)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie