Expander
Mijn fiets is een Kuota Kharma met full carbon vork. Heb herhaaldelijk speling op balhoofd gehad en kreeg deze ook niet meer vast genoeg. Heb nu gemerkt dat de expander naar boven schuift tot tegen de dop en dan het balhoofd natuurlijk niet meer vaster. Moet die expander "muurvast" gezet om te voorkomen dat je hem naar boven trekt? Geen gevaar om carbon vorkbuis te beschadigen?
-
- Forum-lid
Met de expander "trek" je de stuurpen op de juiste positie (lees: geen speling). Met de stuurpen zet je het boeltje vast. Als je speling op je balhoofd hebt zal je stuurpen niet vast genoeg hebben gezeten.
ps Gebruik een momentsleutel bij een carbon voorvorkbuis!
Quoten: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 26 Mei 2007
Met de expander "trek" je de stuurpen op de juiste positie (lees: geen speling). Met de stuurpen zet je het boeltje vast. Als je speling op je balhoofd hebt zal je stuurpen niet vast genoeg hebben gezeten.
Het probleem is dat de expander naar boven schuift als ik de schroef aandraai bovenaan de stuurpen.
Het probleem is dat de expander naar boven schuift als ik de schroef aandraai bovenaan de stuurpen.
wat voor expander heb je? zo'n ster. of zoon huls als het ware. In die ster zit een lichte kromming in. die moet je erin steken dat als je er wat vloeistof op zou kunnen leggen, dat het erop blijf liggen. als een schaal als het ware. die andere heb je ook nog vele variaties in. bij de een kan je hem het beste eerst beetje aandraaien zodat hij er al stroef ingaat. die ander kan je alleen vastdraaien als je topcap erop zit. die laatste zou ik niet weten hoe je die vast zou moeten zetten.
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 27 Mei 2007
wat voor expander heb je? zo'n ster. of zoon huls als het ware. In die ster zit een lichte kromming in. die moet je erin steken dat als je er wat vloeistof op zou kunnen leggen, dat het erop blijf liggen. als een schaal als het ware. die andere heb je ook nog vele variaties in. bij de een kan je hem het beste eerst beetje aandraaien zodat hij er al stroef ingaat. die ander kan je alleen vastdraaien als je topcap erop zit. die laatste zou ik niet weten hoe je die vast zou moeten zetten.
Expander is een huls van ong.2 cm. lang die met een inbus wordt vastgezet in de balhoofdbuis. Ik heb hem er nu ingezet met Tacx montagepasta.
Expander is een huls van ong.2 cm. lang die met een inbus wordt vastgezet in de balhoofdbuis. Ik heb hem er nu ingezet met Tacx montagepasta.
-
- Forum-lid
Same here!
Elke keer kan ik m'n expander weer gaan aandraaien, maar ook elke keer komt deze alweer wat los te zitten(lees: speling op het balhoofd). Wat is hier aan te doen, het is een tijdje beter geweest maar sindskort gaat het weer erg slecht.
Zelfs als ik de expander eruit haalde en hem op z'n hardst aandraaide, dat de blokjes dus naar buiten drukken, kon ik deze gewoon in en uit de vorkbuis halen. Een afwijkende dus, een nieuwe was net hetzelfde!
Een nieuwe expander hielp niks!
Elke keer kan ik m'n expander weer gaan aandraaien, maar ook elke keer komt deze alweer wat los te zitten(lees: speling op het balhoofd). Wat is hier aan te doen, het is een tijdje beter geweest maar sindskort gaat het weer erg slecht.
Zelfs als ik de expander eruit haalde en hem op z'n hardst aandraaide, dat de blokjes dus naar buiten drukken, kon ik deze gewoon in en uit de vorkbuis halen. Een afwijkende dus, een nieuwe was net hetzelfde!
Een nieuwe expander hielp niks!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Forum-lid
Een (goedwerkende) expander zal zich altijd goed vastklemmen in de buis. Expanders bestaan altijd uit een aantal delen en het zou zo kunnen zijn dat je het boutje goed aandraait maar dat hij niet "expand". Kijk dus even goed naar de werking van het type wat je hebt. Meestal zal het voldoende zijn om, voordat je de expander in de buis doet, deze alvast een beetje vast te draaien zodat hij maar net in de buis past. Op deze manier krijgt de expander wat "tegendruk" zodat hij zich makkelijker kan vastdraaien\klemmen.
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door gene op 29 Mei 2007
Ik heb de expander nu met Tacx montagepasta (voor carbon) gemonteerd. Aantrekkoppel: 4 Nm. Blijft voorlopig op zijn plaats zitten.
Bestaan er verschillende types expander of zijn deze allemaal eender?
Hoe heb jij dit dan juist gedaan? Gewoon de steentjes ingewreven met montagepasta?
Ik heb de expander nu met Tacx montagepasta (voor carbon) gemonteerd. Aantrekkoppel: 4 Nm. Blijft voorlopig op zijn plaats zitten.
Hoe heb jij dit dan juist gedaan? Gewoon de steentjes ingewreven met montagepasta?
Nulla tenaci invia est via!
Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 29 Mei 2007
Gewoon pasta aan de binnenkant van de balhoofdbuis.(bovenste gedeelte)
Gewoon pasta aan de binnenkant van de balhoofdbuis.(bovenste gedeelte)
Ik heb mijn expander in de FC-vork van mijn Kalibur met een schuurpapiertje gemonteerd. Bij mij wilde de expander niet 'expanden'. Ik heb daarom een strookje schuurpapier dubbelgevouwen - met de korrel naar buiten - tussen de onderste wig (met inbusdeel) en de 3 schaaldelen gedrukt. Bij het aandraaien draait nu het onderste deel niet meer mee maar klemt zich in de schaaldelen. handvast redelijk op maat in de vork gedrukt en vervolgens met een houten stok op de juiste hoogte 'geslagen'. vervolgens goed handvast aangedraaid. Heeft tot nu toe al de kasseien bij restaurant de Swarte Ruiter tijdens de triatlon van Holten overleefd.
Al eens een offroad triatlon gedaan?
http://www.tri-ambla.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tri-ambla.nl" onclick="window.open(this.href);return false;