Spacer verwijderen
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Ik heb onlangs zelf een aantal spacers verwijderd onder mijn stuurpen - en ik ben echt niet een geboren mechanicien. Mijn tijdelijke oplossing is nu dat ik de overtollige spacers aan de bovenkant van de stuurpen heb geplaatst. Als je zeker van je zaak bent en niet terug wilt naar je oude spacertoren, kun je een stuk van de buis afzagen. Als je daartoe overgaat, zou ik persoonlijk wel naar een FM stappen (tenzij je over goed gereedschap beschikt); het zal kaarsrecht en secuur moeten. Er is overigens wel een topic over het zelf zagen van de stuurbuis. Let er bij het vastdraaien van een en ander op dat je begint met de top cap voordat je de stuurpen weer vastzet (uiteraard en vanzelfsprekend al wel geplaatst op de spacers zonder vastschroeven). Zo voorkom je speling op je balhoofd. En draai de top cap ook niet te strak, want dan zul je merken dat je stuur minder soepel draait.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Een spacer boven de stuurpen plaatsen is constructief gezien verstandig. Bij het aandraaien van de stuurpen vervorm je de vorkbuis minder omdat hij dan geheel om de vorkbuis klemt.
Tevens is het een voordeel als je niet zeker weet of deze lage positie je bevalt en kun je het stuur weer wat hoger plaatsen bij eventuele inruil of verkoop.
Ik laat bij al m'n fietsen minimaal een spacer van 5 mm boven de stuurpen.
Tevens is het een voordeel als je niet zeker weet of deze lage positie je bevalt en kun je het stuur weer wat hoger plaatsen bij eventuele inruil of verkoop.
Ik laat bij al m'n fietsen minimaal een spacer van 5 mm boven de stuurpen.
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 29 Mei 2007
Een spacer boven de stuurpen plaatsen is constructief gezien verstandig. Bij het aandraaien van de stuurpen vervorm je de vorkbuis minder omdat hij dan geheel om de vorkbuis klemt.Tevens is het een voordeel als je niet zeker weet of deze lage positie je bevalt en kun je het stuur weer wat hoger plaatsen bij eventuele inruil of verkoop.Ik laat bij al m'n fietsen minimaal een spacer van 5 mm boven de stuurpen.
Hoi,
Er zijn ook topcaps in T-vorm waardoor je de vorkpijp niet kan vervormen ook als je stuurpen een halve cm boven je pijp uitkomt.
Ciao,
Een spacer boven de stuurpen plaatsen is constructief gezien verstandig. Bij het aandraaien van de stuurpen vervorm je de vorkbuis minder omdat hij dan geheel om de vorkbuis klemt.Tevens is het een voordeel als je niet zeker weet of deze lage positie je bevalt en kun je het stuur weer wat hoger plaatsen bij eventuele inruil of verkoop.Ik laat bij al m'n fietsen minimaal een spacer van 5 mm boven de stuurpen.
Hoi,
Er zijn ook topcaps in T-vorm waardoor je de vorkpijp niet kan vervormen ook als je stuurpen een halve cm boven je pijp uitkomt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Dat secuur en kaarsrecht afzagen is niet zo een moeilijk kunstje. Pak een verstekbak, en een goede scherpe ijzerzaag, en dan even de spierballen het werk laten doen, en hopla klaar. Afbramen met een vijl en monteren maar.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"